جزئیات ارتباط امنیتی آمریکا با ایران / آمریکا حمله تروریستی داعش را به تهران خبر داده بود

تهران تایمز می تواند تأیید کند که ایران پیش از حمله تروریستی کرمان، پیام هشدار آمریکا را دریافت کرده است، اما پیام آنقدر مبهم و بد نیت بوده که نمی توانست جلوی حمله تروریستی را بگیرد.

جزئیات ارتباط امنیتی آمریکا با ایران /  آمریکا حمله تروریستی داعش را به تهران خبر داده بود

به گزارش اقتصاد100 به نقل از تهران تایمز، سیزدهم دی ماه، دو تروریست داعش در حالی که هزاران نفر از مردم عزادار در حال حرکت به سمت آرامگاه سردار شهید ایران قاسم سلیمانی در شهر کرمان بودند، خود را منفجر کردند.

این حمله تروریستی به طرز وحشیانه ای نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی را به شهادت رساند و به ایالات متحده فرصت داد تا با یک تیر دو نشان را بزند: به عنوان یک قدرت اطلاعاتی قدرتمند ظاهر شود و دستگاه امنیتی ایران را تضعیف کند.

چند هفته پس از حمله کرمان، در حالی که نیروهای امنیتی ایران مشغول تعقیب مقصران و بازداشت برخی از آنها بودند، روزنامه وال استریت ژورنال خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده قبل از حمله گروهک داعش خراسان، پیام هشداری را به ایران مخابره کرده بود. در این پیام آمده بود که این گروهک در حال تدارک یک حمله مرگبار در داخل ایران بود. اما طبق ادعای وال استریت ژورنال، مقامات ایرانی هشدار ایالات متحده را نادیده گرفتند.

این روزنامه درباره این هشدار نوشت: «واشنگتن اطلاعات مفید برای اقدام را در مورد توطئه‌ای که ۸۴ کشته و تعداد زیادی را زخمی کرد به تهران منتقل کرد.»

تهران تایمز می تواند تأیید کند که ایران این پیام را دریافت کرده است، اما پیام یادشده آنقدر مبهم و بد نیت بوده که به هیچ وجه نمی توانست جلوی حمله کرمان را بگیرد.

قبل از هر چیز باید گفت که این پیام حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد زمان و مکان حمله تروریستی نبود. تهران تایمز مطلع شد که در پیام آمریکا اشاره ای نشده است که حمله تروریستی داعش در کجا و چه زمانی ممکن است رخ دهد و لذا پیام مزبور، مقامات ایرانی را در مورد تحرکات دقیق تروریستی در تاریکی قرار داده بود. این در زمانی رخ داد که نیروهای امنیتی ایران پیش‌بینی حمله قریب‌الوقوع را داشتند، چیزی که آنها را بر آن داشت تا اقدامات امنیتی را در سراسر کشور دوچندان کنند.

شایان ذکر است که در ماه های منتهی به حمله تروریستی، نیروهای امنیتی ایران ده ها حمله تروریستی را خنثی کردند و دست اندرکاران را قبل از اجرای نقشه های شوم خود دستگیر کردند. پیام آمریکا در بحبوحه این اقدامات امنیتی تقویت شده دریافت شد. این ممکن است توضیح دهد که چرا پیام آمریکا برای ایران فایده چندانی نداشت، زیرا پیش بینی چنین حمله ای برای مقامات ضد تروریسم آسان بود.

پیام آمریکا از طریق مجاری دیپلماتیک به صورت شفاهی در ماه دسامبر ارائه شد که جدیت آن را بیشتر کاهش داد. این عملی بودن پیام ایالات متحده را زیر سوال می برد. اگر آمریکا قصد کمک به ایران برای جلوگیری از حمله مرگبار را داشت، می‌توانست به راحتی اسامی، مکان‌ها و زمان‌بندی حمله را به صورت کتبی با ایران به اشتراک بگذارد.

ناظران بر این باورند که این اقدام ایالات متحده با هدف تبرئه آمریکا از هرگونه اتهام ارتباط با گروه های تروریستی در منطقه است. آمریکایی ها مدت ها مدعی بوده و هستند که به جان غیرنظامیان اهمیت می دهند، حتی اگر از کشورهای متخاصم باشند. انتشار پیام ایالات متحده با هدف دستیابی به این هدف حیثیتی بود. با این حال، در واقعیت، ایالات متحده در پرورش تروریسم در منطقه غرب آسیا و استفاده از آن برای پیشبرد برنامه سیاسی خود نقش داشته است.

آمریکایی‌ها با بر عهده گرفتن نقش ناجی در حمله کرمان، به دنبال تضعیف اعتبار نیروهای امنیتی ایران بودند در حالی که این نیروها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این حمله شنیع انجام داده‌اند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما