اختصاصی اقتصاد 100/عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم مطرح کرد

رونمایی از شغل دوم برخی از مسئولین / ریشه مشکلات توزیع دارو کجاست؟

اقتصاد100-عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد که دلیل اصلی معضلات دارو درکشور تعارض منافع درسازمان غذا و دارو است چون برخی مسئولین خودشان داروخانه دار هستند ومشکلاتی را در سیستم توزیع دارو ایجاد می کنند.

رونمایی از شغل دوم برخی از مسئولین / ریشه مشکلات توزیع دارو کجاست؟

خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه نمایندگان با وزیر بهداشت و درمان و مهلت دوماهه رئیس قوه مقننه برای حل مشکل دارویی کشور گفت: سوال ، تذکر و استیضاح ابزار نظارتی مجلس است و دکتر قالیباف به حق در این مورد هشدار دادند تا مشکل حل شود.این نماینده مجلس در گفتگو با ما در خصوص کمبود دارو در کشور و احتمال ورشکستگی برخی داروخانه ها به دلیل مشکلات دارویی توضیحاتی درپاسخ به سوالاتمان داده که می خوانید.

*ریشه مشکلات کمبود دارو در داروخانه ها در سال های اخیر کجاست ؟

-در چند سال گذشته در حوزه دارو با مشکلاتی مواجه هستیم و دلیل مشکل ، تعارض منافع سازمان غذا و دارو است. برخی از کسانی که در این سازمان حضور داشته و مسئولیت دارند ، داروخانه دار هستند که می توانند در چرخه توزیع ،مشکل ساز شوند کما این که مشکلاتی را نیز پدید آورده اند.

در توزیع داروهای کمیاب بیماران صعب العلاج و بیماران خاص واردات صورت می گیرد و در چرخه توزیع، وارد بازار آزاد می شود و خانواده هایی که مشکل دارند باید با هزینه های بالا دارو را تامین کنند که این امربه چرخه توزیع باز می گردد.

مجلس در حوزه بهداشت ،به ویژه در بخش درمان ،ارز ترجیحی را حذف نکرد و در مورد واردات دارو به دولت اجازه داد، با ارز 4200 تومانی دارو وارد کند ، اما متاسفانه در این واردات ، شفافیت کافی وجود نداشت و نمی دانیم با چنین ارزی چه مقدار،و چه نوع داروهایی وارد کشور شده ،و به چه شکل در چرخه توزیع قرار گرفته است.

*در جلسه مجلس با وزیر بهداشت ،اولتیماتومی از طرف آقای قالیباف برای حل مشکل کمبود دارو به وزارت بهداشت اعلام شد آیا مشکل حل می شود ؟

-به هر حال وظیفه مجلس هشدار و تذکر دادن ، سوال کردن و استیضاح است که نقش نظارتی مجلس بشمار می رود و دکتر قالیباف به حق در این مورد هشدار دادند.

 یکی از اشکالات بحث سامانه الکترونیکی است ، این سامانه طوری است که وقتی مریض یک بار به پزشک مراجعه می کند و نسخه دریافت می کند یکبار می تواند از سامانه، داروهای خود را دریافت کند ،در این سامانه برای بیماری که مکرر یک دارو را مصرف می کند چیزی پیش بینی نشده ،و مریض باید مرتب به پزشک مراجعه کند که این هزینه اضافی بر بیمار وخانواده بیمار تحمیل می کند.

بنظر می رسد مشکلات موجود باید از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حل شود چون امروز پرهزینه ترین مسئله برای خانواده های ایرانی بحث درمان است . بیماری مرز نمی شناسد و از دیگر کشورها به راحتی وارد و به مردم سرایت می کند و می تواند هزینه ها را در شرایط فعلی افزایش دهد.

* با وجود مشکل کمبود و یا نبود دارو شاهد تعداد زیاد داروخانه ها در کشورهستیم  چرا این چرخه معیوب رفع نمی شود ؟

-این تعارض منافع است؛از وزارت بهداشت و درمان گرفته تا سازمان غذا و دارو مقصر اصلی هستند لذا وزیر باید در این مورد چاره اندیشی کند . آنهایی که دارای شرکت های توزیع هستند ،داروخانه هایی دارند که مال خودشان است.لذا اگر تعداد داروخانه ها نیز افزوده شود ، باز مشکل حل نمی شود، برخی از داروخانه ها به مرز ورشکستی رسیده اند و دلیل اصلی این است که در چرخه توزیع دارو، اقلام به داروخانه هایی می رسد که مال توزیع کنندگان است و داروخانه های عادی باید دارو را از بازار آزاد تهیه و به فروش برسانند تا بتوانند از ورشکستگی فرار کنند لذا این مسایل باید حل شود .  

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما