اختصاصی اقتصاد 100

بحران «شاغلان فقیر» چهره ای ترسناک از فقر در ایران

اقتصاد 100 - یک کارشناس بازار کار گفت: در یک دهه تعداد فقرا در ایران پنج برابر شده است.

بحران «شاغلان فقیر» چهره ای ترسناک از فقر در ایران

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه فقر در یک دهه‌ی اخیر فراگیرتر شده است، گفت: سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی راسا اعلام کرده‌اند که نزدیک به سی میلیون مراجع داشته‌اند و این نشان می‌دهد چه جمعیت زیادی از ایران فقیر هستند.

وی حداقل مزد را برای گذران زندگی کافی ندانست و گفت: در شر‌ایط کنونی و با قیمت‌های فعلی مسکن با حداقل مزد ممکن است کسی قادر به اداره‌ی زندگی خود باشد . یک واحد مسکونی چهل متری در ضعیف‌ترین نقطه تهران هزینه ای بیش از هفت میلیون تومان برای اجاره را دارد. در چنین شرایطی اما کارگران به شدت با بحران روبرو هستند .

 او با تاکید بر اینکه شاغل بودن به معنای دور بودن از فقر است اما با وضعیت فعلی حقوق‌ها ما با پدیده فراگیر شاغلان فقیر مواجه هستیم که این خطر بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه دستمزد کنونی حدود یک سوم هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد، گفت: ساختار تعیین دستمزد در ایران با مشکل روبروست .

 پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خواستار بازنگری ساختار تعیین مزد در ایران شده بود .

گفته می‌شود پیش از این در زمان تعیین حداقل دستمزد در اسفندماه سال 1401 مقرر شده بود در صورت تداوم رشد تورم، بازنگری مزد در نیمه دوم سال در دستور کار قرار گیرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما