اختصاصی اقتصاد 100

طبقه متوسط ایران در حال خروج از حوزه اثرگذاری است/تضعیف طبقه‌ی متوسط از سال ٨۴ آغاز شد

اقتصاد 100 - حمید حسینی معتقد است همزمان با کاهش قدرت اقتصادی طبقه‌ی متوسط ، این طبقه از حوزه‌ی اثرگذاری بر تصمیمات سیاسی و تصمیم‌گیری نیز رانده شده‌اند.

طبقه متوسط ایران در حال خروج از حوزه اثرگذاری است/تضعیف طبقه‌ی متوسط از سال ٨۴ آغاز شد

این فعال اقتصادی و عضو اتاق ایران و عراق در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه نزدیکی طبقه‌ی متوسط و فقیر در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است، گفت : در سال ٩٧ یک موسسه آمریکایی بررسی دقیقی بر روی وضعیت اقتصادی خانوارها در ایران داشت.نتایح این بررسی نشان داد  حدود 4.4 درصد جمعیت ایران سوپر پولدار هستند و 16 درصد جامعه در وضعیت اقتصادی متوسط رو به قرار دارند.این بدان معنا بود که وضعیت اقتصادی این افراد مناسب و مساعد است. در عین حال 15 درصد هر چند در طبقه‌ی متوسط ارزیابی شدند اما وضعیت اقتصادی متوسط رو به پایین داشتند.

حسینی ادامه داد: در این تحقیق ادعا شد  45 درصد جامعه ایران طبقه کارگری است که حقوق ثابت دارند و 17 درصد هم زیر خط فقر قرار دارند.

او گفت: فکر می‌کنم در این پنج سال طبقه‌ی متوسط رو به پایین به طبقه‌ی فقیر نزدیک شده‌اند و طبقه‌ی متوسط رو به بالا نیز وضعیت بدتری دارند و شرایطشان معمولی شده است.

عضو اتاق ایران و عراق به سیاست‌های اجرایی اشاره کرد گفت:همه‌ی سیاست‌های اجرایی ضد طبقه‌ی متوسط است و این طبقه از سال ١٣٨۴ در حال تضعیف است چرا که سیاستگذار مایل به این نیست که آنها بتوانند در جامعه اثرگذار باشند.

او گفت: تنها در دوره ریاست جمهوری خاتمی این طبقه تقویت شده است.

او حتی حذف ارز ترجیحی ، شیوه‌ی اجرای طرح هدفمندی یارانه و ...را مغایر با موجودیت طبقه‌ی متوسط دانست و گفت:بخش مهمی از این طبقه حالا فقیر هستند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما