اختصاصی اقتصاد 100

سقوط آزاد مصرف گوشت در ایران

اقتصاد 100 - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور: سرانه مصرف گوشت قرمز به 7.5 کیلو رسید

سقوط آزاد مصرف گوشت در ایران

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: مصرف گوشت قرمز در ایران طی سه سال نزدیک به چهل درصد کاهش داشته است.

 افشین صدر دادرس در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده نشان از آن دارد که سرانه مصرف گوشت قرمز به 7.5 کیلو رسیده است، گفت: اگر آمار کشتارگاه‌های رسمی کشور را که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود ملاک قرار دهیم و از سوی دیگر آمار صادرات دام که توسط وزارت جهاد کشاورزی استخراج و اعلام می‌شود، مد نظر قرار گرفته و آمار تولید و کشتار را نیز محاسبه کنیم، می‌بینیم با احتساب ورودی و خروجی، میزان سرانه مصرف در سه سال از 12 کیلو به هفت و نیم کیلو کاهش یافته است.

 وی گفت: مهمترین دلیل این کاهش رشد شدید قیمت تمام شده، اهمال در نظارت و افزایش شدید قیمت گوشت از مبدا تولید تا بازار مصرف و همچنین تحلیل رفتن قدرت خرید مردم است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه به دلیل رکود حاکم بر بازار هم برخی عرضه کنندگان گوشت مجبور به تعطیلی شده‌اند و هم برخی تولیدکنندگان دام از چرخه‌ی فعالیت خارج شده‎اند، گفت: پیش از این بارها هشدار دادیم که سیاست‌های تولید دام اشتباه است اما کسی این هشدارها را نشنید و در دوره‌ای حتی شاهد کشتار دام مولد بودیم.

 وی گفت: پس از حذف ارز ترجیحی نیز در یک سال اخیر هیچ حمایتی از دامداران صورت نگرفت و با رشد 6 برابری قیمت خوراک دام، ایجاد شوک قیمتی در بازار گوشت دور از انتظار نبود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما