زمانی دخل قصاب ها شبی 30 میلیون تومان بود!

بنا به اظهارات مدیر پشتیبانی امور دام استان، طی دو ماه اخیر گوشت قرمز به دلیل پایین بودن قیمت آن توزیع نشده ، این در حالی است که طی بازدید میدانی ما بیشتر فروشگاه های گوشت سطح شهر، از کاهش خرید گوشت قرمز در بین مردم به دلیل افزایش قیمت آن طی دو ماه اخیر صحبت می کنند، یکی از واحدهای صنفی در این باره ادعا می کند: «اگر از فروش گوشت قرمز شبی 30 میلیون تومان دخل داشتیم، الان این میزان به 8 میلیون تومان رسیده است».

زمانی دخل قصاب ها شبی 30 میلیون تومان بود!

به گزارش اقتصاد100 به نقل از روزنامه خراسان،  روز گذشته نیز دبیر انجمن صنعت بسته ‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور از کاهش 50 درصدی مصرف گوشت قرمز خبر داده بود. از سویی دیگر، در گزارش های متعدد ما، مسئولان جهاد کشاورزی استان اعلام می کردند که یکی از دلایل کاهش سرانه مصرف مرغ این است که مردم خرید گوشت قرمز را جایگزین آن کرده اند! این در حالی است که بازدید میدانی ما حاکی از سبدهای تقریبا خالی مردم از خرید گوشت قرمز است، موضوعی که فروشندگان نیز بر آن صحه گذاشتند.

افزایش قیمت گوشت و کاهش مصرف آن

به خیابان آیت ا... دستغیب می روم؛ یکی از بازارهای اصلی گوشت و مواد پروتئینی در مشهد. وارد یکی از مغازه های  فروش گوشت می شوم. فروشنده که مرد میان سالی است همان طور که در حال برش دادن تکه های گوشت قرمز است، درباره تغییر قیمت طی یکی ، دو ماه اخیر و میزان فروش گوشت قرمز می گوید: ما گوشت گوسفند را کیلویی 165 هزار تومان می فروختیم و الان 235 هزار تومان شده است، قیمت گوشت گوساله هم شش ماه است که از 160 هزار تومان به 250 هزار تومان تغییر یافته است.

او ادامه می دهد: توان خرید مردم خیلی کاهش یافته است. 90 درصد کاهش خرید داشته ایم، به طور مثال طی همین یکی دو ماه اخیر، اگر شبی 30 میلیون تومان از فروش گوشت قرمز دخل داشتیم، الان به 8 میلیون تومان رسیده است.

روزی 13 تا 14 لاشه می فروختیم، اما هم اکنون میزان فروشمان به دو لاشه رسیده است. یکی دیگر از فروشندگان نیز مدعی می شود: قبلا قیمت گوشت گوسفند 175 هزار تومان  بوده و الان 205 هزار تومان شده است. به دلیل افزایش قیمت ،خرید مردم هم کاهش یافته است. قیمت گوشت گوساله هم دو ماه پیش 198 هزار تومان بوده، اما الان 240 هزار تومان شده است.

او درباره میزان فروش خود نیز می گوید: من قبلا اگر روزی 200 تا 250 کیلو گوشت برای فروش می آوردم، الان این میزان 50 تا 80 کیلو شده است. امروز هم 55 کیلو گوشت آوردم، هنوز یخچال های ما گوشت دارد. همکارش  در ادامه صحبت های او می گوید: فروش ما از دو ماه پیش یک سوم کاهش یافته است. یکی دیگر از فروشندگان گوشت و مواد پروتئینی در این خیابان نیز ضمن اشاره به کاهش 50 درصدی فروش گوشت می گوید: از اول ماه بازار خراب است و کسی خرید نمی کند، طی دو ماه اخیر قیمت گوشت از 175 هزار تومان به 210 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله هم از 170 هزار تومان  به 230 هزار تومان رسیده است، میزان خرید مردم خیلی کاهش یافته و بازار خراب است. روزی 40 تا 50 کیلو گوشت برای فروش می آوردم، ولی الان دو    روز است که گوشت نخریده ام، چون کسی نمی خرد. یکی دیگر از فروشندگان نیز درباره میزان خرید مردم می گوید: گوشت گوساله الان کیلویی 240 هزار تومان شده است، به نظرتان با این قیمت ها مصرف گوشت کاهش نیافته است؟ از دو ماه پیش تاکنون قیمت گوشت گوسفند هم از 190 هزار تومان به 210 هزار تومان و مصرف مردم  هم به کمتر از 50 درصد رسیده است. یکی دیگر از فروشندگان نیز در این باره می گوید: حدود 35 تا 40 روز است که مصرف گوشت قرمز کم شده، چون قیمت ها افزایش یافته است، الان برای قصاب به صرفه نیست، قیمت گوشت گوسفند یک ماه پیش 185 هزار تومان بود و الان 205 هزار تومان شده است. قیمت گوشت گوساله هم به شدت افزایش یافته، به طوری که قبلا  ازگوشت گوسفند  70 هزار تومان  ارزان تر بود، اما الان از گوشت گوسفند گران تر شده ، میزان فروش ما هم تقریبا 50 درصد کاهش یافته است، به طور مثال ،ما روز در میان شش لاشه گوسفند خریداری می کردیم، اما الان هفته ای شش لاشه می خریم.

طی 2 ماه اخیر گوشت قرمز توزیع نشده است

در ادامه، وضعیت بازار گوشت قرمز را از متولیان آن  پیگیری می کنیم. سعادت علی‌نیا، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان درباره میزان توزیع گوشت قرمز در بازار به «خراسان رضوی» می گوید: میزان توزیع گوشت گوساله در هشت ماه اول سال 400 تن بیشتر از سال گذشته بوده ، سال گذشته 870 تن و امسال 1260 تن توزیع شده است. میزان توزیع گوشت گوسفند نیز در سال گذشته  98 تن و در هشت ماه گذشته 255 تن بوده است.

وی درباره میزان توزیع گوشت در یک ماه اخیر نیز اظهار می کند: آخرین توزیع مربوط به ماه های محرم و صفر و همچنین در حوزه تنظیم بازار بوده است، بعد از آن توزیع نداشته‌ایم، زیرا گوشت هم اکنون ارزان است و ما طرح خرید حمایتی دام  را داریم. خرید گوشت گوساله و دام را انجام می‌‌دهیم تا بازار متعادل شود و دامدار زیان نبیند.

وی می افزاید: گوشت گوسفند، به صورت پنج تکه، کیلویی 210 هزار تومان و گوشت گوساله نیز کیلویی 208 هزار تومان خریداری و ذخیره می‌شود. به همین دلیل توزیع گوشت نداشته‌ایم، چون قیمت گوشت پایین است و دامدار زیان می‌کند، زمانی که قیمت گوشت در بازار افزایش یابد ، ستاد تنظیم بازار مجوز توزیع به ما می‌دهد و توزیع خواهیم کرد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد گوشت خریداری شما اکنون در بازار توزیع شود با چه قیمتی به فروش می رسد؟ می گوید: قیمت گوشت گوساله که مشخص است اگر قرار باشد توزیع شود، به صورت مخلوط کیلویی 105 هزار تومان، ران کیلویی 115 هزار تومان و گردن و سردست کیلویی 110 هزار تومان است.

پاسکاری مسئولان جهاد کشاورزی برای پاسخ

در ادامه با جعفری، معاون امور دام جهاد کشاورزی استان تماس گرفتیم تا درباره کمبود گوشت قرمز در بازار و همچنین کاهش سرانه مصرف سؤال کنیم، اما جعفری در پاسخ اظهار کرد: موقعیت صحبت ندارم و علاوه  بر آن، دکتر قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، گفته‌اند مصاحبه‌ها با خودشان انجام شود. شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان نیز حاضر به صحبت نشد و پاسخگویی در این زمینه را منوط به هماهنگی با روابط عمومی جهاد کشاورزی دانست.در ادامه با ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و روابط عمومی این سازمان هم تماس گرفتیم اما پاسخگوی تماس های متعدد خبرنگار ما نبودند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما