خبر خوش دولت / رانندگان کامیون نفس راحت کشیدند !

اقتصاد100- دولت با تصمیم به سه نرخی کردن قیمت گازوئیل، قصد دارد مصرف این سوخت استراتژیک را مدیریت کرده و تخصیص بهینه ایجاد کند، اما عدم شفافیت در جزئیات اجرای طرح و وضعیت نهایی حق بیمه رانندگان، نگرانی‌های زیادی را برای فعالان حمل‌ونقل به‌وجود آورده است.

خبر خوش دولت / رانندگان کامیون نفس راحت کشیدند !

افزایش چالش‌ها و مخالفت‌های اخیر درباره سه نرخی شدن گازوئیل، موجب شده تا تحلیلگران بر این باور باشند که دولت این طرح را برای ماه تیر به صورت قطعی تصویب کرده است. در کنار آن، مسئله حق بیمه رانندگان کامیون نیز همچنان بلاتکلیف مانده و این موضوع نارضایتی‌های این گروه را تشدید کرده است.

نبود شفافیت در زمینه تعیین شرایط پرداخت حق بیمه مشکلات فراوانی برای رانندگان و مالکان کامیون پدید آورده است. این وضعیت باعث ناامنی مالی و شغلی در میان آنها شده و در نهایت می‌تواند عملکرد بخش حمل‌ونقل را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد. تجمع‌های اعتراضی این رانندگان در برخی استان‌ها نشان‌دهنده شدت مشکلات این گروه است.

<رانندگان-کامیون-۱

وعده تخفیف حق بیمه در برنامه هیئت دولت

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تازه‌ترین جلسه خود اعلام کرده است که امید می‌رود طرح تخفیف حق بیمه کامیون‌داران در هیئت دولت بررسی شود. مهدی خضری درباره اعتراضات ناشی از افزایش حق بیمه گفت: تا کنون تخفیف‌هایی به این گروه اختصاص داده شده بود، اما امسال با رشد ۴۵ درصدی حق بیمه، اعتراضات صنفی شکل گرفت. علاوه بر این، قانون برنامه هفتم نیز بر افزایش مجدد این حق بیمه صحه گذاشته و مشکل را دوچندان کرده است.

وی اشاره کرد که جلسات متعددی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی برگزار شده و موضوع به ‌صورت مستقیم توسط وزیر راه و وزیر کشور پیگیری شده است. امید می‌رود با طرح این مسئله در هیئت دولت، تخفیفی مناسب برای رانندگان در نظر گرفته شود.

همچنین خضری با اشاره به رانندگانی که از تخفیف بیمه بهره‌مند نشده‌اند، بیان کرد: قرار است این موضوع در دستور کار هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه بررسی شود تا مشمول تخفیف ویژه تأمین اجتماعی شوند.

بررسی وضعیت سهمیه سوخت

در بخش دیگری از اظهارات، نگرانی‌های مربوط به سهمیه گازوئیل رانندگان کامیون بررسی شد. خضری گفت که سهمیه پایه‌ای برای اوقاتی که رانندگان در حال تخلیه و بارگیری بار هستند، ثابت نگاه داشته می‌شود. طرح سه نرخی شدن سوخت نیز با جلسات تخصصی با نمایندگان انجمن‌های صنفی بررسی و نتیجه‌گیری می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که سهمیه مناسب سوخت در اختیار رانندگان قرار داده خواهد شد تا کمبود سوخت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای برطرف شود.

نوسازی ایمنی جاده‌ها

در واکنش به اعتراض رانندگان نسبت به وضعیت ناگوار جاده‌ها، معاون سازمان راهداری از قول نیروی انتظامی در ایجاد امنیت کامل در جاده‌ها خبر داد. وی تأکید کرد که در صورت وقوع حادثه‌ای برای رانندگان، تامین خسارت آنها در صورت تأیید نیروی انتظامی، برعهده سازمان حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

<بیمه-کامیونداران

تأیید ادامه پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت

معاون امور بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به شایعات مربوط به چندبرابر شدن حق بیمه رانندگان کامیون اعلام کرد که دولت همچنان ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه این گروه را پرداخت می‌کند. با این‌حال، محدودیت جدید بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، این حمایت را به سقف حداقل دستمزد محدود کرده است.

محمد محمدی تأکید کرد که این تغییرات، شامل همه گروه‌های دستمزدی نمی‌شود و تنها به سطوح نخست دستمزدی مرتبط می‌گردد. او همچنین افزود که تغییرات جدید ممکن است مبلغ پرداختی رانندگان را در گروه‌های مختلف افزایش دهد، اما رشد چشمگیری در حق بیمه وجود نخواهد داشت.

<وام_حقوق_واریز_معوقات

تحلیل اثرات تغییرات نظام بیمه‌ای

محمدی در پایان این امید را مطرح کرد که اصلاحات انجام‌شده بتواند پوشش بیمه‌ای را گسترش دهد و رانندگان بیشتری از این خدمات بهره‌مند شوند. طرح کاهش سهم دولت برای دهک‌های بالاتر و افزایش سهم بیمه‌شده نیز همچنان در حال بررسی بوده و هنوز اجرایی نشده است.

به نظر می‌رسد که دولت با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط، در تلاش است به نوعی عدالت در میان رانندگان برقرار کند و نارضایتی‌ها را کاهش دهد.

وبگردی
    ارسال نظر