سیل دلارها وارد خزانه دولت میشود!
اقتصاد100- ورود سرمایههای خرد و کلان به صنعت هوانوردی با مشارکت مردم و بخش خصوصی، راهی نوین برای توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی، کاهش وابستگی و تقویت اقتصاد ایران فراهم کرده است.

توسعه و ارتقاء صنعت هوانوردی ایران، نیازمند پیشرفت همزمان چهار رکن اساسی یعنی ناوگان، فرودگاهها، نیروی انسانی و صنایع پشتیبان است. رشد نامتوازن هر یک از این بخشها میتواند به مشکلات جدی در این حوزه منجر شود و به جای بهرهوری، هدررفت منابع را به دنبال داشته باشد.
اگر روند رشد و توسعه این ارکان به صورت هماهنگ پیش برود، صنعت حملونقل هوایی ایران نه تنها از لحاظ زیرساختی پیشرفت خواهد کرد، بلکه مزایایی همچون اشتغالزایی، انتقال فناوری و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز به همراه خواهد داشت. این موضوع تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؛ از جذب سرمایه داخلی گرفته تا کاهش وابستگی به منابع دولتی و ایجاد منابع درآمدی پایدار در بخشهای حملونقل و گردشگری.
فرصتهای سرمایهگذاری جدید برای افراد و سازمانها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که اکنون شرایط برای سرمایهگذاری افراد و شرکتها با حداقل مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان آماده شده است. این امکان به افراد اجازه میدهد که در حوزههای مختلف صنعت هوایی، از خرید هواپیما تا تعمیرات و خدمات فنی، سرمایهگذاری کنند.
حسین پوررفرزانه همچنین به نامگذاری سال ۱۴۰۴ با عنوان "سال سرمایهگذاری برای تولید" اشاره کرد و تأکید کرد که برای توسعه این صنعت راهبردی نیاز به رشد متوازن در هوانوردی است. او افزود که محدودیت منابع دولتی نیازمند مشارکت گسترده مردم و جذب سرمایههای خرد به مدلهای اقتصادی مردممحور است.
وی همچنین توضیح داد که در اقتصادهای موفق جهان، سرمایههای خرد از طریق بورس، بانکها و صندوقهای سرمایهگذاری جذب میشوند؛ اما چنین مکانیزمهایی در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
چرا سرمایهگذاران ایرانی به بازارهای دیگر گرایش دارند؟
پوررفرزانه به چالشهای موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد. وی بیان کرد که تجربههای ناموفق بازار بورس و نرخ بهره بانکی کمتر از نرخ تورم عمومی، باعث شده تا سرمایهگذاران ایرانی تمایلی به استفاده از این راهها نداشته باشند. در عوض، بیشتر افراد ترجیح میدهند داراییهای خود را حفظ کنند.
او همچنین از مدل بومی همکاری در صنعت ساختمانسازی الهام گرفته و پیشنهاد کرد که همین روش برای جذب سرمایهها در صنعت هوایی به کار گرفته شود. به این منظور، بسترهای لازم برای مشارکت افراد و رفع موانع قانونی باید ایجاد شود.
<
حمایت قانونی و مالی در مسیر سرمایهگذاری
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که تغییرات قانونی و تنظیم شیوهنامههای جدید برای رفع موانع و جذب سرمایهها در حال انجام است. او افزود که مالکهای هواپیما اکنون میتوانند بهرهبرداری از هواپیماهای خود را به شرکتهای مختلف ارائه دهند که زمینه رقابت سالم و ارتقاء بهرهوری را فراهم خواهد کرد.
او همچنین از برنامه سازمان هواپیمایی برای انجام معاملات داخلی هواپیما با ریال خبر داد که به افزایش اطمینان سرمایهگذاران داخلی کمک خواهد کرد.
با این تغییرات، سرمایهگذاران میتوانند در حوزههای مختلف از جمله هواپیماهای سبک، پهپادها و هواپیماهای کوچک در مقیاس بین شهری با سرمایهگذاری از ۱۰۰ میلیون تومان تا چند ده میلیون دلار فعالیت کنند.
<
نظام مهندسی هوایی؛ آینده روشن سرمایهگذاری
پوررفرزانه از راهاندازی مرکز "اقتصاد دانش بنیان و مقابله با تحریم" در سازمان خبر داد. این مرکز به صورت مستقیم از شرکتهای فعال در حوزه طراحی، تعمیرات و تأمین قطعات حمایت میکند و فرصتهای سرمایهگذاری ویژهای را معرفی کرده است.
او همچنین از تدوین اصول راهاندازی "نظام مهندسی هوایی" خبر داد که هدف اصلی آن افزایش مشارکت مردم در حوزههای ناوگان، فرودگاه، نیروی انسانی و صنعت پشتیبان است. در این راستا، بستههای تشویقی ویژهای برای سرمایهگذاران در نظر گرفته شده است.
احیای مناطق دریایی جنوب با تاکسیهای هوایی
پورفرزانه به ظرفیتهای بالقوه مرزهای آبی کشور اشاره کرد و گفت که بستههای تشویقی برای سرمایهگذاری در زمینه هواپیماهای تاکسیهای هوایی کوچک و کمصندلی میتواند مناطق دریایی جنوب ایران را زنده کند.
وی همچنین افزود که این سرمایهگذاریها با حمایت بانک مرکزی و تسهیلات ارزی میتواند واردات هواپیماهای سبک و پهنپیکر را تسهیل کند و فرصتهای جدید اقتصادی را ایجاد کند.