اقدام بلاروس برای کنار گذاشتن قانون کپی رایت

اقتصاد100: نرم‌افزار، فیلم‌ها و موسیقی از «کشورهای غیردوست» اکنون می‌توانند در بلاروس بدون اجازه صاحب حق چاپ استفاده شوند.

اقدام بلاروس برای کنار گذاشتن قانون کپی رایت

به گزارش اقتصاد100: بر اساس فرمانی که الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس امضا کرده و در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی این کشور منتشر شده است، بلاروس به طور موقت استفاده از محتوای دیجیتال «کشورهای غیردوست» را بدون رضایت دارندگان کپی رایت قانونی کرده است.

قانون جدید که قرار است از هفته آینده لازم‌الاجرا شود، استفاده از نرم‌افزار، فیلم، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی و سایر «آثار سمعی و بصری» را بدون رضایت در کشور مجاز می‌سازد، در صورتی که دارندگان حق چاپ از کشورهایی باشند که بلاروس را تحریم کرده‌اند.

این ماده تصریح می‌کند که هنوز باید حق امتیاز برای استفاده از محتوا به دارندگان حق چاپ پرداخت شود، اما وجوه باید به حساب مرجع ثبت اختراع بلاروس واریز شود، جایی که می‌تواند توسط صاحبان حق چاپ ظرف سه سال مطالبه شود.

این سند همچنین واردات موازی را که گاهی اوقات واردات خاکستری نامیده می شود، قانونی می کند، رویه ای که در آن محصولات غیر تقلبی بدون اجازه صاحبان مالکیت معنوی از طریق کانال های عرضه جایگزین وارد می شود. این اقدام واردات از هر کشوری را پوشش می‌دهد، نه تنها آن‌هایی که «غیر دوستانه» تلقی می‌شوند. بر اساس قانون جدید، در صورتی که این کالاها در فهرست کالاهای «ضروری» بازار داخلی قرار گیرند، واردات کالا بدون مجوز صاحب حقوق قانونی تلقی می‌شود.

این قانون "فرصتی را برای واردات کالاهای اصلی نه تنها به دارندگان حق چاپ متعلق به موضوع مالکیت معنوی یا توزیع کنندگان رسمی آنها، بلکه به هر واردکننده ای می دهد. دولت بلاروس در کانال رسمی تلگرام خود توضیح داد: این اقدام موقت با هدف جلوگیری از کمبود کالاهای وارداتی و اشباع بازار مصرف انجام می شود.

در صورت ادامه همکاری دارندگان کپی رایت کالا با ساکنان بلاروس، واردات موازی مجاز نخواهد بود و کمبود جدی برای چنین کالاهایی در بازار داخلی وجود ندارد.

قانون جدید تا 31 دسامبر 2024 لازم الاجرا خواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما