به گزارش اقتصاد 100،

۲۷۰ شهر کشور در تنش آبی/ راهکار مشخص تغییر مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است

گذر از بحران آب تخصص و البته جسارت مدیریتی می خواهد .بحران آب در ایران یک مبحث استراتژیک مهم است.


۲۷۰ شهر کشور در تنش آبی/ راهکار مشخص تغییر مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است

به گزارش اقتصاد 100، ۲۷۰ شهر کشور در تنش آبی هستند. مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور این خبر را امروز در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد و در ادامه طبق سنت همیشگی در خصوص مبحث تنش آبی در ایران از برنامه ریزی های رو به آینده برای گذر از این بحران چنین گفت:درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد‌.

برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار ۱۴۰۲، تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد، برای تمامی شهرهای کشور به منظور تامین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند.

راهکار مشخص،تغییر مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است

وعده های تکراری برای برنامه ریزی  در حالی باردیگر مطرح شده است که راهکار کاملا مشخص است و هر سال نیز بارها از سوی کارشناسان و متخصصان بیان می شود. حل مسئله تنش آبی ایران به یک جسارت و تخصص نیاز دارد.

بر اساس کم آبی های حادث شده در گذشته بوده که کشاورزان از روش های آبیاری غرقابی فاصله گرفته و به سمت روش آبیاری نشتی رفته و بعد از آن روش های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای در کشاورزی رایج شده است.

هم اکنون در کشور خیلی کم از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می شود و بیشتر اراضی کشور از نوع آبیاری تحت فشار بارانی است که این آبیاری خصوصا در مواردی که دمای هوا بالاتر باشد، دارای هدررفت زیادی است.

70درصد آب در بخش کشاورزی از  دست می رود

این یعنی ما 70 درصد آب را در بخش کشاورزی از دست می دهیم، لذا برای افزایش راندمان آبیاری باید استراتژی را عوض کنیم، هرچند دولت ها کلا این اصل را کنار زده و مدام از برنامه ریزی در این حوزه می گویند.تغییر کشت و رفتن به سمت کشت گیاهانی که  نیاز آبی کمتری دارد نیز موثر است.هم اکنون تا دلتان بخواهد کشت سیب زمینی و پیاز و ذرت و دیگر محصولات آب‌بر  را در سطح کشور داریم که دقیقا نقطه مقابل استراتژی مقابله با خشکسالی است،  لذا باید الگوی کشت بسیاری از اراضی به ویژه در غرب کشور تغییر کند.

دولت ها باید اول بحران آب را جدی بگیرند تا از وعده بکاهند و به عمل که همین موارد گام های اول آن است برسند. گذر از بحران آب تخصص و البته جسارت مدیریتی می خواهد .بحران آب در ایران یک مبحث استراتژیک مهم است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما