سه کارشناس حوزه کودک مطرح کردند

تولیدات بی کیفیت برای کودکان بخاطر مشکلات اقتصادی/حوزه کودک برای صداوسیما هیچ جایگاهی ندارد

وضعیت ادبیات کودک و نوجوان اصلا مناسب نیست اما دلایل آن اقتصادی است و برخلاف برخی از اظهار نظرها دلایل سیاسی ندارد.

تولیدات بی کیفیت برای کودکان بخاطر مشکلات اقتصادی/حوزه کودک برای صداوسیما هیچ جایگاهی ندارد

به گزارش اقتصاد 100،  مجری سابق برنامه کودک و نوجوان گفت: به نظر من به طور مشخص حوزه کودک برای صداو سیما از هیچ ارزش و اعتباری برخوردار نیست و این از سطح برنامه سازی ها برای این قشر مشهود است. نسل جدید توانایی این را دارند که تمامی محاسبات ما را به هم بزنند. آنها غیرقابل پیش‌بینی، ساختار شکن و در بسیاری از حوزه ها آوانگارد هستند. برنامه ها و سیاستگذاری ها در حوزه کودک و نوجوان در سالهای گذشته بیشتر مورد انتقاد برخی از کارشناسان این حوزه بوده است. اعمال سلیقه های بی مورد و پررنگ کردن برخی از مسائل در برخی از برنامه ها باعث شده تا طی سال های گذشته متولیان این حوزه از صداوسیما تا تولیدات فرهنگی دیگر از جمله کتاب و انیمیشن، مخاطبان خود را از دست بدهند.

الهه رضایی: نیازهای کودکان در صدا و سیما در نظر گرفته نمی شود

الهه رضایی، مجری پیشکسوت کودک و نوجوان در این رابطه در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: متاسفانه باید بگویم که حوزه کودک برای صداو سیما هیچ جایگاهی ندارد و در اندک برنامه ها در این حوزه نیز تمامی محدوده های ذهنی و نیازهای آنها را در نظر نمی گیرند.

وی گفت: ساخت برنامه های صداو سیما در حوزه کودک و نوجوان در مرزهای بسیار محدودی انجام می گیرد و مدیران این سازمان باید به این مساله توجه داشته باشند که این مرزها باید به شکلی باشد که قابل پذیرش برای عموم کودکان و نزدیک به واقعیت باشد نه اینکه دچار ممیزی های غیرضروری شود.

رضایی افزود: ما باید تصور خود را در دنیای جدید از کودکان تغییر دهیم باید بپذیریم که آنها تنها یک کودک نیستند بلکه انسان هایی هستند که در این جامعه زندگی می کنند و دارای درک و فهم از محیط پیرامون خود هستند.

مجری پیشکسوت کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کودکان دهه 80 و 90 افرادی با دسترسی بیشتر به آگاهی و قدرت تفکر نسبت به دهه 60 هستند، بیان کرد: دسترسی کودکان در عصر جدید به اینترنت و فضای آزاد اطلاعات باعث می شود تا آنها سطح مطالباتشان برای دریافت اطلاعات جدیدتر بیشتر باشد.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: به نظر من به طور مشخص حوزه کودک برای صداو سیما از هیچ ارزش و اعتباری برخوردار نیست و این از سطح برنامه سازی ها برای این قشر مشهود است.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور عامه کودکان در دنیای مدرن دارای هوش و قدرت تشخیص بالاتری هستند پس باید در نظر داشت که سیاستگذاری برای تحمیل یک مساله به آنها نه تنها نمی تواند تاثیرگذار باشد بلکه می تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد.

رضایی گفت: بچه ها مانند هر انسانی قدرت انتخاب دارند و کمترین قدرت انتخاب آنها نیز این است که تلویزیون نمی بینند و سراغ برنامه های دیگر در بسترهای دیگری می روند که جامعه با آنها مشکل دارد، مسوولان با آن مشکل دارند و در نهایت در بهترین حالت منجر به مهاجرت و یا اشکال دیگر فاصله گرفتن از جامعه می شود.

مجری پیشکسوت کودک و نوجوان صدا و سیما افزود: چندین سال پیش من به عنوان فردی که مدتها در این حوزه فعالیت کرده ام سعی کردم این موارد را به سازمان صداو سیما و مدیران بخش کودک تذکر بدهم اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: ما تهیه کنندگانی داریم که در حوزه تولیدات کودک و نوجوان تخصص دارند اما اغلب آنها فضایی برای کار در صداو سیما ندارند. اکنون صداو سیما یا برنامه های بی کیفیت، غیراستاندارد و غیرمطابق با نیازهای روز کودکان را تولید می کند یا دست به دامن برنامه ها و کارتون های سالهای قبل می شود و این یعنی حوزه کودک اصلا اولویت صداو سیما نیست.

وی در پاسخ به این سوال که کودک و نوجوان امروز ایران چه دیدگاهی به صداو سیما دارد؟ پاسخ داد: نسل جدید دیگر به هیچ عنوان برنامه های صداو سیما را مشاهده نمی کنند و این بزرگترین پاسخی است که این نسل به برنامه های صداو سیما داده اند.

رحماندوست: تولید محصولات بی کیفیت برای کودکان در شرایط مشکلات اقتصادی

مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان اما در این باره دیدگاه متفاوت تری دارد وی در این باره در گفت و گو با خبرنگار رکنا بیان داشت: وضعیت ادبیات کودک و نوجوان اصلا مناسب نیست اما دلایل آن اقتصادی است و برخلاف برخی از اظهار نظرها دلایل سیاسی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مخاطبان سراغ محصولات ارزان قیمت بروند، تصریح کرد: نتیجه این مساله دسترسی کودکان به محصولاتی است که کیفیت مناسبی ندارند و این سلیقه مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد.

رحماندوست بیان کرد: ما تولیداتی در حوزه کودک و نوجوان داریم که در صورت عرضه می تواند بازار خوبی داشته باشد اما عرضه نمی شود و ما باید دنبال ریشه های این مساله باشیم.

مریم جلالی : سکوت نسل کودک و جوان از رضایت نبود

همچنین در این خصوص مریم جلالی، پژوهشگر حوزه کودکان بر این باور است که بحران هایی که هم اکنون نسل جدید ما دچار آن هستند و همه ما شاهد آن هستیم ریشه در ارزیابی های نادرست در گذشته دارد.

وی همچنین معتقد است: شاید بسیاری از پژوهشگران این عرصه اکنون به این نتیجه برسند که باید یک مروری نسبت به گذشته داشته باشیم. شاید ما یک جاهایی سکوت ها را از نسل کودک و جوان را باور کردیم و اینطور فکر کردیم که نشانه ای از رضایت است اما در صورتی که اینگونه نبود.

جلالی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان در آستانه نابودی قرار دارد، اضافه کرد: ما باید این اجازه را به نسل جدید بدهیم تا بتوانند نظرات خود را بی پروا اعلام کنند صدای آنها را بشنویم و سلیقه خود را بر این نسل اعمال نکنیم زیرا در این صورت می توانیم ارتباط درست و منطقی با آینده برقرار کنیم و در مسیر درست حرکت کنیم.

گسترش اینترنت و رشد فضای مجازی در سالهای گذشته باعث شده تا ذائقه عموم مردم و به تبع آن ذائقه نسل جوان به صورت پررنگ تر تغییر پیدا کند. در نقطه مقابل تولیدات صداو سیما و سایر نهادهای رسمی در این حوزه هماهنگ با این روند تحول نبوده است. این مساله به صورت جدی نیازمند بازبینی از سوی نهاد حاکمیت است تا روایت های منطبق با واقعیت را جایگزین روایت های محدود و رسمی خود از فضای حاکم بر نسل جدید بکند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز