نماینده مجلس: یک کارمند دولت چگونه می تواند زنش را سه بار در سال به اروپا بفرستد؟/ تهرانی ها از کجا پول می آورند ماهی شمال می خورند؟

مبارزه با فساد اداری در دولت پهلوی هم (لااقل در حد شعار) بازار داغی داشته است

نماینده مجلس: یک کارمند دولت چگونه می تواند زنش را سه بار در سال به اروپا بفرستد؟/ تهرانی ها از کجا پول می آورند ماهی شمال می خورند؟

به گزارش اقتصاد100 در جلسه علنی مجلس شورای ملی در 21بهمن 1354 میرابوطالب رضوی‌نژاد نماینده صومعه سرا طی نطقی به موضوع فساد دولتی پرداخت.

او در بخشهایی از سخنرانی خود گفت:

*امروز با تحولات شگرفى که در کلیه شئون مملکت ما به وجود آمده و ما از نظر رشد اقتصادى به رشد بالایى رسیده‌ایم ولى متأسفانه زمزمه فساد در گوشه و کنار موجبات بدنامى این شگرد اقتصادى ما شده.

* یک کاسب معمولى امروز از زندگى خوب برخوردار است و یک آدم تحصیلکرده و یک استاد دانشگاه از آن محروم است.

*ما نباید اجازه بدهیم در زمان صلح اکازیون‌هاى اقتصادى موجب شود که عده‌اى به ناحق ثروتمند شوند و مالیات خود را به موقع ندهند مبارزه با فساد باید هم در سطح ادارات و هم در سطح بازار اجرا شود.

* در این مملکت یک مقدار جرائم مرئى و یک مقدار جرائم غیرمرئى وجود دارد. در جرائم مرئى مقامات قضایى هستند و رسیدگى می‌کنند و متهم را تعقیب می‌کنند ولى در جرائم غیرمرئى چون متهمین آن از افراد باهوش هستند چندان برگه‌اى به مقامات قضایى نمی‌دهند.

* چرا ما نباید در سطح کشورى و در ادارات جلوى بعضى از افراد ناباب را نگیریم ؟ هر محلى، هر شهرى، بهترین محل شناسایى افراد است ما می‌توانیم در هر اداره کمیسیون‌هایى تشکیل بدهیم که افراد خاطى را با مشورت کافى معرفى کنند.

*ما باید یک سیاهه‌اى از رفت و آمد بعضى از کارمندان و افراد مسئول این مملکت از همین فرودگاه مهرآباد تهیه کنیم یک کارمندى که حقوقش در ماه بیش از پنج هزار تومان نیست نمى‌تواند سه بار در سال زنش را به اروپا بفرستد.

* مسئله دیگر لوکس‌گرایى و گران‌گرایى مردم است. شما هر روز مى‌بینید که در این مملکت کاباره‌ها زیاد می‌شود و اینها همه نشانه درآمد نامناسب بعضى از مردم است با یک آگهى فلان فروشگاه در انگلستان فورى عده‌اى به آنجا می‌روند .این پول‌ها قانونى و شرعى نیست .

*اگر ما نخواهیم جلوى فساد را بگیریم هیچ یک از برنامه‌هاى اقتصادى ما جامه عمل نخواهد پوشید و این ‌فساد مثل خوره زیربناى اقتصادى و اخلاقى ما را می‌خورد ما باید قوانینى وضع کنیم تا کسانى که درآمدهاى انتفاعى یا بی‌جایى داشتند با پرداخت مالیات تعدیل شود. باید براى ارزش کار برنامه داشته باشیم حقوق‌ها باید مناسب باشد نه این که یک استاد دانشگاه به خاطر درآمد کم پیش زن و بچه‌اش شرمنده باشد و احساس خجالت کند .

* من در قسمتى از شهر تهران سکونت دارم که هر خانواده چهار اتومبیل دارد، داشته باشد زحمت کشیدند ولى با این ترافیک سنگینى که شهر ما دارد هر روز صبح این چهار ماشین را راه می‌اندازند و ترافیک شهر را به هم می‌زنند نمی‌دانم چرا باید عده‌اى این قدر قدرت بهره‌گیرى داشته باشند که یک خانواده چهار ماشین داشته باشد و ترافیک را هم به هم بریزند.

*ملت ایران وظیفه دارد در هر گوشه و کنار مملکت از هر کس که درآمد نامعقول ببیند بازگو کند و به مقامات قضایى اطلاع دهد .

* من به عنوان یک شمالى باید عرض کنم که ماهى شمال را امسال فقط یک بار زیارت کردم ولى همین ماهى را تهرانی‌ها دانه‌اى دویست تومان می‌خرند و می‌خورند. این پول‌ها راز کجا آورده‌اند؟

 

hi90h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما