پاشنه آشیل این روزهای بورس

افت ارزش معاملات خرد این روزها به پاشنه آشیل بورس تبدیل شده و همین موضوع نیز منجر به عمیق‌تر شدن رکود در بورس شده است.

پاشنه آشیل این روزهای بورس

به گزارش اقتصاد100، بورس اوراق بهادار تهران نیمه ابتدایی سال 1402 را با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت، به پایان برد. هیجان خرید در ماه‌های ابتدایی سال و امید برای سال پربار در بازار بورس بسیاری از افراد را دوباره به این بازار کشاند، چرا که ابتدای سال همه این انتظار را داشتند که بازار سرمایه از سایر بازارها جا مانده و می‌تواند این فاصله را در سال جاری کم کند.

اهالی بازار سهام انتظار داشتند که در شهریور ماه بازار رخ مثبتی را به خود ببیند و این امر تا پایان نیمه اول شهریورماه اتفاق افتاد؛ اما در دو هفته پایانی تمام امید مثبت شدن بازار شهریور ماه از بین رفت، اما روند بازار سهام طی ماه‌های گذشته این تلقی را از بین برد و بسیاری از سهامداران خرد خروج از بورس را به ماندن در این بازار ترجیح دادند. امروز هم بازار سهام روند متعادل و منفی‌ای از خود برجای گذاشت و اغلب سهام با منفی‌های اندک مواجه شدند.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

بورس تهران هفته اول مهرماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 720 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس تیرماه سال جاری در محدوده دو میلیون و 150 هزار واحدی قرار گرفته بود که بسیاری این انتظار را داشتند که این سطح به عنوان یک سطح حمایتی عمل کند، اما با شکسته شدن این محدوده حمایتی حالا این محدوده به یک سطح مقاومتی تبدیل شده است و شاخص کل هم در یک هفته اخیر به آن واکنش منفی نشان داده و نتوانسته از پس حمایتی که به مقاومت تبدیل شده است، برآید و شاخص کل از این سطح عقب نشینی کرد.

ارزش معاملات خرد نشان می‌داد که شاخص نتواند این مقاومت‌ پیش رو را از سر راه بردارد و تا زمانی که ارزش معاملات به مدار مثبت خود برنگردد، عبور از هر مقاومتی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران سخت خواهد بود.

* شرایط بازار سهام در فصل پاییز

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار سهام گفت: اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار فروشنده خاصی وجود ندارد و خریداران نیز با توجه به چشم‌انداز نوسانی دلار در کوتاه مدت و افزایش ریسک‌های سیستماتیک، خریدهای خود را به تعویق انداخته و نظاره‌گر هستند.

وی افزود: انتظار می‌رود در هفته آینده نیز شاهد حجم اندک معاملات با نوسانات کم باشیم و اگر فضا به همین صورت باقی بماند، احتمال کاهش قیمت‌ها بیشتر از افزایش آن است.

* شاخص های بورس توان رشد نداشتند

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس 2 هزار و 866 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 118 هزار و 346 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 14 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 11 واحد در رقم 721 هزار و 787 واحدی ایستاد. این شاخص تقریبا بدون تغییر باقی ماند.

همچنین شاخص کل فرابورس با افت 31 واحدی به رقم 26 هزار و 187 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 126 واحدی به سطح 129 هزار و 171 واحد رسید.

* یازدهمین روز فرار سرمایه حقیقی

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد. امروز نیز 137 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی بازار کاسته شد.

امروز نماد فملی (ملی صنایع مس ایران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، خکمک (کمک فنر آیند امین) و خزامیا (زامیاد) تعلق داشت.

* ارزش معاملات خرد همچنان در کف

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 624 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 736 میلیارد تومان بود که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 1.3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 340 میلیارد تومان رسید. به نظر می رسد، افت ارزش معاملات خرد این روزها به پاشنه آشیل بورس تبدیل شده و همین موضوع نیز منجر به عمیق تر شدن رکود در بورس شده است.

* افزایش صف‌های فروش و خرید در بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد های مثبت 312 نماد و تعداد نماد های منفی 486 نماد بوده است. حدود 61 درصد نماد ها سرخ پوش بودند.

در جریان معاملات روز شنبه، 75 نماد صف خرید داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 40 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 163 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 33 درصدی به 359 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۲.۹میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۱۸.۷میلیون تومان رسید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما