آشنایی با تسهیلات اعطایی بانک مسکن + جزئیات

بانک مسکن در کنار وام فرزندآوری و ازدواج، تسهیلات ودیعه، خرید یا ساخت مسکن در نظر گرفته است همچنین برای تشویق مشتریان در پرداخت به موقع اقساط طرح غدیر تهیه کرده است.

آشنایی با تسهیلات اعطایی بانک مسکن + جزئیات

به گزارش خبرنگار سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- بانک مسکن بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان از سال 1318 فعالیت خود را آغاز کرد. هم اکنون این بانک با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر تولید واحدهای مسکونی، در جهت اعطای تسهیلات و خدمات بخش مسکن شامل تسهیلات ( مضاربه ، اجاره به شرط تملیک در امر تهیه مطب ، دفترکار ، و خرید تجهیزات پزشکی ) افتتاح حساب جاری ، صدور انواع ضمانت نامه‌ها ، حوالجات، خدمات چک فاکس ، چک مسافرتی، انواع امور ارزی و اعتبار اسنادی و انواع خدمات الکترونیکی فعالیت می‌کند.

طرح غدیر

بانک مسکن برای تشویق مشتریانی که به موقع یا پیش از موعد پرداخت کرده باشند طرح غدیر را اجرایی کرد مدت اجرای آن از فروردین 1401 تا اسفند سال جاری است. بنابراین در طرح غدیر مشتریانی که پیش از شروع دوره این طرح ، از تسهیلات بانک مسکن بهره مند شده اند و اقساط خود را طی دوره 6 ماهه طرح، به موقع و یا پیش از موعد مقرر پرداخت کرده باشند، پس از شناسایی و به قید قرعه جوایزی را دریافت می‌کنند. این جوایر عبارتند از 200 فقره تسهیلات مرابحه عام  هر یک به مبلغ 100 میلیون تومان  300 فقره تسهیلات مرابحه عام  هر یک به مبلغ  50 میلیون تومان، 100 فقره وام قرض‌الحسنه  هر یک به مبلغ 10 میلیون تومان.

همچنین بانک مسکن در طرح غدیر شرایط ویژه ای را برای دریافت کنندگان تسهیلات فراهم کرده است:

- تغییر نام مدیون تسهیلات فروش اقساطی بدون واریز درصدی از مانده بدهی: مشتریانی که پیش از این ملکی را بصورت وکالتی خریداری کرده اند و یا درحال حاضر تمایل به خرید ملکی را دارند که دارای تسهیلات بانک مسکن است، با این شرط که بیشتر از دو قسط پرداخت نشده نداشته باشند (فاقد مطالبات غیر جاری) می توانند تنها با واریز مبلغی معادل یک درصد مانده بدهی به عنوان کارمزد نسبت به انتقال قطعی سند و تسهیلات آن ( تغییر نام مدیون) اقدام کنند.

بخشودگی جرایم: در طرح غدیر چنانچه تسهیلات گیرندگان اقساط خود را در موعد مقرر پرداخت نکرده و در حال حاضر مشمول جریمه دیرکرد شده باشند می توانند در طول مدت طرح و پس از مراجعه به شعبه خود، با تسویه کامل بدهی و فسخ قرارداد از 6 درصد بخشودگی جرایم بهره مند شوند.

تعیین تکلیف تسهیلات مشارکت مدنی غیر مسکن مهر به روش تمدید همزمان با تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک، تعیین تکلیف مطالبات مشارکت مدنی  با تقسیط حداکثر 50 میلیون تومان از محل وجه‌التزام،  تسهیل در ضوابط فروش اقساطی تدریجی در صورت تعیین تکلیف مطالبات غیر جاری مشارکت مدنی و  تعیین تکلیف مطالبات مشکوک‌الوصول ناشی از تسهیلات مضاربه، سرمایه در گردش، تسهیلات مشارکت اموال سرمایه‌‌ای از دیگر مزایای طرح غدیر است.

تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا ساخت یا خرید واحد مسکونی

بانک مسکن تسهیلات قرض الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) را به خانوارهای فاقد مسکن که از سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند پرداخت می‌کند.

هر فرد تنها از یکی از انواع تسهیلات فوق را می‌تواند استفاده کند. سقف تسهیلات اعم از تسهیلات ساخت ، خرید و ودیعه مسکن 200 میلیون تومان و مدت بازپرداخت 20 ساله است. نرخ کارمزد تسهیلات سالیانه چهار درصد است. نکته قابل توجه اینکه خانوار باید فاقد مسکن باشند و باید احراز شود این وام تنها به سرپرست خانوار واریز می‌شود و و چنانچه سرپرست خانوار زوجه باشد باید مدارک لازم ارائه شود. احراز فاقد مسکن بودن متقاضیان الزامی می باشد.

درخواست متقاضیان وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید و ساخت مسکن، مشروط به عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی غیر جاری تسهیلات گیرنده، پس از انجام اعتبارسنجی متقاضی با استفاده از فرم‌های اعتبارسنجی  و کسب رتبه حداقل B قابل بررسی خواهد بود.

سقف تسهیلات در سراسر کشور یکسان است و نرخ وجه التزام تسهیلات مذکور معادل 12 درصد تعیین می‌شود.

 شرایط تسهیلات ودیعه مسکن: برای دریافت این وام ارائه اجاره نامه الزامی بوده و پرداخت آن در مقطع انعقاد قرارداد اجاره جدید امکان‌پذیر است. دیگر اینکه موجر و مستاجر نباید نسبت فامیلی درجه یک داشته باشند.

شرایط تسهیلات خرید مسکن: متقاضی دریافت وام باید تمام مدارک و مستندات خرید ملک را به بانک ارائه کند. این وام با صدور چک تسهیلاتی در وجه فروشنده و هنگام انتقال قطعی ملک در دفترخانه به متقاضی پرداخت می‌شود. نکته قابل توجه اینکه این تسهیلات مشمول افرادی که با بستگان خود معامله کنند، نمی‌‌شود. همچنین تعویض وثیقه تسهیلات خرید مسکن پس از سپری شدن 24 ماه از تاریخ انعقاد قرارداد و مشروط به عدم وجود اقساط غیر جاری امکان پذیر است.

 شرایط تسهیلات ساخت مسکن: براساس قوانین بانک مسکن ارائه مستندات مالکیت عرصه بر اساس ضوابط جاری بانک توسط تسهیلات گیرنده الزامی است. تسهیلات اعطایی برابر با حداکثر میزان هزینه باقیمانده پروژه و براساس نظر ارزیاب بانک تا سف 200 میلیون تومان خواهد بود و این تسهیلات در یک مرحله و هنگام انعقاد قرارداد به حساب  متقاضی واریز ، و قابل برداشت خواهد بود. بنا به درخواست متقاضی امکان اعطای دوره تنفس تا حداکثر به مدت  6 ماه امکان پذیر بوده و مجموع دوران تنفس و بازپرداخت حداکثر 20 سال است.

اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری

متقاضیان واجد شرایط، برای فرزندان متولد یکم فروردین ماه 1400 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام کنند.

برای دریافت این وام متقاضی باید درخواست خود را در سامانه https://ve.cbi.ir/ ثبت کند و پس از تعیین شعبه متقاضیان بر اساس اولویت ثبت نام و میزان سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موضوع از طریق پیامک به وی اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (شامل اصل شناسنامه پدر و فرزند، اصل کارت ملی پدر، کدپستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبت‌ نام) ظرف حداکثر 12 روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند. پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود. متقاضی 45 روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.

سقف فردی تسهیلات برای تولد فرزند اول، 20 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 36 ماهه، برای تولد فرزند دوم، 40 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 48ماهه، برای تولد فرزند سوم، 60 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 60 ماهه، برای تولد فرزند چهارم، 80 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 72 ماهه، برای تولد فرزند پنجم و بالاتر، 100 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 84 ماه است. نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری 4 درصد به صورت سالانه است.

تسهیلات خود اشتغالی و مشاغلی خانگی

تسهیلات خوداشتغالی از نوع تسهیلات تکلیفی و ابلاغی به این بانک بوده و شرایط و ضوابط اجرایی هرسال با توجه به اعتبار تخصیص از سوی بانک مرکزی به همه بانک های عامل ابلاغ می‌شود . سقف این تسهیلات برای هر فرد 100 میلیون تومان و برای کارفرمایان با 40 کارگر 2 میلیارد تومان است. حداکثر مدت بازپرداخت در تسهیلات کارفرمایی 60 ماه و برای هر فرد 84 ماه با نرخ کارمرد چهار درصد است.

طرح مهر اندیش

طرح مهر اندیش با توجه به شرایط اقتصادی اقشار جامعه و کمک به مشتریان تدوین شده و دوره اجرای آن از 29 آذرماه 1399 تا پایان امسال است.

در ضوابط این طرح بخشودگی 6 درصد خالص جرایم تسهیلات به نسبت واریز نقدی تعیین شده است به این صورت که چنانچه هر میزان از مطالبات غیرجاری تسهیلات و همچنین مطالبات مربوط به ضمانت‌های ضبط شده 6 درصد، خالص جرایم محاسبه شده به نسبت واریزی بدهکاران بخشوده می‌شود.

در قراردادهای مشارکت مدنی که پروژه مورد مشارکت به اتمام نرسیده (گزارش ارزیابی، حاکی از پیشرفت کمتر از 100% پروژه باشد) و ضمن آن کمتر از

60 ماه از تاریخ انعقاد قرارداد اولیه سپری شده باشد، در صورت تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک ناشی از قرارداد مشارکت مدنی، حداقل 10 درصد مانده بدهی ناشی از قرارداد مشارکت به صورت نقدی وصول می‌شود و دیگر اینکه قدرالسهم واحدهای مورد مشارکت تعیین تکلیف می‌شود.

در این روش علاوه بر تقسیط اصل و سود دوران مشارکت تا سقف های مجاز، مبلغ وجه التزام نیز تقسیط می شود.

در مواردی که تسهیلات گیرنده قصد فروش ملک با تسهیلات را داشته باشد و یا قبلا بصورت غیر قطعی فروخته باشد می تواند بدون واریز درصدی از مانده بدهی، تسهیلات را بصورت قطعی به خریدار انتقال دهد.

طرح کارگشا

طرح کارگشا برای تامین رفاه و رفع احتیاجات ضروری کارکنان شرکت‌ها و تامین منابع این امر تدوین شده است. برای بهره‌مندی از این طرح شرکت و موسسه که رتبه اعتبار سنجی B داشته باشد باید یک سپرده کوتاه مدت بدون سود با قابلیت واریز و برداشت با حداقل موجودی 10 میلیون تومان افتتاح کند. حداقل تسهیلات فردی یک میلوین تومان و حداکثر 10 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 12 ماهه با نرخ سود 18 درصد است. همچنین سقف تسهیلات برای مدیران تا 20 میلیون تومان و مدیر عامل و اعضای هیات مدیره تا 30 میلیون تومان قابل افزایش است.

تسهیلات زوجین 

بانک مسکن تهسیلاتی را به زوجین برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی به طور مشترک می‌پردازد مشروط به رعایت سقف تسهیلات هر یک از زوجین و اینکه واجد شرایط دریافت تسهیلات هستند. برای ثبت درخواست باید به سامانه https://www.bank-maskan.ir/loans-for-couples مراجعه کنند.

این تسهیلات شامل صندوق پس انداز مسکن (با نرخ سود 11 درصد و مبلغ 20 میلیون تومان در تمام شهرها)، صندوق پس انداز ساخت مسکن با نرخ سود 11 درصد به میزان 30 میلیون تومان)، اوراق ممتاز (با نرخ سود 17.5 درصد و سقف 400 میلیون تومان)، حساب پس انداز مسکن جوانان (نرخ سود در فروش اقساطی 9 درصد و دوران مشارکت 17 درصد) و صندوق پس انداز مسکن یکم (نرخ سود 8 درصد و سقف تسهیلات در تهران 160 میلیون تومان، مراکز استان 120 میلیون تومان و سایر مناطق 80 میلیون تومان برای زوجین) است.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

بانک مسکن برای حمایت از ازدواج جوانان و براساس تکلیف قانونی به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از تاریخ یکم فروردین ماه 1397 است و تا کنون وام ازدواج دریافت‌ نکرده باشند وام می‌دهد.

سقف این تسهیلات برای زوج‌ زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال 150 میلیون تومان و برای سایر زوجین 120 میلیون تومان با نرخ کارمزد 4 درصد و دوره بازپرداخت 120 ماه است.

براساس اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال تا 17 مهرماه 42 هزار و 85 نفر برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که 15 هزار و 101 نفر وام دریافت کرده و 25 هزار و 485 نفر نیز در صف انتظار هستند.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما