دولت بدهکارتر شد!

بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی در مهرماه امسال را منتشر کرد که شامل دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی است.

دولت بدهکارتر شد!

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100 - میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان مهر ماه 753 هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با پایان سال قبل ۲.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در مقایسه با اسفند سال گذشته 29 درصد رشد داشت و به رقم 231 هزار میلیارد تومان بود. همچنین مطالبات این بانک از دیگر بانک‌ها 197 هزار میلیارد تومان شد که نسبت به اسفند سال گذشته 35 درصد رشد داشت.

مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و بانک‌ها در مهر ماه 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۳.۸ و ۲۶.۳ درصد افزایش یافته است. در مقابل میزان بدهی دولت، شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت به ترتیب برابر ۱۷۳ هزار میلیارد تومان و ۵۷.۹ هزار میلیارد تومان بوده که هر یک در مقایسه با اسفند سال گذشته ۴.۴ و ۵۵.۵ درصدی رشد را ثبت کرده است. همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۰.۴ درصد و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی ۲۴.۹ درصد افزایش یافته است.

 

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

بررسی آمارها نشان می‌دهد، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در مهرماه امسال 20.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و به ۱۶۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

حجم اسکناس و مسکوک نیز در این دوره با ۲۲.۲ درصد کاهش به ۸۶۰۰ میلیارد تومان رسید. سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۶.۱ درصد افزایش نسبت به پایان مهر سال قبل به 608 هزار میلیارد تومان رسید.

بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان مهر ماه 1401 با ۳۵ درصد رشد به 197 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

براساس این گزارش میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان مهر ماه 1401 برابر 238 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰.۴ درصد رشد داشته است.

میزان سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی سه هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مهرماه و اسنفد سال گذشته به‌ ترتیب  ۸.۵ و ۳۱.۲ درصد کاهش یافته است.

مجموع دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی برابر 2235 هزار میلیارد تومان  بود که نسبت به اسفند سال گذشته ۱۱.۹ درصد رشد داشته است. میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان مهر ماه 1401 به 49 هزار میلیارد تومان رسید.

 

دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تخصصی

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان مهر ماه امسال برابر 395 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۰.۸ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش مجموع دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره برابر 1684 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۳ درصد رشد دارد.

همچنین، میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی 66 هزار میلیارد تومان بود که ۴۲.۵ درصد نسبت به مهر ماه سال 1400 افزایش داشته است.

 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما