پیشنیاز جدید دریافت خدمات بانکی/ چه چیزی تغییر کرده است؟
اقتصاد 100- بانک مرکزی اعلام کرد از شهریورماه ارائه خدمات بانکی مانند افتتاح حساب و دریافت تسهیلات، تنها با ثبت اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان و تطابق کد پستی امکانپذیر خواهد بود.

الزام ثبت اطلاعات اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان
این الزام برای نخستین بار طی نامه شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ در تاریخ ۸ خردادماه سال جاری همراه با استناد به بند (۷) تبصره (۸) ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. به موجب این قانون، دستگاههای اجرایی از جمله بانکها موظف شدهاند خدمات خود نظیر افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک و موارد مشابه را تنها با اخذ کد ملی و تطبیق آن با کد پستی مربوط به اقامتگاه اصلی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه دهند.
تعهدات بانکها در اجرای قانون
بانکها مطابق این قانون وظیفه دارند پیش از ارائه خدمات بانکی به مشتریان، شناسه پستی مشتری را با اطلاعات سامانه املاک و اسکان بررسی و تطبیق دهند. همچنین لازم است عملیات استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص از سامانه مزبور برای خدمات بانکی حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۴ نهایی و اجرایی شود.
فرآیند اطلاعرسانی جدید
بانکها مکلف شدهاند موضوع ثبت اقامتگاه اصلی را به روشهای مناسب حداقل دو بار به اطلاع مشتریان و مراجعان خود برسانند و آنان را تشویق به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کنند.
خدمات بانکی مشمول قانون پیشنیاز ارائه خدمات مهلت اجرایی شدن قانونافتتاح حساب | تطابق کد پستی با سامانه املاک و اسکان | پایان مرداد ۱۴۰۴ |
صدور دسته چک | تطابق کد پستی با سامانه املاک و اسکان | پایان مرداد ۱۴۰۴ |
اعطای تسهیلات بانکی | تطابق کد پستی با سامانه املاک و اسکان | پایان مرداد ۱۴۰۴ |
اعطای ابزار پرداخت و پذیرش | تطابق کد پستی با سامانه املاک و اسکان | پایان مرداد ۱۴۰۴ |