بیشترین شکایت‌ها از کدام شرکت‌های بیمه‌ای است؟

اقتصاد 100- شکایت از شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۳ رکورد زد! بیمه ایران با ۱۹ درصد بیش‌ترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما آیا سهم بالای این شرکت از حق بیمه تولیدی و بیمه‌نامه‌های صادر شده، علت اصلی این شکایات است؟

بیشترین شکایت‌ها از کدام شرکت‌های بیمه‌ای است؟

براساس آمار اخیر مربوط به سال ۱۴۰۳، طی ۱۱ ماه اول این سال، تعداد ۹۱۳۲ شکایت از شرکت‌های بیمه‌ای ثبت شده است. از این میان، ۵۵ درصد شکایات وارد بوده و شرکت بیمه ایران با ۱۹ درصد بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است. البته سهم این شرکت از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ۲۲ درصد و از تعداد کل بیمه‌نامه‌های صادر شده در این مدت ۳۵ درصد اعلام شده است.

گزارش بیمه مرکزی از شکایات ثبت شده

بیمه مرکزی اخیراً آمار شکایات ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ صنعت بیمه را منتشر کرده است. این آمارها بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان بیمه‌نامه‌ها در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ارائه شده‌اند. هدف از انتشار این داده‌ها، شفافیت در عملکرد شرکت‌ها، تسهیل در ثبت شکایات و بهبود فرآیند رسیدگی به شکایات بیمه‌گذاران است.

تعداد شکایات و نحوه رسیدگی به آن‌ها

براساس گزارش‌های منتشر شده، از مجموع ۹۱۳۲ شکایت ثبت شده طی این دوره، تعداد ۸۱۳۰ شکایت رسیدگی شده است. از میان شکایات رسیدگی شده، ۵۰۹۵ شکایت وارد و ۳۰۳۵ شکایت ناوارد یا تایید نشده بوده‌اند. همچنین ۱۰۰۲ شکایت دیگر در حال بررسی است. این آمار نشان می‌دهد که حدود ۵۵.۷ درصد از شکایات وارد، ۳۳.۲ درصد ناوارد و به حدود ۱۱ درصد از شکایات هنوز رسیدگی نشده است.

تحلیل شکایات بر اساس شرکت‌های بیمه‌ای

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان بهمن ماه، تعداد شکایات ثبت شده به ترتیب زیر بوده است:

نام شرکت بیمه تعداد شکایات ثبت شده درصد شکایات از کل
بیمه ایران ۱۹۸۱ ۱۹.۸%
بیمه دانا ۱۰۸۱ ۱۱.۸%
بیمه آرمان ۸۶۲ ۹.۴%

جمع سهم این سه شرکت از کل شکایات ثبت شده، ۳۲ درصد بوده است. با این وجود، سهم بیمه ایران از بازار حق بیمه تولیدی ۲۲.۴ درصد، بیمه دانا ۹.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۴ درصد اعلام شده است. سهم این شرکت‌ها از تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده نیز به ترتیب برای بیمه ایران ۳۵.۴ درصد، بیمه دانا ۸.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۶ درصد است.

شکایات بر اساس رشته‌های بیمه‌ای

مطابق آمارهای اعلام شده، شکایات مربوط به بیمه شخص ثالث با ۳۹۸۳ شکایت در صدر قرار دارد. پس از آن بیمه درمان با ۲۱۰۳ شکایت و بیمه بدنه اتومبیل با ۱۵۴۰ شکایت بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. سهم این رشته‌ها به شرح زیر است:

رشته بیمه‌ای تعداد شکایات درصد از کل شکایات
بیمه شخص ثالث ۳۹۸۳ ۴۳.۶%
بیمه درمان ۲۱۰۳ ۲۳%
بیمه بدنه اتومبیل ۱۵۴۰ ۱۶.۸%
سامانه پاسخگویی به شکایات

سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی با هدف تسهیل در روند ثبت شکایات و بهبود فرایند رسیدگی به مشکلات بیمه‌گذاران راه‌اندازی شده و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وبگردی
    ارسال نظر