آیا بارداری بعد از یائسگی ممکن است

سالانه بیش از ۵/۱ میلیون خانم، یائسگی را تجربه خواهند کرد و می‎توان گفت قطعا تمام خانم‎ها در برهه‎ای از زندگی خود یائسگی می‌شوند. یائسگی یک روند فیزیولوژیک بدن است که با توقف قاعدگی به مدت حداقل یک سال، آغاز می‌گردد؛ آیا یائسگی به معنای پایان قدرت باروری یک خانم است یا این امکان وجود دارد که خانمی که به دوره یائسگی رسیده، باردار شود؟ درادامه این مقاله در این باره صحبت خواهیم کرد.

آیا بارداری بعد از یائسگی ممکن است

تعریف یائسگی

داشتن درک صحیح از یائسگی و مرحله‌ی پیش از یائسگی موضوع مهمی است. یائسگی به دوره‎ای از زندگی گفته می‎شود که چرخه قاعدگی پایان می‎یابد. فراموش نکنید که تا زمانی که یک سال کامل از آخرین دوره قاعدگی شما نگذرد، نمی‌توان گفت که شما یائسه شده‌اید. یائسگی در طول یک شب اتفاق نمی‌افتد.

خانم‌ها معمولا در دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی خود دچار یائسگی می‌شوند اما دوره پیش از یائسگی از سال‌ها قبل شروع می‌شود. به سال‌های قبل از یائسگی، دوره پری منوپوزال (پیش از یائسگی) گفته می‎شود. در این دوران میزان تولید استروژن در تخمدان‌ها دچار نوسان می‌شود اما سیکل قاعدگی قطع نمی‎شود و به صورت نامنظم ادامه دارد.

تغییرات دوران یائسگی

در طول سال‌های باروری، استروژن، پروژسترون، هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول  (FSH) در بدن تولید می‌شود. در اواسط چرخه ماهانه LH، FSH و استروژن با هم کار می‌کنند و تخمدان‌های زنان را وادار می‌کنند تا یک تخمک بالغ در طول تخمک‌گذاری آزاد کنند. تخمک‌گذاری نمی‌تواند اتفاق بیفتد مگر اینکه سطح هورمون‌های زن در محدوده مطلوب و طبیعی باشد.

با رسیدن به دوران یائسگی میزان ترشح هورمون‌های زنانه به ویژه استروژن کاهش می‎یابد و تخمدان‌ها دیگر قادر به تولید استروژن نمی‎باشند. در نتیجه تخمک‌گذاری بصورت دائمی متوقف می‌شود.

طبق گفته انجمن پزشکی باروری آمریکا، توانایی باروری با یائسگی به پایان می‎رسد اما همیشه هم به این صورت نیست. برای برخی از افراد، بارداری در حین یائسگی امکان پذیر است در نتیجه می‎توان گفت که قدرت باروری یک خانم با خانم دیگر با سن یکسان می‎تواند متفاوت باشد و بارداری در سنین بالا حتی با وجود یائسگی غیر ممکن نیست.

علائم یائسگی

اولین علامت یائسگی، قطع قاعدگی برای یک سال است. از دیگر علائم همراه یائسگی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریق شبانه
  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • تکرر ادرار
  • مشکل خواب
  • نوسانات خلقی

البته به طور معمول با گذشت زمان شدت این علائم کاهش می‎یابد. در مواقعی که این علائم در حدی آزاردهنده باشند که دیگر قابل تحمل نباشند، درمان‌های دارویی کمک کننده هستند.

همچنین لازم به ذکر است که یائسگی، فوایدی هم دارد، از فواید یائسگی می‌شود عدم نگرانی بابت بارداری و یا از ین رفتن تومورهای خوش‌خیم رحم اشاره کرد.

13

احتمال بارداری در دوران پیش از یائسگی

زمانی که متوجه اولین علائم پیش از یائسگی، مانند عقب افتادن قاعدگی می‎شوید، به احتمال زیاد ذخیره تخمدان شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تغییرات در سطح استروژن، پریودهای نامنظم و کاهش میل جنسی نیز ممکن است باردار شدن را در دوران پیش از یائسگی سخت‌تر کند. اما همچنان احتمال بارور شدن وجود دارد. متخصصین ناباروری در مرکز مام می‎توانند در این مسیر همراه شما باشند و راهی به شما نشان دهند که زودتر به نتیجه برسید.

 بارداری در دوران یائسگی

درست است که تخمک‌گذاری پس از یائسگی متوقف می‌شود، اما هنوز شانس بارداری در یائسگی از طریق  لقاح آزمایشگاهی (ای وی اف) وجود دارد. بر اساس مطالعه‌ای در مورد بارداری بعد از یائسگی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، محققان دریافتند که از ۱۲۱ تلاش برای IVF، ۴۵ مورد بارداری موفق در یائسگی اتفاق افتاده است.

امکان بارور شدن یک زن به دو عامل بستگی دارد:

  • تخمک کافی و باکیفیت؛
  • رحم مناسب.

در شرایطی که وضعیت تخمک‌های باقی مانده مناسب باشد و همین‎طور شرایط رحمی آماده لانه گزینی باشد با دوره‌های هورمون درمانی، احتمال بارداری در یائسگی وجود دارد.

اگر تخمک‌های شما دیگر توانایی بارور شدن را نداشته باشند، هنوز دو راه برای بارور شدن با روش کمک باروری وجود دارد. راه اول استفاده از تخمک‌هایی که قبلاً فریز کرده‌اید، است و راه بعدی می‎تواند استفاده کردن از تخمک اهدایی باشد. البته به هورمون درمانی هم نیاز دارید تا بدن خود را برای لانه گزینی آماده کنید و بارداری خود را به سلامتی به پایان برسانید. در نتیجه می‌توان گفت بارداری بعد از یائسگی امکان پذیر است.

علائم بارداری در دوران یائسگی

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر با وجود یائسگی باردار شوید، علائم حاملگی در دوران یائسگی با دوران باروری تفاوت چندانی ندارد.

خطرات باردار شدن در دوران یائسگی

افرادی که بارداری در سنین بالا را تجربه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • نوزاد نارس یا کم وزن در هنگام تولد
  • زایمان سزارین
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری)
  • داشتن نوزادی با ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون.

البته خطر نقایص مادرزادی با انجام ای وی اف با استفاده از تخمک اهدایی از یک فرد جوان کاهش پیدا می‎کند و در واقع می‌توان گفت از مزیت‌های بارداری بعد از یائسگی با ای وی اف کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی می‌باشد. سایر خطرات مانند پره اکلامپسی یا دیابت هم با شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های دوران بارداری تا حد زیادی قابل پیش‌گیری هستند.

اکثریت زنان در این گروه سنی حاملگی‎ها و زایمان های کاملاً طبیعی و سالم را تجربه می‎کنند. اگر قصد دارید در دهه ۴۰ زندگی خود باردار شوید، بهتر است قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید، چکاپ‌های روتین را انجام بدهید و تحت نظر پزشک اقدام کنید. متخصصین مرکز مام می‌توانند در این مسیر همراه شما باشند.

کلام آخر

پیشرفت علم و خدمات کمک باروری به زوجین این فرصت را داده است حتی در سنین بالا و بعد از یائسگی هم شانس اینکه صاحب فرزند شوند را داشته باشند. پس از یائسگی ممکن است بتوانید از طریق هورمون‌درمانی و IVF باردار شوید. اما باید دقت کنید این کار نه ساده است و نه بدون خطر. اگر به بارداری با استفاده از IVF فکر می‌کنید به مشاوره‌ی درمانی دقیق با یک متخصص ناباروری که به‌خصوص با زنان یائسه کار کرده باشد نیاز دارید.

خدمات باروری به خانم‌های یائسه در مرکز مام ارائه می‎شود. برای اطلاع بیش‌تر می‌توانید با ۰۲۱-۴۲۵۰۰ تا مشاورین مرکز راهنمایی‌تون کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما