پیش بینی قیمت دلار 14 شهریور 1402

اقتصاد 100-قیمت دلار امروز نسبت به دو روز افزایشی گذشته، کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. برخی معامله‌گران اثر اخبار را در کاهش قیمت دلار موثر می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند این اسکناس در مسیر صعودی در حال استراجت است.

پیش بینی قیمت دلار 14 شهریور 1402

قیمت دلار امروز کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تا 49 هزار و ۶۵۰ تومانی معامله شد. سیگنال اخبار سیاسی همانند روزهای گذشته است و به نظر می‌رسد دیدارهای مسئولان ایرانی با مقامات سایر کشورها در عملیات فریز قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی، بی‌تاثیر نبوده است. معامله‌گران همچنان چشم به سیاست‌های خارجی دوخته‌اند و بازیگران ارزی نیز معتقدند بازار خالی از سیگنال منفی است و زمزمه‌هایی از توافق موقت به گوش می‌رسد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشوند نهایتا تا پایان تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند. بنابراین سیاست‌گذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد و یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده، تلاش مضاعفی کند.

دلار در منطقه تعادلی

در همین راستا سجاد بوربور فعال و کارشناس اقتصادی در خصوص پیش‌بینی روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در منطقه تعادلی قرار دارد و در صورتی که تصمیم سیاست‌گذار کاهش قیمت دلار باشد، غیر از سرکوب این اسکناس هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید که ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم.»

وی به تورم ۵۰ درصدی در سال جاری اشاره کرد و افزود: «این تورم روی تمام کالاها و خدمات اثر می‌گذارد و دلار نیز یکی از همین کالاهاست. تورم نیز از تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی نشات می‌گیرد؛ بنابراین ما باید رشد نقدینگی‌ را مهار کنیم.»

این کارشناس اقتصادی کسری بودجه ساختاری دولت را ریشه رشد نقدینگی عنوان کرد و گفت: «مادامی که دولت کسری بودجه ساختاری داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند نقدینگی را کنترل کند. در نتیجه نه تنها قیمت دلار، بلکه همه کالاها رشد خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «با وجود دومینوی قیمت‌گذاری دستوری دولت، افت تولید، رشد نقدینگی، تورم افزایشی می‌شود، کالاها و خدمات گران می‌شوند و دلار نیز رشد خواهد داشت. این در حالی است که رشد قیمت دلار نیز یک پرده رشد تورم روی کالاها و خدمات می‌گذارد که اصطلاحا به آن اثر نرخ ارز می‌گویند.»

بوربور با تاکید بر اینکه در ریشه‌یابی وضعیت فعلی به قیمت‌گذاری دستوری دولت‌ها برمی‌گردیم خاطرنشان کرد: «اگر قیمت دلار کمتر از کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی بیاید فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا حمله می‌کنند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

استراحت دلار در مسیر صعودی

این فعال اقتصادی درباره رفت و برگشت قیمت دلار با سیگنال‌های سیاسی گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

وی با اشاره به افزایش تورم و رشد انتظارات تورمی خاطرنشان کرد: «نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری در حرکت است. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد،  فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آوردند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر قیمت دلار صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.»

اثر کاهشی افزایش فروش نفت بر بازار ارز

در روز جاری بلومبرگ به افزایش ۵۴ درصدی صادرات نفت ایران  به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز اشاره کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند اهرم سیاست‌گذار فعلا افزایش فروش نفت و ارزپاشی به پشتوانه این موضوع است. آنها تاکید می‌کنند این سیاست چندان دوام نخواهد داشت و ورود تقاضای جدید در نیمه دوم سال‌جاری کار دست نهاد تصمیم‌گیر خواهد داد.

علاوه بر این موضوع سیگنال دیگری که توجه معامله‌گران بازار ارز به آن جلب شد موضوع ادعای آژانس مبنی بر کاهش ۹۴۹ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم ایران بود که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شد.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه با کاهش قیمت دلار در تهران همراه شد. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۴۰ تومان معامله شد و کاهش ۹۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با کاهش ۵۵۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.  درهم امارات امروز ۲۰ تومان ارزان شد  و با رقم ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان معامله شد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما