اعلام جدیدترین قیمت خودرو / این خودرو 200 میلیون ارزان شد !

قیمت خودرو پس از کاهش چشمگیر نرخ ارز در روزهای گذشته با افت شدید همراه شد و در مسیر نزولی قرار گرفت. به طوری که قیمت برخی خودروها بیش از ۱۰ درصد افت داشته است.

اعلام جدیدترین قیمت خودرو / این خودرو 200 میلیون ارزان شد !

 همان‌طور که در ماه‌های اخیر با بالا رفتن نرخ ارز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، این بار قیمت در بازار خودروی ایران تحت تاثیر افت قیمت دلار، روند نزولی به خود گرفته است. این در حالی‌است تا پیش از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تمامی بازارها در روند صعودی خود پایدار بودند و در مقاطعی حتی قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کرد. از این رو نگاهی به اتفاقات رخ‌داده در بازار خودرو طی چندین هفته گذشته نشان می‌دهد این بازار متاثر از انتظارات تورمی و روند قیمت در دیگر بازارها به‌خصوص ارز، مسیر خود را تعیین می‌کند.

قیمت روز خودروها در سراشیبی نزول؟

قیمت‌ها در بازار ‌خودرو تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز، روندی نزولی به خود گرفته است. این وضعیت طی هفت روز گذشته به‌گونه‌ای پیش رفته که قیمت‌ها اغلب افت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. براین اساس، همگام با کاهش قیمت دلار در معاملات روزهای گذشته شاهد کاهش ۴/۴۸ درصدی شاخص کل خودروی فردای اقتصاد بودیم. در این میان، شاخص قیمت خودروهای داخلی با کاهش ۳/۸۴ درصدی حوالی عدد ۱۶۲/۵ قرار دارد. خودروهای چینی نیز در این برش زمانی، حدود ۵/۱۱ درصد ارزان‌تر شدند.

قیمت خودروهای داخلی

در میان خودروهای داخلی، خودروی پراید با پایداری در مدار نزولی در محدوده ۳۲۶ میلیون تومان معامله شد. قیمت پراید وانت هم با ۲/۵۷ درصد افت هفتگی، در سطح ۲۶۵ میلیون تومان قرار گرفت. آخرین قیمت کوییک R دستی نیز ۳۴۵ میلیون تومان است که در مقایسه با هفته قبلی بیش‌از سه درصد کاهش قیمت داشته است. البته اغلب خودروها در روزهای پایانی هفته بخشی از این افت را جبران کردند.

قیمت تیبا هاچبک هم با ۲۳ میلیون کاهش قیمت در هفته‌ای که گذشت در سطح قیمتی ۳۲۷ میلیون تومان قرار گرفت. خودرو ساینا دستی EX نیز کاهش قیمت داشت و با افت هفتگی ۱/۷۳ درصدی، ۳۴۱ میلیون تومان معامله شد.

نرخ خودروی شاهین هم در هفته گذشته با کاهش ۱۸ میلیون تومانی در مقایسه با هفته قبل، در نرخ ۵۸۲ میلیون تومان دادوستد شد. پژو ۲۰۶ تیپ۲ نیز ۵۰۴ میلیون تومان معامله شد که بیش از ۲۴ میلیون کاهش قیمت هفتگی داشته است. این در حالی‌ است که در اواسط هفته اخیر این خودرو تا سطح ۴۹۰ میلیون تومان کاهش قیمت را هم تجربه کرد. در این میان، «پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای» خودروی پرطرفدار ایران خودرو این هفته در بازار ۶۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که حدود ۴/۹۴ درصد افت هفتگی را ثبت کرد.

قیمت پژو پارس سال هم در سطح ۵۱۱ میلیون تومان باقی ماند. قیمت سمند LX  ساده با حدود ۲۷ میلیون کاهش در یک هفته به ۵۰۸ میلیون تومان رسید. رانا پلاس هم این هفته ۴۹۳ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت خودروهای چینی

بیشتر خودروهای چینی در هفته اخیر افت قیمت داشتند و تنها خودروی برلیانس H۳۳۰ بود که در مدار صعودی باقی ماند.

در این راستا چری تیگو ۷ و چری آریزو ۵ توربو IE افت معناداری را شاهد بودند. به طوری که قیمت چری تیگو با بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افت قیمت، در سطح ۱۵۵۰میلیون تومان رسید. قیمت چری آریزو نیز با افت ۱۲۰میلیون تومانی به سطح ۱۲۳۰ میلیون تومان رسید. برلیانس H۳۳۰ با حدود ۵۰ میلیون رشد قیمت تنها خودرویی بود که در معاملات هفته اخیر افزایش قیمت داشت.

 

بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت...

آخرین لاتاری سال خودرو/ در آخرین فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو ویژه اسفندماه ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تقاضا به ثبت رسید که تنها ۱۰هزار و ۳۰۰ دستگاه محصول در این مرحله عرضه شد. براین اساس، شانس برنده شدن در این طرح برای هر متقاضی (به طور کلی و بدون در نظر گرفتن سهمیه‌بندی مادران و فرسوده‌ها) یک به ۱۸۵ است. این در حالی است که در میان گروه متقاضیان متفاوت این لاتاری، بیشترین تقاضا در فروش اخیر ایران‌خودرو نصیب مشتریان عادی شده است.

بنابر آمار منتشره، ۹۳۷هزار و ۲۲۲ نفر در طرح عادی فروش محصولات ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند؛ این در حالی است که ظرفیت تنها سه‌هزار دستگاهی برای آنها در نظر گرفته شده است. با توجه به اعداد موردنظر، تقریبا از هر ۳۱۳ نفر فقط یک نفر دستش به محصولات عرضه‌شده ایران‌خودرو رسیده است. بیشترین تقاضای ثبت‌شده در طرح عادی فروش ایران‌خودرو به دنا پلاس اتومات مربوط می‌شود که آماری بالغ بر ۴۷۰هزار دستگاهی را به خود اختصاص داده است. همچنین کمترین تقاضا نیز در بخش عادی فروش، به هایما اس ۵ مربوط می‌شود. برای این خودرو تنها ۱۳هزار و ۵۲۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

چه تعداد خودرو در ۱۴۰۱ تولید شد؟/ علی‌اکبر کریمی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بررسی روند تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: «مجموع تولید خودرو در سال گذشته حدود ۹۰۰هزار دستگاه بود که این عدد تا پایان امسال به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه می‌رسد. البته ۱۰۰ هزار دستگاه ناقص مربوط به سال گذشته نیز امسال تکمیل و به مشتری تحویل داده شده؛ درواقع تعداد خودروهای تحویلی در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه است و نسبت به آمار سال گذشته رشد قابل‌توجهی دارد؛ هرچند با وجود رشد عرضه، همچنان شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.»

توقف تولید خودرو در صورت تداوم سیاستهای فعلی/ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «موضوع اصلی در شرکت‌های خودروساز این است که از دو سال گذشته قیمت کارخانه اصلاح نشده بود وگرنه همه می‌دانیم که به‌خودی‌خود جای عرضه خودرو در بورس نیست. اما شرایطی در نحوه فروش پیش آمده که نتیجه آن چیزی جز از بین رفتن صنعت خودرو نبوده است که در نتیجه دود آن به چشم مصرف‌کننده رفت؛ چراکه در این مدت حتی یک چراغ جدید هم وارد تولیدات نشد و اگر روال گذشته ادامه پیدا کند اساسا تولیدی نخواهیم داشت. به دنبال این هستیم که فروش با سود منطقی انجام شود و فروش بدون زیان انجام شود و اگر خودرو با قیمت‌های دو سال گذشته به فروش برود دیگر امکان تولید در سال آینده وجود ندارد.»

واردات خودرو به کجا رسید؟/ آخرین اخبار منتشر شده در این خصوص به صحبت‌های الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ختم می‌شود. وی ضمن ابراز امیدواری برای ادامه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت: « امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و برای سال ۱۴۰۲ هم مصوب کردیم همین روند با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات در کشور، برای ورود ماشین‌آلات و خودروهای زیر ۵ سال کارکرد اجرا شود و مجلس این مجوز را در بودجه ۱۴۰۲ به دولت داده است. هدف مصوبه واردات خودرو، تنها واردات نیست بلکه این است که تولیدات خودرو در کشور به‌روز شده و همچنین رقابت میان قطب‌های دیگر خودروسازی ایجاد شود. ما واردات خودرو را برای تنظیم بازار و مدیریت حوزه عرضه و تقاضا، منافع مردم، رعایت استانداردها و ایجاد رقابت مصوب کرده بودیم که در حال انجام است.»

قرعه‌کشی خودروهای وارداتی/ قرعه‌کشی تعیین لیست نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه در محل وزارت صمت انجام شد. قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این باره گفت: «پس از انتشار لیست نوبت خودروهای وارداتی، مرحله دوم انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حایز شرایط طبق نوبت و مرحله سوم تحویل خودروهای وارداتی به خریداران به نوبت تعیین‌شده، انجام خواهد شد. براساس این گزارش، در مدت ثبت‌نام این طرح (از ششم اسفندماه تا پایان ۱۳ اسفندماه)، حدود ۱۲۰هزار نفر برای خودروهای خارجی وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند.»

افزایش قیمت خودرو در سال آینده/ سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می‌تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز می‌تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد اما دقیق نیست؛ به طور کلی کارها انجام شده و به زودی قیمت‌های نهایی و جدید خودرو اعلام می‌شود. اما از آنجا که فعلا قیمت نهایی نشده است؛ مردم از هر گونه اقدامی خودداری کنند تا در نهایت قیمت جدید خودرو توسط سازمان مربوطه اعلام شود.

آغاز ثبت نام جدید خودروهای داخلی از ۲۶ اسفند/ امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: متقاضیان خرید خودروهای داخلی از امروز ۲۶ اسفند می‌توانند با مراجعه به سامانه http: //www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند. زمان ثبت نام ۳ روز خواهد بود و در پایان روز ۲۸ اسفند به اتمام می‌رسد. ۹ شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و ۵۱ مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما