خبر جدید درباره دستمزد کارگران در سال 1402

شمارش معکوس برای تعیین دستمزد ۱۴۰۲ آغاز شده است اما روز گذشته هم تعیین نرخ سبد معیشت تعیین نشد و مذاکره سه‌جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و وزرا ادامه دارد.

خبر جدید درباره دستمزد کارگران در سال 1402

در حالی هر ساله جلسات جدی شورای عالی کار با محوریت عدد و رقم سبد معیشت وارد چانه زنی مزدی می شد که امسال شرکای اجتماعی به توافقی برای تعیین رقم سبد معیشت نرسیدند، به همین دلیل پیش‌بینی ها این است که امسال تعیین دستمزد سخت تر باشد.

روز گذشته کمیته مزد به منظور تعیین عدد و رقم سبد معیشت کارگران تعیین شد اما باز هم به دلیل اختلاف بین شرکای اجتماعی بدون نتیجه پایان یافت.

یکی از تأکیدات نمایندگان کارگران برای ورود به بحث چانه زنی مزدی تعیین عدد و رقم سبد معیشت است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورایعالی کار در انتقاد به عملکرد دولتی ها در جلسات کمیته مزد گفت:علیرغم برگزاری جلسات مکرر کمیته‌ی دستمزد، هنوز نرخ سبد معیشت نهایی نشده است. نمایندگان کارگری این کمیته نتوانسته‌اند با اعداد و ارقام مطلوب دولتی‌ها موافقت کنند.

وی تأکید کرد: امیدواریم کارفرمایان و دولتی‌ها به خصوص نمایندگان دولت حاضر به پذیرش این واقعیت بشوند که اوضاع معیشت کارگران بحرانی‌ست و بایستی افزایش دستمزد مطابق با تورم هزینه‌های زندگی صورت گیرد.

این نماینده کارگران ادامه داد: تعیین رقم سبد معیشت، تکلیف شورای عالی کار و الزام بند دوم ماده ۴۱قانون کار است؛ ما مصوبه‌ی سال ۱۳۹۶شورای عالی کار را داریم که بایستی هر سال سبد معیشت قبل از ورد جدی به تعیین دستمزد، محاسبه و نرخ‌گذاری شود

درحالی رقم سبد معیشت کارگران تعیین نشد که امروز ۲۲ اسفند ماه جلسه شورای عالی کار با حضور وزرای عضو شورا و سایر شرکای اجتماعی برگزار می شود و به نظر می رسد، دستمزد ۱۴۰۲ کارگران امروز تعیین شود.

سید صولت مرتضوی وزیر کار پیشتر در مورد تهیه حداقل مزد کارگران گفته بود: تعیین حداقل دستمزد کارگران در مذاکره سه‌جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری حداقل دستمزد کارگران مشخص و اعلام شود.

مرتضوی افزود: جلسات کمیته دستمزد تشکیل شده و نشست‌های چندجانبه از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به جمع‌بندی می‌پردازند اما اشتباه برخی افراد این است که فکر می‌کنند وزیر کار دستور می‌دهد تا حداقل مزد مشخص شود در حالی که قانون گفته نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت اگر با هم اتفاق‌نظر داشتند با رأی اکثریت تعیین می‌شوند.

وی گفت:‌ هر سال مقتضیات برای تعیین دستمزد متفاوت است و اینگونه نیست که برای یک سال حداقل مزد را مشخص کنیم و برای چند سال اجرا شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیدواریم تا پایان سال حداقل دستمزد کارگران مشخص شود.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: منتظر گزارش کمیته مزد در جلسه شورای عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت و سپس چانه زنی درباره دستمزد ۱۴۰۲کارگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می شود بیان کرد: به نظر می رسد که این جلسه مذاکرات مزدی جدی باشد. نمایندگان کارگران منتظر گزارش کمیته مزد درباره هزینه های سبد معیشت در جلسه شورای عالی کار هستند تا بتوانند با ملاک قرار دادن آن برای تعیین دستمزد باشد.

با دولتی ها به توافق نرسیدیم

محسن باقری، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره جلسه روز گذشته کمیته مزد گفت: با هر شیوه‌ای که می‌خواهیم محاسبات نرخ سبد معیشت را انجام دهیم، با وزارت اقتصاد به چالش می‌خوریم و نمایندگان کارفرمایی هم که منافع خود را همسو با نظرات دولتی ها می‌بینند، پشت آنها درمی‌آیند.

باقری گفت: سبد معیشت مبنای چانه زنی طرفین برای ورود به جلسات شورای‌عالی کار است اما از آنجایی که این رقم فعلاً مشخص نشده است لذا کار شورای‌ عالی کار، سخت‌تر خواهد بود؛ لکن از آنجایی که در جلسه امروز وزرا حضور دارند که از لحاظ اطلاعات قاعدتاً بسیار بالاتر از نمایندگان خودشان هستند، امیدوار هستیم به اجماع مناسب و شایسته‌ای برسیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز