پیش بینی بورس فردا یکشنبه 30 بهمن1401

شاخص‌های سهام در آخرین روز کاری هفته پایانی بهمن ماه نیز کاهش ارتفاع دادند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 30 بهمن1401

برای  پیش بینی بورس فردا  باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در هفته گذشته نیز شرایط سختی را دنبال کرد و نتوانست با وجود رالی صعودی که در بازارها اتفاق افتاده است، رنگ سبزی بر نماگرهای خود به نمایش بگذارد. بورس روز چهارشنبه نیز شرایط مشابهی را طی کرد. شاخص کل بورس کاهش ۰.۸۶ درصدی تجربه کرد و در محدوده ۱.۵۲۴ میلیون واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با عملکردی نسبتا مشابه اما ضعیف‌تر، ۰.۹۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات نیز به عنوان سنجه‌ای از میزان رونق و رکود بورس تهران، مدتی است به زیر مرز ۴ هزار میلیارد تومان برگشته و روز چهارشنبه نیز عدد ۳۴۰۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند که با خروج پول ۴۳۹ میلیارد تومانی همراه بود.

پس از اتفاقات ابتدای بهمن ماه و روند منفی طی شده توسط بازار سهام، به نظر می‌رسد که فعالان بورس تهران همچنان نتوانسته‌اند اعتماد خود را به این بازار بازیابند و همین موضوع موجب شده است تا همچنان روزهای سرخی را تجربه کنیم. با این حال اما همیشه در دوره‌های صعودی بازارها، با کمی تاخیر قرعه به نام بورس می‌افتد. در ادامه با بررسی شرایط و متغیرهای موجود، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

رالی بورس چه زمان آغاز می‌شود؟

تقریبا ۱۰ روزی است که بار دیگر بازارها یک رالی صعودی را آغاز کرده‌اند و دلیل عمده آن را می‌توان به افزایش قیمت چشمگیر نرخ دلار در بازار آزاد نسبت داد. دلار طی یک هفته گذشته در بازار آزاد از زیر ۴۵ هزار تومان تا نزدیکی ۴۸ هزار تومان صعود کرده و مدام در حال سقف‌شکنی است. این موضوع موجب شد تا بازارهای دیگر همچون طلا و خودرو نیز سوار بر موج صعودی، شاهد قیمت‌های جدیدی باشند. اما با این حال بورس همچنان برخلاف موج این دریای تورمی شنا می‌کند.

به طور کلی بورس همواره با یک تاخیر زمانی به این مسائل واکنش می‌دهد و این بار با توجه به حواشی رخ داده، این موضوع تشدید شده است. چیزی که پیداست، افزایش قابل توجه انتظارات تورمی و چشم‌انداز پیش روی اقتصاد کشور است که می‌تواند فعلا این روند افزایشی در بازارهای مختلف را تداوم بخشد. بنابراین انتظار می‌رود که پس از برگشت یک آرامش کوتاه‌مدت در بازارهای دیگر، بورس به سمت جبران جاماندگی خود قدم بردارد و به نظر می‌رسد که فاصله زیادی تا آن روز نداشته باشیم.

در این میان اما باید به این نکته نیز توجه کرد که رشد قیمت دلار در بازار آزاد و تثبیت دلار نیما در نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، به صورت روزانه بر افزایش اختلاف این دو نرخ اثر می‌گذارد و اکنون حوالی ۶۰ درصد است. بنابراین با توجه به این موضوع، طبیعی است که فعلا اثر رشد نرخ دلار فردوسی با قدرتی که انتظار می‌رود، خود را در بورس نمایان نکند و به کمی زمان نیاز داشته باشد. با این حال، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای دلار نیما پایدار نخواهد بود و زمان زیادی طول نمی‌کشد که دولت به ناچار به افزایش دوباره دلار نیما تن بدهد و آنجاست که بورس تهران با روند صعودی خوبی همراه خواهد شد.

پاک شدن نگرانی‌های بودجه‌ای؟

همانطور که انتظار می‌رفت، انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ با خود شوک‌های نسبتا زیادی را برای بورس تهران به همراه داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان و همچنین افزایش نسبت نرخ گاز صنایع بود که بر صنایعی همچون فولادی‌ها، معدنی‌ها و سیمانی‌ها تاثیر زیادی می‌گذاشت. همین موضوع باعث شده بود که بورسی‌ها بار دیگر با نگرانی زیادی به آینده نگاه کنند و شرایط سختی را از این منظر برای صنایع بزرگ کشور متصور باشند.

با این حال اما همچنان تلاش‌هایی در جهت پاک شدن این نگرانی‌ها از سمت صنایع در حال انجام است. در خبری که روز گذشته منتشر شد، به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی پتروشیمی ایران (شاپا)، با پیگیری انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، متانول سازان و رسانه‌های تخصصی، با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس، گاز ۷۰۰۰ تومانی از بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه حذف شد. علاوه بر این، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ به نیم درصد کاهش یافت. مدتی قبل نیز خبری در راستای عدم افزایش نسبت گاز فولادی‌ها منتشر شده بود.

این اتفاقات در صورت تحقق می‌تواند به رفع ابهامات زیادی پیرامون بورس تهران و دو صنعت بزرگ آن یعنی پتروشیمی و فولادی منجر شود. بنابراین احتمالا طی روز آینده، گروه پتروشیمی بتواند موجی از تقاضا را تجربه کند.

بازارهای جهانی همچنان در انتظار

بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی‌ها، از شروع سال ۲۰۲۳ و با چشم‌انداز کاهش سیاست‌های انقباضی و بازگشایی چین، روزهای بسیار خوبی را تا چندی پیش تجربه کردند اما به یکباره شرایط با تغییراتی همراه شد. انتشار آمار خوب بازار کار آمریکا و ثبت یک رکورد ۵۴ ساله در نرخ پایین بیکاری این کشور، موجب شد تا بار دیگر نگرانی‌ها بابت سیاست‌های فدرال رزرو افزایش یابد. این موضوع اما با انتشار آمار نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه که بیش از انتظارات بود، تشدید شد و اکنون صحبت از تداوم سیاست‌های انقباضی و احتمال افزایش‌های بیش از انتظار نرخ بهره و همچنین پایداری آن در سطوح بالا، بسیار بیشتر شنیده می‌شود. همین موضوع باعث شده است که طی چند وقت اخیر، کامودیتی‌ها بخشی از قیمت‌های خود را از دست بدهند هرچند که فعلا در سطوح بهتری از میانگین ۲۰۲۲ قرار دارند. نفت برنت در آخرین معاملات خود طی روز گذشته، در قیمت ۸۳ دلار بر هر بشکه ایستاد، طلا حوالی ۱۸۴۰ دلار بر اونس در نوسان بود، هر تن مس در زیر مرز ۹ هزار دلاری معامله شد و روی نیز در قیمت ۳۰۶۵ دلار بر تن قیمت خورد.

احتمال برگشت به مرز ۱.۵ میلیونی

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که طی دو روز پایانی هفته گذشته، نماگر اصلی بورس تهران با از دست دادن حمایت ۱.۵۳ میلیون واحدی خود، به سمت سطوح پایین‌تری در حرکت است که البته برای تایید این شکست به یک کندل قرمز دیگر نیاز دارد. به هر حال اما شرایط رخ داده فعلا در کوتاه‌مدت، نشانی از صعود قدرتمند را نشان نمی‌دهد. در صورت ادامه روند نزولی، حمایت بعدی شاخص کل بورس در محدوده ۶۱.۸ درصد فیبوناچی خواهد بود که با مرز ۱.۵ میلیون واحدی هم‌تراز خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا شرایط بهتری را نسبت به چهارشنبه داشته باشد اما همچنان رو کم‌رمقی را سپری کند. به نوعی می‌توان اینگونه انتظار داشت که مسیر ابتدایی بازار منفی باشد اما به مرور با تقاضا همراه شود.

پیش بینی بورس فردا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس تهران
 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما