شب یلدا نگران انار نباشید / با این وضع گرانی 1.2 میلیون تن انار تا الان تولید شده !

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انار در کشور گفت: برای شب یلدا این محصول به وفور در بازار است.

شب یلدا نگران انار نباشید / با این وضع گرانی 1.2 میلیون تن انار تا الان تولید شده !

زهرا جلیلی‌مقدم افزود: در 8 ماهه امسال 7 هزار و 500 تن انار به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش 100 درصدی نشان می‌دهد.

وی صادرات انار در 8 ماهه سال 1400 را 3500 تن عنوان اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته در کل نزدیک به 17 هزار و 700 تن صادرات انار به ارزش حدود 8 میلیون دلار داشتیم.

جلیلی‌مقدم، کیفیت و طعم انار ایران را در دنیا بی‌نظیر خواند و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های انار ایران، سلامت محصول است و از سوی دیگر کشورها به دلیل خواص دارویی از این محصول استقبال می‌کنند.

وی میزان تولید انار در کشور را حدود یک میلیون و 200 هزار تن در سال جاری پیش‌بینی کرد و گفت: تولید امسال نسبت به سال گذشته با وجود سرمازدگی و خشکسالی و خسارت به برخی باغات انار، تغییر چندانی نداشته و با وجود این که در چهار استان کاهش تولید داشتیم، اما در دیگر مناطق انارخیز با افزایش تولید مواجه بودیم و از این رو برای شب یلدا این محصول به وفور در بازار است.

جلیلی‌مقدم مصرف سالانه انار را برای هر نفر در سال حدود 10 کیلوگرم در کشور برآورد کرد و اظهار داشت: بخشی از این میوه به صورت تازه‌خوری و بخشی دیگر به صورت مصرف محصولات فرآوری شده مانند رب انار یا آب نار کنسانتره می‌باشد.

وی سهم استان‌های فارس در تولید انار را 27 درصد، مرکزی 12 درصد، خراسان رضوی نزدیک به 10 درصد و یزد را حدود 10 درصد عنوان کرد.

جلیلی‌مقدم با بیان این که انار در تمام استان‌ها به جز همدان تولید می‌شود، تصریح کرد: سطح باغات این محصول 90 هزار هکتار است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های معاونت امور باغبانی، اصلاح و نوسازی باغات است که با همت باغداران امسال عملیات به‌باغی در حوزه انار اجرایی شد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی افزود: نزدیک به 40 درصد باغات انار کشور نیاز به اصلاح و نوسازی دارند و ضروری است عملیات نوین به‌باغی در باغات اجرایی شود و بدین‌منظور نیاز است اعتبارات طرح اصلاح و احیای باغات در زمان مناسب تخصیص و در اختیار باغداران قرار گیرد.

وی کاشت ارقام جدیدی تجاری و ژنوتیپ‌های امیدبخش را از دیگر برنامه‌های معاونت امور باغبانی برای افزایش کمی و کیفی تولید انار برشمرد و اذعان داشت: سال گذشته ارقام و ژنوتیپ‌های جدید و امیدبخش را وارد عرصه کردیم و در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی کشت و کار شد تا بررسی سازگاری آنها را بسنجیم.

جلیلی‌مقدم با اشاره به این که ارقام جدید، ارقام خارجی و داخلی بوده‌اند، گفت: ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را داراست، این لیکن ارقام با وجود ویژگی‌های برتری که دارند، در صورتی که مناسب و سازگار با مناطق انارخیز کشور باشند، نسبت به کشت آنها اقدام می‌کنیم.

وی، انار را حساس و وابسته به شرایط اقلیم و خاک دانست و از این رو به باغداران توصیه کرد از کشت و توسعه ارقامی که بررسی سازگاری آنها در مناطق‌شان انجام نشده خودداری کنند و انتخاب هر رقم را با توجه به سابقه کشت و کار آن و همچنین نظر کارشناسان خبره و محققان انجام دهند.

جلیلی‌مقدم ایجاد باغات سازگاری را از برنامه‌های دیگر معاونت امور باغبانی نام برد و اظهار داشت: ویژگی ارقام تجاری که سال گذشته برای سنجش سازگاری به صورت آزمایشی وارد عرصه کردیم، دارا بودن پوست کلفت با هدف برخورداری از خاصیت انبارداری بالا، رنگ قرمز پوست، رنگ قرمز دانه‌های انار، نرم هستگی و عملکرد بالا است که همگی از ویژگی‌های بازارپسندی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، متوسط عملکرد تولید انار کشور را 14 تا 15 تن در هکتار عنوان و تصریح کرد: سال گذشته در باغات باغداران نمونه با توجه به اجرای عملیات به‌باغی، شاهد عملکرد 80 تا 100 تن در هکتار بودیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما