دلار به کدام سو می‌رود؟/شرط کاهش قیمت

اقتصاد 100- در خصوص روند کاهش دلار ، گفت: اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به فروش نفت و تامین نیاز های خود از طریق دلار های نفتی به ویژه نیازهای بخش تولید به شدت به تجارت خارجی و روابط سیاسی به دیگر کشور ها وابسته است بنابراین هرگونه تحول بی ثبات کننده ای که ایجاد شود بر قیمت ارز و به طبع بر سایر متغیر های اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود.

دلار به کدام سو می‌رود؟/شرط کاهش قیمت

بعد از تشدید تحریم ها از سال ۱۳۹۷ تاکنون انتظار می‌رفت، نرخ ارز تحت تاثیر قرار گیرد که همین اتفاق هم رخ داد. با توجه به تشدید تحریم ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت در۶ سال گذشته ارز کافی برای کنترل و مدیریت قیمت آن وجود نداشته است.

افقه در رابطه با تاثیر مولفه های تجاری بر نرخ ارز تصریح کرد: اگرچه دولت مدعی است که از طریق دور زدن تحریم ها حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشد اما حدس و گمان ها بر این اساس است که به دلیل آینده روابط تجاری و سیاسی با آمریکا و اروپا و جنگ غزه خیلی مشخص نیست و از ارز های موجود خیلی نمی‌تواند با دست و دل بازی برای مدیریت بازار استفاده کند.

کارشناسی اقتصادی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی نقش فعالی در کنترل و مدیریت بازار ارز ندارند. می‌توان گفت نقش فعال را تنش های سیاسی موجود با غرب و اسرائیل ایفا می‌کنند و پس از تحولی که بین ایران و اسرائیل رخ داد طبیعی بود که نگرانی از احتمال جنگ باعث افزایش قیمت ارز تا ۷۰ هزارتومان شود و بعد از اطمینان بازار از فرکش کرن تنش، قیمت ارز کاهش پیدا کرد.

وی پیش بینی خود از قیمت دلار را این‌گونه بیان کردو افزود: پیش بینی نمی‌شود که نوسانات کاهشی دلار از نیمه پایانی ۵۰ هزار تومان پایین تر آید و انتظار می‌رود قیمت ارز به صورت موقت در حوالی ۶۰ هزارتومان درجا بزند اما با توجه به پیش بینی احتمال انتخاب مجدد ترامپ، به نظر می‌رسد قیمت ارز دوباره روند رو به رشد به خود گیرد. از طرفی تا مادامی که جنگ غزه و احتمال دخالت مستقیم و غیر مستقیم ایران در این جنگ کاهش پیدا نکند نرخ ارز روبه بالا به صورت آماده خواهد ماند.

افقه در پایان گفت: کاهش نرخ ارز کمتر از میزان ۶۰ هزار تومان پیش بینی نمی‌شود. اگر خبری مبنی بر رفع تحریم ها اعلام شود، می‌تواند بر ریزش آن تاثیر بگذارد اما تا اکنون هیچ مذاکراتی برای رفع تحریم ها صورت نگرفته است. به صورت کلی نرخ ارز در نیمه اول سال و تا زمان انتخابات آمریکا را به صورت افزایشی پیش بینی می‌کنم.

منبع:صدای بورس

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما