کدام استان بیشترین و کمترین نرخ تورم را تجربه کردند؟

اقتصاد 100- اخیرا مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، جدیدترین آمار و ارقام از نرخ تورم در پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی صعودی شده و در فروردین به ۲.۶ درصد رسیده است. نرخ تورم ۱۲ ماهه، اما کاهشی شده و و رقم ۳۸.۸ درصد را ثبت کرده است. به علاوه، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در ادامه مسیر نزولی خود، در سطح ۳۰.۹ درصدی قرار گرفته است.

کدام استان بیشترین و کمترین نرخ تورم را تجربه کردند؟

البته نرخ تورم ثبت شده در همه نقاط کشور یکسان نیست. خانوار‌های ایرانی در هر استان، به دلیل تفاوت در سبد کالا‌ها و عادت‌های مصرفی خود، از برخی کالا‌ها و خدمات بیشتر و از برخی از آن‌ها کمتر مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، میزان افزایش قیمت این کالا‌ها و خدمات نیز با یکدیگر متفاوت است و همین تفاوت در سبد مصرفی و میزان تغییر قیمت کالا‌ها سبب می‌شود که تورم ثبت شده در استان‌ها یکسان نباشد. اما مردم کدام استان بیشترین تورم در فروردین ماه را احساس کردند؟

ثبت بالاترین نرخ تورم ماهانه در خوزستان

داده‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن هستند که بیشترین نرخ تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ در استان خوزستان تجربه شده است و خوزستانی‌ها، شاهد رشد ۴.۸ درصدی سطح عمومی قیمت‌ها در نخستین ماه سال جاری بوده‌اند. پس از آن نیز استان‌های بوشهر و سمنان با تورم‌های ماهانه ۴.۱ درصد و ۳.۶ درصدی، در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر استان سیستان و بلوچستان همچنان شاهد کمترین نرخ تورم با رقم ۱.۶ درصدی بوده است. همچنین نرخ تورم در استان تهران ۱.۸ درصد و استان‌های لرستان و البرز نیز ۱.۸ درصد ثبت شده است.

کدام استان کمترین نرخ تورم را تجربه کرد؟

پیشتازی یزدی‌ها در آمار تورم ادامه دارد

آمار‌ها نشان می‌دهند نرخ تورم سالانه فروردین ماه که میانگین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به این ماه است، همچنان در استان یزد بیش از سایر استان‌های کشور ثبت شده است. طوری که یزدی‌ها، فروردین ماه را با نرخ تورم سالانه ۴۶.۸ درصدی به پایان رسانده‌اند و پس از آن‌ها نیز استان‌های اصفهان و کردستان با تورم‌های ۴۴.۱ درصد و ۴۴ درصدی قرار گرفته‌اند. همچنین علاوه بر این سه استان، نرخ تورم سالانه در ۲۲ استان بالاتر از میانگین کشوری بوده و ۱۶ استان از بین آنها، همچنان شاهد تورم‌های بالای ۴۰ درصد هستند.

در مقابل، طبق گزارش مرکز آمار ایران، استان سیستان و بلوچستان در تورم سالانه نیز کمترین رقم را به حد اختصاص داده‌اند و تورم این استان معادل ۳۲.۷ درصد ثبت شده است. پس از سیستان و بلوچستان نیز سه استان تهران و بوشهر با تورم‌های به ترتیب ۳۵.۲ درصد و ۳۵.۵ درصدی قرار گرفته‌اند.

کدام استان کمترین نرخ تورم را تجربه کرد؟

اردیبل بالاترین تورم نقطه به نقطه را ثبت کرد

طبق آمار‌های منتشر شده، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های کشور به اردبیل اختصاص یافته است. در فروردین ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالا‌ها و خدمات در هر نقطه زمانی در مقایسه با نقطه زمانی مشابه سال گذشته آن، چه تغییری کرده است، در استان اردبیل به ۳۵.۴ درصد رسیده است. به عبارت دیگر، مردم این استان یک سبد یکسان از کالا‌ها و خدمات را در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ با قیمتی ۳۵.۴ درصد بیشتر از فروردین ۱۴۰۲ خریداری کرده‌اند.

همچنین استان‌های ایلام و آذربایجان غربی با تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصد و ۳۴.۳ درصدی، دیگر استان‌ها با بیشترین رقم ثبت شده برای این نرخ به شمار می‌روند و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۰.۳ درصد و زنجان و بوشهر با ۲۶.۱ درصد، شاهد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه بوده‌اند.

کدام استان کمترین نرخ تورم را تجربه کرد؟

منبع:اقتصاد24

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما