افزایش قیمت مسکن نگران کننده شد

اقتصاد 100- سیاست‌های کنترلی دولت، عاقبت اثر خود را در انتهای سال ۱۴۰۲ از دست داد؛ به این ترتیب قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت و این مسیر هنوز هم ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، قیمت دلاری مسکن در حال حاضر چقدر است؟

افزایش قیمت مسکن نگران کننده شد

سال گذشته دولت تصمیم گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای سیاست‌هایی انقباضی را به‌ کار گیرد، اما زمان نشان داد این رویکرد نمی‌تواند در بلندمدت دردی از مشکلات اقتصادی کشور درمان کند.

در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۲ عاقبت فنر قیمت دلار از دستان دولت خارج شد و از همین رو بود که چشم‌انداز افزایشی در بازارهایی مانند مسکن شکل گرفت.

قیمت مسکن به متری ۱۲۰۰ دلار رسید

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در مرز ۶۴ هزار تومان نوسان دارد. از سوی دیگر آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در پایتخت تا پایان سال گذشته به متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ تومان رسیده بوده است.

بر این اساس، متقاضیان خرید مسکن در تهران برای خرید یک متر خانه باید هزار و ۲۷۲ دلار هزینه کنند. به این ترتیب خرید یک خانه ۵۰ متری به‌ طور متوسط مستلزم پرداخت حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که در مجموع، ۶۳ هزار و ۶۰۰ دلار برآورد می‌شود. باید تاکید کرد هنوز آمار جدیدی از تحولات بازار مسکن در فروردین‌ماه منتشر نشده و این محاسبه بر اساس قیمت مسکن در پایان اسفند ۱۴۰۲ است.

مسیر نوسانی قیمت دلاری مسکن در دوره رئیسی

بررسی رابطه قیمت دلار و بهای مسکن در دو سال ابتدایی دولت رئیسی نشان می‌دهد، متوسط قیمت مسکن تهران طی آذر ۱۴۰۰ و در آغاز دوره ابراهیم رئیسی متری ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده است که با توجه به قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار در آن مقطع، قیمت دلاری مسکن به حدود هزار و ۱۰۰ دلار رسیده بود

تا فروردین ۱۴۰۱ قیمت دلار تا حدود ۲۷ هزار تومان کاهش پیدا کرد، اما به‌ دلیل افزایش متوسط قیمت مسکن تا متری ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان، قیمت دلاری مسکن نیز تا هزار و ۲۶۰ دلار افزایش یافت.

 

در ماه مشابه سال بعد، یعنی آذرماه ۱۴۰۱، هم قیمت مسکن افزایش چشمگیری پیدا کرد و هم قیمت دلار صعودی نسبی داشت و به قیمت ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید؛ بنابراین قیمت دلاری مسکن نیز در این فاصله ۹ ماهه وارد کانال هزار و ۳۰۰ دلاری شد و به ۱۳۲۵ دلار رسید.

تا سه ماه بعد، یعنی فروردین ۱۴۰۲، متوسط قیمت مسکن جهشی بی‌سابقه پیدا کرد و تا ۶۶ میلیون و ۴۴۰ هزار رسید؛ از سوی دیگر قیمت دلار نیز به همین نسبت رشد کرد و برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران، روی قله ۵۰ هزار تومان سکنی گزید؛ با این حال، نسبت قیمت ملک و قیمت دلار حفظ شد و قیمت دلاری مسکن نسبت به آذرماه ۱۴۰۱ حتی کمی عقب‌نشینی کرد و هزار و ۳۱۳ تومان شد.

همچنین دولت در سال ۱۴۰۲ سعی کرده با استفاده از خبردرمانی و برخی سیاست‌های انقباضی، قیمت دلار را که تا ۶۰ هزار تومان پیش رفته بود، حوالی ۵۰ هزار تومان ثابت نگه دارد؛ با این حال قیمت دلاری مسکن روندی افزایشی را پیمود و در آذرماه ۱۴۰۲ روی هزار و ۴۴۷ دلار ایستاد.

اگرچه قیمت دلاری مسکن به کانال ۱۲۰۰ دلاری رسیده و نسبت به آذرماه ۱۴۰۲ کاهشی بوده است اما در سال‌های گذشته، این شاخص عموماً روی رقم هزار دلار قرار داشت و این سطح، تراز متعادل قیمت دلاری مسکن محسوب می‌شد

منبع:عرشه

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما