جایگزین سپرده بانکی چیست؟ / سود سپرده‌ بانکی بیشتر است یا سرمایه گذاری در صندوق های بورسی

اقتصاد 100- البته سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس در صورت کسب دانش مربوط به آن بازدهی بسیار بیشتری را نصیب شما خواهد کرد.

جایگزین سپرده بانکی چیست؟ /  سود سپرده‌ بانکی بیشتر است یا سرمایه گذاری در صندوق های بورسی

اگر به دنبال راهی کم ریسک جز سپرده بانکی برای کسب سود هستید این گزارش را بخوانید.

سرمایه‌گذاری در بانک یا صندوق درآمد ثابت با این که از جنبه‌های بسیاری مشابه یکدیگر بوده اما از نظر میزان سود، شفافیت اطلاعات، امنیت، نقدشوندگی و سایر موارد با یکدیگر متفاوت هستند. سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بهتر است چون نسبت به ریسک تقریبا یکسان این دو گزینه، سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. البته سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس در صورت کسب دانش مربوط به آن بازدهی بسیار بیشتری را نصیب شما خواهد کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بهترین جایگزین سپرده بانکی هستید که با انتخاب آنها می‌توانید به صورت روزشمار سود نیز دریافت کنید. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن بصورت دوره‌ای سود دریافت کنند.

سیاست سوددهی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا پرداخت سود بصورت یک ماهه یا سه ماهه است و اگر به غیر از این باشد این موارد در امید نامه صندوق ذکر می‌شود.

 میزان سود پرداختی؛ بانک یا صندوق؟

اولین تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی، میزان سود پرداختی به سرمایه‌گذاران است. به طور کلی نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی است.

بیشترین نرخ سود بانکی در ابتدای سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸ درصد بوده است اما این نرخ بهره در انتهای سال تغییر کرد. به گزارش سایت ایرنا نرخ سود بانکی در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مطابق جدول زیر تغییر کرد.

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی

٪۵

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه

٪۱۲

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه

٪۱۷

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید یک سال

٪۲۰.۵

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید دو سال

٪۲۱.۵

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید سه سال

٪۲۲.۵

  • با در نظر گرفتن میانگین سود ۱۸ درصدی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ و میانگین سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت (از ۱۶ تا ۲۹ درصد) در همان سال می‌توان به سود بیشتر صندوق پی برد.
  • سود همه صندوق‌های درآمد ثابت به یک اندازه نیست. بنابراین باید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را انتخاب کنید.
  • سود صندوق درآمد ثابت روزشمار است و شما می‌توانید هر زمان که خواستید سرمایه خود را به همراه سود آن برداشت کنید. امکان برداشت وجه از سپرده در بانک قبل از سررسید (برای مثال در حساب یک ساله) وجود ندارد.
  • علت سود بیشتر صندوق درآمد ثابت نسبت به بانک، وجود سهام و سایر اوراق بهادار (حداکثر ۲۵٪) در ترکیب دارایی‌های صندوق است.
  • مدیران صندوق از اوراق درآمد ثابت با سررسیدهای مختلف استفاده می‌کنند به همین دلیل سود این صندوق‌ها کمی بیشتر از بانک است.

دسته‌بندی صندوق‌های سرمایه گذاری

متداول‌ترین شیوه دسته‌بندی صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای ترکیب دارایی صندوق‌ها است. که بر این اساس صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، حداقل ریسک را دارد؛ چون این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۹۵ درصد از سرمایه خود را روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است؛ زیرا بانک‌ها پشتوانه پرداخت این اوراق هستند و سود آنها مشخص است و سود آن در زمان تعیین شده پرداخت می‌شود. باقی مانده سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به میزان حداقل ۵ درصد و حداکثر ۳۰ درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

مزایای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

  • مزایای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت عبارتند از:
  • ریسک کم
  • دریافت سود روزشمار
  • پرداخت سودی ثابت که معمولا بیشتر از سود پرداختی توسط بانک‌ها است
  • نقدشوندگی سریع
  • حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم

نحوه محاسبه سود صندوق سرمایه‌گذاری چگونه است؟

سود صندوق سرمایه‌گذاری به دو شکل محاسبه می‌شود:

تفاوت قیمت صدور واحدهای صندوق (در زمان خرید) و قیمت ابطال واحدها (در زمان فروش) به عنوان سود یا بازدهی سرمایه‌گذار در نظر گرفته می‌شود.

برخی صندوق‌ها علاوه بر بیشتر شدن ارزش واحدها سود نقدی هم پرداخت می‌کنند.

مثالی از نحوه محاسبه سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فرض کنید ۱۰۰۰ واحد از یک صندوق سرمایه‌گذاری به قیمت ۲۰ هزار تومان را خریده‌اید. پس از ۳ ماه قیمت این واحدها به ۲۲ هزار تومان می‌رسد. در این حالت ارزش ۲۰ میلیون تومان شما به ۲۲ میلیون تومان می‌رسد. به عبارت دیگر شما ۱۰٪ سود می‌کنید.

اگر این صندوق سود نقدی را در دوره‌های زمانی سه ماهه پرداخت کند شما علاوه بر ۱۰٪ ، سود نقدی را نیز دریافت می‌کنید. البته هنگام ابطال یا فروش واحدها می‌توانید سود اولیه ۱۰ درصدی خود را دریافت کنید.

محاسبه آنلاین سود صندوق سرمایه‌گذاری به چه شکل است؟

برخی از شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری، ماشین حساب محاسبه آنلاین سود صندوق سرمایه‌گذاری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانند میزان سود دریافتی را با توجه به زمان سرمایه‌گذاری، نوع صندوق و سرمایه اولیه محاسبه کنند. با این وجود میزان دقیق سود صندوق‌ها از قبل مشخص نمی‌شود.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که امکان فعالیت غیرمستقیم افراد در بورس را فراهم می‌کند. البته ریسک و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار (خرید و فروش سهام) کمتر است. بیشتر ترکیب دارایی‌های صندوق درآمد ثابت (حداقل ۷۵٪) را:

  • اوراق درآمد ثابت (مانند اسناد خزانه و اوراق اجاره)
  • گواهی سپرده بانکی
  • سپرده بانکی

تشکیل می‌دهد. بقیه ترکیب دارایی‌های چنین صندوق‌هایی به سهام و سایر اوراق بهادار اختصاص پیدا می‌کن

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

در حال حاضر حدود ۲۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری با شرایط و انواع مختلف (درآمد ثابت، سهامی، مختلط و…) در بازار کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فعالیت می‌کنند.

هر فردی با توجه به نیازها و شرایط خود می‌تواند با مطالعه و مقایسه نمودارها و تحلیل‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق مناسب خود را بیابد. همان‌گونه که پیش از این ذکر شد، برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری باید کارنامه‌ی صندوق را بررسی کنید.

سوالات متداول

۱- صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، یکی از کم ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که سود آن نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک کمی بیشتر است. عمده دارایی‌های این صندوق‌ها به اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و ... اختصاص دارد.

۲- تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک چیست؟

تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک به مواردی همچون میزان سود، نحوه پرداخت سود، نقدشوندگی، شفافیت عملکرد و امنیت مربوط می‌شود.

۳- سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی بهتر است یا صندوق درآمد ثابت؟

میزان ریسک و بازدهی هر دو نوع سرمایه‌گذاری نسبت خرید و فروش مستقیم سهام و سایر اوراق بهادار کمتر است با این حال میزان سود صندوق درآمد ثابت نسبت به بانک، بیشتر و قدرت نقدشوندگی آن بالاتر است. بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بهتر است.

منبع:عرشه

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما