آیا ETF های بیت کوین تحت پوشش بیمه قرار دارند؟

اقتصاد 100- اینجا تحت پوشش ETF‌های بیمه بیت‌کوین قرار دارد. بر اساس گزارش زوم ارز، سرمایه‌گذاران به ETF‌های نقدی بیت‌کوین به عنوان فرصتی برای دستیابی به قیمت بیت‌کوین بدون نیاز به نگهداری مستقیم بیت‌کوین توجه داشتند. اما تأثیر اصلی تغییرات ساده در سرمایه‌گذاری‌های موجود بیت‌کوین به ETF بود که معمولاً توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به صورت عمومی معامله می‌شد.

آیا ETF های بیت کوین تحت پوشش بیمه قرار دارند؟

به همین ترتیب، سرمایه‌گذاران وجه خود را از GBTC، یک تراست با کارمزد بالا، به ETF‌های نقطه‌ای با کارمزدهای کمتر منتقل کردند. با افزایش آگاهی از این ETF‌ها و رسیدن قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح، جریان‌های جدید به سوی صندوق‌های ETF بیت‌کوین جذب شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار ETF بیت‌کوین وجود دارد.

یکی از سوالات مهم در خصوص اندازه بازار بیت‌کوین این است که آیا ETF‌های بیت‌کوین بیمه می‌شوند یا خیر. بسیاری از پلتفرم‌های مانند BlockFi، Celsius، Gemini، QuadrigaCX، و FTX سپرده‌های خود را در معرض خطر قرار دادند و ترساندند سپرده‌گذاران به اشخاص ثالثی که بیت‌کوین را نگهداری می‌کنند.

یکی از موارد جالب این است که برخی ادعا کرده‌اند که بیمه‌هایی مانند FDIC که برای حساب‌های بانکی محفوظ است، به همراه بیمه سپرده‌گذاری به بیت‌کوین منتقل می‌شود. البته این ادعا توسط FDIC و وزارت خزانه داری رد شد و شبکه سلسیوس به این ادعا معترض شد و این امر باعث ورشکستگی درجه سانتیگراد شد. این وضعیت موجب رو به رو شدن بنیانگذار آن با شکایت‌های فدرال و گروه‌های ویرانگر شده است.بانک‌ها اعداد را به اشتباه گزارش کرده‌اند، اما برای کی؟

توجه کسانی که به بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند بر سوالاتی درباره میزان بیمه‌ای که متولیان انبار‌داری این ارز دارند باید توجه کنند. برای نزدیک به دهه‌ای، اعتماد به تحت مدیریت متولیان مانند Coinbase، BitGO و Bank of New York Mellon برای نگهداری بیت‌کوین بزرگ شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موسسات بسیاری از دارایی‌ها را به میزان بسیار کمی بیمه کرده‌اند.

به عنوان مثال، Coinbase بیش از ۴۵ میلیارد دلار بیت‌کوین از طرف مشتریان خود نگهداری می‌کند، اما تنها ۱٪ از ارزش این دارایی‌ها را بیمه کرده است. مورد مشابه در خریداری جرم نیز دیده می‌شود، با تنها ۳۲۰ میلیون دلار بیمه‌ای که از آن انجام شده است. این وضعیت نشان‌دهنده کمبود بیمه در دارایی‌های بیت‌کوین است.

همچنین اظهارات شرکت‌های بیت‌کوینی نشان دهنده کمبود بیمه در دارایی‌های آن‌ها است. برای مثال، MicroStrategy اعلام کرده که فقط بخش کوچکی از دارایی بیت‌کوین‌شان بیمه شده است. Riot Platforms نیز بیان کرده که ممکن است نتوانند بیمه نامه‌های دارایی‌های بیت‌کوین‌شان را با شرایط قابل قبول تضمین کنند.اگر نه، این امر احتمالی است که ما خودمان انتخاب کنیم. “بیمه کنید.

دارندگان دارایی‌های دیجیتال می‌توانند بیمه‌نامه‌ای برای دارایی‌های شخصی خود تهیه کنند. برخی از شرکت‌ها کیف پول سخت‌افزاری یا بیمه چندجانبه را ارائه می‌دهند. با این حال، واقعیت نگران‌کننده این است که بیش از ۹۹ درصد از بیت‌کوین‌های نگه‌داشته شده بدون بیمه نگهداری می‌شوند.

بیمه SIPC برای نجات — نوعی

به عنوان یک مهلت، نوعی بیمه بیت‌کوین به نام SIPC ارائه شده است که قبلاً برای سرمایه‌گذاران آمریکایی وجود نداشته است.

ابتدا، شرکت حفاظت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار  سپرده‌های بیت‌کوین سرمایه‌گذاران را در شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال بومی مانند Coinbase، Kraken، یا Gemini پوشش نمی‌دهد. اگرچه پیشنهادهایی مانند Gemini Earn به عنوان اوراق بهادار واجد شرایط هستند، SIPC اوراق بهادار و بیت‌کوین‌هایی که توسط نهادهای فاقد صلاحیت نگهداری می‌شود بیمه نمی‌کند.

به جای آن، SIPC مشتریان را تضمین می‌کند که اوراق بهاداری که آن‌ها در حساب‌های کارگزاری خود نگهداری می‌کنند نمی‌تواند توسط شرکت کارگزاری یا اتاق پایاپای به سرقت رود. SIPC دارایی‌های پشتوانه آن اوراق بهادار مانند تجارت، طلا، نفت یا بیت‌کوین را بیمه نمی‌کند. به جای آن، SIPC فقط تضمین می‌کند که گواهی کاغذی یا دیگر نمایش دیجیتالی دارایی – خود امنیت – در مالکیت مشتری باقی بماند.

SIPC به ازای هر مشتری ۵۰۰۰۰۰ دلار بیمه در کارگزاری‌های معمولی مانند Schwab، Etrade، یا Robinhood ارائه می‌کند.

به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاران ETF بیت‌کوین از بیمه SIPC تا سقف ۵۰۰۰۰۰ دلار برخوردار می‌شوند. با این حال، مشتریان از بیمه SIPC برای بیت‌کوین واقعی خود که توسط متولیان حامی ETF نگهداری می‌شود، لذت نمی‌برند. به‌طور خاص، SIPCبه راحتی، ETF های بیت کوین مشتریان را در برابر ضررهای پوششی بیمه می کند، از جمله سرقت توسط کارگزاری‌ها یا تهاتر. در حالت عمومی، SIPC به مصرف‌کنندگان در مقابل ورشکستگی کارگزاری محافظت می‌کند، اما آنها را از سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها یا صندوق‌هایی که به دلیل نیروهای بازار سقوط می‌کند، محافظت نمی‌کند. SIPC به سادگی سهام ETF های بیت کوین را بیمه می کند، و این یک گونه جدید از حمایت است که صنعت بیت کوین قبلاً به آن دسترسی نداشته است.

منبع:زوم ارز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما