نفت‌کش های روس به دنبال دور زدن محدودیت‌ها

اقتصاد100- تحلیلگران و ناظران بازار معتقدند که ناوگان نفت‌کش‌های روسیه برای دور زدن و جبران کامل طرح اتحادیه اروپا، کشورهای گروه 7 و استرالیا برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت خام دریایی این کشور از 5 دسامبر، بسیار کوچک و ناکارآمد است.

نفت‌کش های روس به دنبال دور زدن محدودیت‌ها

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، انتظار می رود صادرات نفت روسیه که پیش از این بر اثر تحریم‌ها کاهش یافته بود، با سقف قیمتی جدید که از 5 فوریه اجرایی خواهد شد دوباره کاهش یابد. در مجموع این کسری می تواند به معنای توقف صادرات حدود 1 میلیون بشکه در روز در مقایسه با جریان فعلی به بازار جهانی با حدود 3.5 میلیون بشکه در روز باشد. تاثیر این تحریم‌ها، بهای نفت و سوخت را بالاتر می برد و فشارهای تورمی جهانی را وخیم‌تر می‌کند.

روسیه اعلام کرده است که به کشورهایی که این سقف قیمتی را تایید می کنند، نفت نخواهد فروخت.

ساخت ناوگان موازی

تحریم های اتحادیه اروپا به دنبال محروم کردن مسکو از درآمد صادرات نفت برای تامین مالی عملیات نظامی خود در اوکراین است. تاثیر تحریم‌های مالی غرب و اجتناب پالایشگاه‌ها از خرید نفت روسیه تاکنون محدود بوده است زیرا چین، هند و سایر واردکنندگان آسیایی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، خرید خود از روسیه را افزایش داده اند.

برنامه گروه 7 که از 5 دسامبر اجرایی می‌شود به صنعت کشتی‌رانی اجازه می‌دهد تا به صادرات نفت روسیه کمک کند اما فقط با قیمت از پیش تعیین شده.

الکسی گروموف، تحلیلگر «موسسه انرژی و امور مالی» مستقر در مسکو گفت: «برای حفظ جریان فعلی 3.5 میلیون بشکه در روز از طریق دریا، روسیه به حدود یک‌سوم تانکرهای نفتی بیشتر از مقدار فعلی نیاز دارد.»

گروموف به رویترز گفت که روسیه باید ناوگان خود را با 157 فروند «افرامکس»، 65 فروند «سوئزمکس» و 18 فروند «وی‌ال‌سی‌سی» افزایش دهد. گروموف گفت که 60 مورد متعلق به شرکت‌های روسی و 70 مورد دیگر با حداقل 15 سال سن (طبق استانداردهای حمل و نقل نفت) امسال به شرکت‌های ناشناس فروخته شده است که می‌توانند نفت را خارج از طرح سقف قیمتی معامله کنند.

نفت‌کش های افرامکس حدود 600 هزار بشکه نفت، سوئزمکس حدود 1 میلیون بشکه و وی‌ال‌سی‌سی‌ (حمل کننده های نفت خام بسیار بزرگ) حدود 2 میلیون بشکه نفت حمل می‌کنند.

گروموف افزود که اگر مسکو بخواهد به طور کامل طرح سقف قیمتی را دور بزند، با کمبود 110 نفت‌کش مواجه خواهد شد.

ادغام منابع با کشورهای خریدار

روسیه ممکن است با ادغام منابع حمل و نقل خود با کشورهای بزرگ خریدار که هنوز سقف قیمتی گروه 7 را تایید نکرده اند، به دنبال دور زدن محدودیت ها باشد.

الکساندر دوکیچ، از موسسه حقوقی بین‌الملل هوگان لاولز گفت: «اگر آنها (روس‌ها) ناوگان خودشان را بیمه کنند، اگر از کشتی‌هایی استفاده کنند که تحت صلاحیت ایالات متحده یا اتحادیه اروپا نیستند (چه کشتی‌های چینی یا هندی یا روسی) ممکن است سعی کنند راه‌هایی برای عدم ایجاد این محدودیت‌ها ابداع نمایند.»

دوکیچ به رویترز گفت: «مسلما ایجاد این ناوگان خودی مدتی طول خواهد کشید.»

آندریا اولیوی، رئیس بخش جهانی در ابرشرکت حمل‌ونقل کامودیتی «ترافیگورا»، گفت: «تقریبا 40 تانکر نفت خام و فرآورده‌های نفتی در ماه سپتامبر با نرخ‌های بالاتر از بازار با توجه به سن کشتی‌ها به شرکت‌های شرقی فروخته شده است.»

اولیوی اضافه کرد که روسیه در تئوری می‌تواند کشتی‌های حمل نفت خام کافی پیدا کند، اما به‌ویژه با کمبود نفت‌کش‌های فرآورده‌های پالایشی مواجه است.

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که صادرات بین 1 تا 2 میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفت خام و محصولات پالایشی روسیه ممکن است متوقف شود.

بانک آمریکایی جی‌پی مورگان تا حد زیادی با تخمین حداقلی (1میلیون بشکه در روز) موافق است و اعلام کرد که معتقد نیست روسیه بتواند تمام نفت خام خود را با نفت‌کش های تازه خریداری شده تا سال 2024 و محصولات پالایشی خود را حداقل تا سال 2025 منتقل کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما