خودروهای مونتاژی چینی یکبار مصرف هستند / قیمت خدمات در نمایندگی ها به شدت گران است

اقتصاد ۱۰۰- نحوه خدمات پس از فروش شرکت های به ظاهر خودروساز داخلی و مونتاژکاران چینی معضل جدی و اساسی کشور است که نارضایتی عمومی را به همراه داشته است. از کمبود قطعه و استفاده از قطعه بی کیفیت گرفته تا قیمت های نجومی که نمایندگی ها ارائه می دهند. هیچ کس هم پاسخگو نیست.

خودروهای مونتاژی چینی یکبار مصرف هستند / قیمت خدمات در نمایندگی ها به شدت گران است

خدمات پس از فروش خودرو در ایران نسبت به استانداردهای جهانی در رتبه بسیار پایینی قرار دارد. تفاوت این موضوع را می توان به طور دقیق در تفاوت کیفیت یک ماشین آلمانی، ژاپنی و آمریکایی با یک ماشین تولید داخل یا مونتاژی چینی بررسی کرد که همان تفاوت در خدمات پس از فروش این خودروها نیز وجود دارد. زیرا نگرش خودروساز و کیفیت خودرو ارتباط مستقیمی با خدمات پس از فروش همان خودرو دارد.

تکلیف ایران خودرو و سایپا که در این خصوص مشخص است اما مونتاژکاران چینی از مدیران خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور تا شرکت های کم تر شناخته تر دیگر همگی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده اند. سیستم نوبت دهی مبهم، تعداد کم نمایندگی ها و انتخاب دورترین نمایندگی برای نوبت دهی، پروسه بسیار زمان بر تعمیر، کمبود قطعات، استفاده از قطعات بی کیفیت، گرانی خدمات پس از فروش، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات، عدم آموزش لازم به نیروهای نمایندگی ها، اخذ هزینه های بسیار بالا و اضافی در فرآیند تعمیر بخشی از مشکلات مردم است که خدمات پس از فروش در ایران را به یک شعار تبدیل کرده است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با رامین نعمتی، کارشناس خودرو را بخوانید:

مونتاژی های ایران به شدت ضعیف است

رامین نعمتی در ابتدا با بیان اینکه همه این خودروها به صورت SKD (قطعات نیمه‌‌ منفصل) وارد کشور می شوند، گفت: مونتاژی های ایران به شدت ضعیف است و خدمات و قطعات به معنی واقعی نداریم و نمایندگی ها در ابتدایی ترین مسائل مشکل دارند. برای مثال اخیرا تیگو 7 پرو در نمایندگی غرب تهران مدیران خودرو به دلیل ایراد گیربکس یک ماه و نیم خوابیده بود،لذا این خودروها صرفا داخل ایران می آید و مونتاژ می شود و تحویل مشتری می شود.

قیمت خدمات در نمایندگی ها به شدت گران است

این کارشناس خودرو با بیان اینکه نحوه خدمات در نمایندگی های شرکت های مونتاژی ضعیف است، گفت: قیمت و خدمات به شدت در این نمایندگی ها گران است. برای مثال چرا باید قیمت سپر تیگو 8 و 7 حدود 28 میلیون تومان باشد اما سپر لاماری با همان وزن، قالب، ابعاد و متریال 8 میلیون تومان باشد؟ لذا خدمات به شدت گران است، علی الخصوص قطعات اصلی مثل گیربکس و موتور که کاملا نایاب است. خودروی مشتریان حداقل یک تا دو ماه در نمایندگی ها می خوابند و هیچ وقت هم ایرادات کامل برطرف نمی شود و پابرجا است و بعد از چند هزار کیلومتر دوباره باید برای سرویس برگردند.

فاجعه این است که مونتاژکاران قطعات ندارند

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها به اندازه کافی در ایران نمایندگی دارند؟ گفت: در ایران مشکل کمبود نمایندگی نداریم. مساله تعداد نمایندگی ها نیست بلکه فاجعه این است که قطعات و خدمات صحیح ندارند. لذا مشکل تعداد نمایندگی نیست، علی الخصوص برای شرکت مدیران خودرو اما برای نمایندگی های لاماری (آرین پارس موتور) و تیگارد و ریگان خودرو وضعیت افتضاح است. ما در ایران خودروسازی نداریم بلکه تعدادی سوله در کشور وجود دارد که به بستن پیچ و مهره های این خودروها مشغول هستند و به اسم خودروسازی تحویل مردم می دهند.

ما در ایران خودروسازی نداریم و همه مونتاژکار هستند/خودروها به درستی مونتاژ نمی شود

این کارشناس خودرو با بیان اینکه ما در ایران خودروسازی نداریم، گفت: همه این شرکت ها مونتاژکار هستند، آن هم نه مونتاژکار شاخص و درجه یک بلکه مونتاژکار درجه پایین هستند. برای مثال در ترکیه تویوتا C-HR مونتاژ می شود و به هیچ عنوان کارخانه تویوتا در ترکیه با نمایندگی خودروهای چینی حتی در ایران قابل مقایسه نیست. مونتاژکاران در ایران به اندازه ای ضعیف هستند که فقط SKD (قطعات نیمه‌‌ منفصل) وارد می شود و با جرثقیل های صنعتی که داخل  سوله ها کارشده، قطعات را سرهم می کنند. هیچ تکنولوژی و سیستم پیچیده ای ندارند و حتی فاقد واحد مهندسی محصول و R&D هستند.

وی با بیان اینکه مونتاژکاران صرفا به سروهم کردن قطعات نیمه منفصل مشغول هستند، گفت: حتی سروهم کردن این قطعات را هم به درستی انجام نمی دهند و هیچ وقت نتوانستد یک خودروی اصولی جمع کنند. سقف ها، سانروف، سپر و از همه مهم تر ایربگ ها درست عمل نمی کند و ایمنی سرنشین ها به خطر می افتد و به همین دلیل ما موسسه یورو انکپ را به عنوان مرکز جهانی بررسی استاندارد خودرو می پذیریم و موسسه سی انکپ را قبول نداریم، زیرا نتیجه پذیرش سی انکپ به عنوان بررسی استاندارد خودرو، این می شود که این فجایع را شاهد هستیم که برای مثال خودرو تصادف کرده است و ایربگ آن باز نشده است.

در برخی نمایندگی ها حتی دستگاه دیاگ وجود ندارد

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای نمایندگی ها به اندازه کافی آموزش دیده اند؟ گفت: در این نمایندگی ها نیروها کاملا آموزش نمی بینند و حتی در برخی نمایندگی ها دستگاه دیاگ وجود ندارد و می گویند برنامه این دستگاه را نداریم. یعنی این نمایندگی ها قادر به ارائه خدمات و رفع ایرادات خودرو نیستند. این در حالی است که دستگاه دیاگ، دستگاه خاصی نیست و این نمایندگی ها در این حد مشکل دارند.

وی تاکید کرد: اولویت مونتاژکاران در ایران خدمات و قطعات نیست، بلکه به دنبال این هستند که خودرو مونتاژ کنند و به قیمت سه برابر جهانی به دست مصرف برسانند. برای مثال وقتی چراغ عقب لاماری می شکست تا سه ماه چراغ نداشتند. کاملا مشخص است به تعداد قطعاتی که وارد شده است، خودرو مونتاژ شده و خدمات و قطعات یدکی وارد نشده و تنها برای سرهم شدن و مونتاژ کردن وارد شده است.

از هر دو معامله یک معامله برای کیفیت رنگ بهم می خورد

این کارشناس خودرو با بیان اینکه همه شرکت های مونتاژکار این ایرادات را دارند، گفت: ایرادات همه این خودروها فجیع تر از حالت ممکن است. ضخامت رنگ ، کیفیت رنگ و ایراداتی از این دست مشکلاتی را برای مصرف کننده و سرمایه گذار بوجود می آورند. به اندازه ای این خودروها ایرادات رنگ دارند که از هر دو معامله یک معامله بهم می خورد و به مشکل می خورد، چون رنگ کارخانه ایراد داشته است و خریدار می گوید اگر این خودرو را بخرم به عنوان خودروی رنگ دار با افت قیمت مواجه می شود، این در حالی است که مصرف کننده و سرمایه گذار خودرو را از کمپانی خریده است.

ایراد رنگ خودروها را در سوله ها به صورت دستی اصلاح می کنند

نعمتی با بیان اینکه در کمپانی های خارجی اصلاح ایراد رنگ خودرو به این شیوه وجود ندارد، گفت: در کمپانی های خارجی اصلاح ایراد رنگ خودرو توسط همان دستگاه های پاشش اولیه انجام می شود اما در ایران اگر خودرویی ایراد رنگ داشته باشد به سوله دیگری می برند و دستی رنگ می کنند. وضعیت در این حد فجیع است. از ابتدا به مصرف کننده و سرمایه گذار ضرر مالی می زنند.

ایراداتی از قبیل رنگ، سقف و سانروف، عملکرد سنسورها، رادارها و بدتر از همه ایراد ایبرگ ها که با جان مردم سروکار دارند و ایمنی این خودروها ضعیف است. وقتی خودرویی تصادف می کند از جلو تا عقب خودرو دچار ایراد می شود. زیرا آیلاژی که در زیربندی خودرو استفاده کردند، ضعیف است. از نظر لوازم و تجهیزات جانبی هم ایراد دارند. برای مثال 3 ماه است که دوربین دنده عقب یک مشتری تامین نمی شود. این در حالی است که ابتدا بابت همه این خدمات و قطعات از مردم پول گرفتند اما آنچه تحویل دادند لوازم درجه دو و سه غیراستاندارد و چینی درجه سه است.

درخصوص مشکلات خدمات پس از فروش در این سالها نمونه های فراوانی را به چشم دیده ایم و امروز به دو نمونه اشاره خواهیم کرد و اشاره به شرکت مدیران خودرو به این معنا نیست که دیگر شرکت های مونتاژکار بدون مشکل هستند، از آنجا که خودروسازی در ایران معنایی ندارد و ما صنعت خودرو در ایران نداریم، این مشکلات را در همه شرکت ها دیده ایم و می توان به همه شرکت ها تعمیم داد. زیرا مشت نمونه خروار است.

ماشین 75 هزار کیلومتر کار کرده را با 51 هزار کیلومتر، یعنی با 24 هزار کیلومتر کمتر از نمایندگی تحویل گرفتم!

نمونه اول: یکی از مخاطبین رکنا درخصوص خدمات پس از فروش خودروسازان در ایران و مشکلی که چندین ماه است با یکی از نمایندگی های مدیران خودرو دارد، گفت: مرداد ماه سال جاری اطراف زنجان رفته بودم که رادیاتور ماشینم که تیگو 7 مدل 97 است سوراخ می شود و برای تعمیر به ناچار به نمایندگی مدیران خودروی زنجان مراجعه کردم و یک شب پشت در نمایندگی ماندم و صبح که پذیرش شدم، گفتند موتور نیاز به تعمیر دارد و یک هفته زمان می برد.

این مخاطب در ادامه گفت: من به تهران برگشتم و بعد از یک هفته پیگیری، گفتند که نمایندگی قطعه ندارد و اگر می توانید تهیه و برای ما ارسال کنید. من به سختی قطعات مختلف را در تهران تهیه و ارسال کردم و وقتی به سختی و با هزینه 11 میلیون تومان پیستون خریدم و ارسال کردم، گفتند قطعه کارکرده این قطعه را داشتیم و همان را روی ماشین گذاشتیم.

این مخاطب افزود: بالاخره پس از یک و ماه نیم ماشینم را تحویل گرفتم اما به محض اینکه از نمایندگی بیرون آمدم در جاده متوجه شدم ماشینی که 75 هزار کیلومتر کار کرده بود را با 51 هزار کیلومتر، یعنی با 24 هزار کیلومتر کمتر به من تحویل دادند. از آن سو دوربین جلوی ماشین کار نمی کرد، گیربکس مشکل داشت و با اینکه پول 4 شمع نو را از من گرفته بودند، اما 4 شمع متفاوت از نظر مدل و برند، یکی سوزنی، یکی غیرسوزنی و یکی دو پلاتینه نصب کرده بودند. کاپوت ماشین هم ضربه دیده و خم شده بود. دست آخر من ماندم و 40 میلیون هزینه و یک پیستون 11 میلیون تومانی که روی دستم مانده بود.

شکایت از مدیران خودرو نمایندگی زنجان

این مخاطب در ادامه گفت: به محض رسیدن به تهران با دفتر مرکزی مدیران خودرو تماس گرفتم و شکایت کردم و یک شماره پرونده به من دادند اما تا امروز مشکل من حل نشده است و نمی دانم صدایم را به چه کسی برسانم. به هر نمایندگی مدیران خودرو که سر زدم گفتند چون با 75 هزار کیلومتر پذیرش شدید و الان 51 هزار کیلومتر است، نمی توانیم شما را پذیرش کنیم. حرف من را هم باور نمی کنند که در نمایندگی زنجان این اتفاق افتاده است.

این مخاطب گفت: به یکی از نمایندگی های مدیران خودرو که آشنا بود، مراجعه کردم. این نمایندگی پس از بررسی ماشینم گفت: نمایندگی زنجان باید ابتدا سرسیلندر را باز می کرد اما کل موتور را باز کرده و گیربکس را هم بهم ریخته است و نباید موتور خودرو را باز می کرد. یعنی فردی که هیچ چیزی از خودرو نمی داند، خودروی من را باز کرده است.

این مخاطب با بیان اینکه از من 40 میلیون تومان پول گرفتند و هیچ کاری نکردند، گفت: حدود 20 میلیون تومان دیگر برای ایراداتی که ایجاد کردند در تهران خرج کردم اما هنوز به طور کامل برطرف نشده است. آخرین حرفشان این بود که یک نمایندگی معرفی می کنیم که خودرو را برای نظر کارشناسی به آنجا ببرید اما تا امروز خبری نشده است.

شکایت از مدیران خودرو نمایندگی زنجان

شکایت از مدیران خودرو نمایندگی زنجان

تیگو 8 مدیران خودرو با آپشن بی نظیر در جهان برای روزهای بارانی!

نمونه دوم: در روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد از سقف خودروی تیگو 8 مدیران خودرو با اولین باران پاییزی، آب چکه می کند. طبق گفته این شهروند اهوازی نمایندگی مدیران خودرو در این شهر با بیان اینکه ما متخصص سانروف نداریم از انجام خدمات گارانتی و پس از فروش سرباز زده و مسئولیتی برای خود قائل نیستند.

به گزارش رکنا، آنچه مشخص است اینکه اگر این مشکلات در هر جایی از جهان رخ داده بود، مدیران شرکت های خودروساز به طور رسمی عذرخواهی می کردند و سهام این شرکت ها به شدت افت می کرد.

اما در ایران همه چیز مثل همیشه متفاوت است. سابقه بد خودروسازان داخلی و مونتاژکاران در رابطه با مشتری مداری در این سالها نشان داده است که این شرکت ها به تنها چیزی که فکر می کنند تولید است. شرکت های مونتاژکار به ظاهر ایرانی که کاملا چینی هستند در تمام این سال ها از منابع ملی استفاده کرده و خودروهای بنجل درجه سه و چهار را وارد و با سروهم کردن چند پیچ و مهره به اسم تولید به دست مصرف کننده رساندند. آنقدر این سفره گسترده و رها شده است که متولیان و نهادهای نظارتی از وزارت صمت ، سازمان حمایت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات حکومتی و هر سازمان و نهاد ذیربط دیگری خود را پاسخگو نمی دانند.

منبع: رکنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما