اختصاصی اقتصاد 100

یارانه پوچ شد/ سقوط آزاد سهم یارانه در درامدهای خانوار ایرانی

اقتصاد 100 - از پس گذشت سیزده سال از پرداخت یارانه نقدی ، با هدف بهبود معیشت خانوار و رونق بخشی به اقتصاد، سهم یارانه‌ها در درامد خانوار ایرانی با سقوط آزاد چشمگیری روبرو شده است.

یارانه پوچ شد/ سقوط آزاد سهم یارانه در درامدهای خانوار ایرانی

به گزارش اقتصاد 100؛ رشد تورم در کنار عدم ترمیم میزان یارانه پرداختی متناسب با این موضوع مهمترین دلیل کاهش سهم یارانه‌ها در تامین درآمد خانوار ایرانی بوده است .

 اتاق بازرگانی تهران گزارشی تدوین کرده است که در آن به سهم یارانه‌ها در درآمد خانوارهای شهری و روستایی اشاره شده است. در سال 1396، یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران که موجب از راه رسیدن موج جدید تورمی شد، سهم یارانه‌ها از درآمد خانوار روستایی در دهک اول درآمدی یعنی فقیرترین گروه درآمدی چیزی در حدود 31.99 درصد بود در حالی که این رقم در سال گذشته پس از پشت سر گذاشته شدن سال‌هایی با تورم بالاتر از چهل درصد به 3.24 درصد کاهش یافته است.

 بر اساس این گزارش دهک دوم و سوم نیز در سال 1396 به ترتیب 24.62 درصد و 19.06 درصد از درآمد خود را از محل یارانه‌های پرداختی تامین می‌کردند که این رقم به 2.46 و 2.03 درصد کاهش یافته است.

 سهم یارانه‌ها در درآمد سایر خانوارهای روستایی کشور در محدوده یک درصد و کمتر محاسبه شده است در حالی که در سال 1396 حتی دهک دهم که بالاترین دهم درآمدی محسوب می‌شود بیش از چهار درصد درآمد خود را از محل یارانه‌ها تامین می‌کرد.

در حال حاضر دهک دهم 0.4 درصد از درآمد خود را از محل یارانه تامین می‌کند .البته این در صورتی است که دریافت کننده یارانه باشد چرا که در سال‌های اخیر یارانه دهک‌های پردرامد حذف شده است.

 این وضعیت در خانوارهای شهری نیز وجود دارد. کم درآمدترین خانوار شهری یعنی دهک اول در سال 1396 نزدیک به 18.09 درصد از درآمد خود را از محل یارانه پرداختی تامین می‌کرد که این سهم به 1.94 درصد کاهش یافته است. یارانه‌های پرداختی 0.14 درصد از درآمد دهک ده یا بالاترین دهک درآمدی را از آن خود کرده است .

 به این ترتیب فقیرترین طبقه درآمدی ایران نیز با بی‌اثری یارانه‌ها به دلیل رشد تورم مواجه است و سهم یارانه‌های پرداختی در درامد سه دهک اول در محدوده یک درصد است.

 این امر گواه ریزش شدید قدرت خرید یارانه در عین رشد تورم و بی‌اثر شدن یارانه نقدی است .

 نکته مهم اینجاست که دولت در سال 1401 با استناد به اینکه یارانه ارزی به هدف اصابت نمی‌کند نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کرد و یارانه نقدی را افزایش داد .

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما