پیش بینی آهنگ قیمت خودرو در ماههای آتی / ساز گرانی را چه کسی کوک می کند؟

اقتصاد 100 - ادامه روند رکود قیمتی در بازار خودرو و کاهش حجم معاملات که موجب ریزش قیمت محصولات در این بازار شده تا نیمه تابستان ۱۴۰۲ پابرجا ماند. اتفاقی که اگرچه قدری حباب قیمتی برخی محصولات را از میان برداشت اما همچنان موجب بازگشت معامله گران و مصرف کنندگان به بازار نشده است.

پیش بینی آهنگ قیمت خودرو در ماههای آتی / ساز گرانی را چه کسی کوک می کند؟

حسن کریمی سنجری کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با اقتصاد ۱۰۰ گفت:

در روزهای گذشته در ادامه مسیر نزولی قیمت ها در بازار خودرو به خودروهای چینی رسید که این نیز از پیشرفت دولت در مسیر طرح واردات خودروهای خارجی دست دوم نیز برداشت می شود. شوک قیمتی به بازار خودروهای چینی در پی واردات ۱۱۳۳ دستگاه خودروی چانگان توسط سایپا برآورد شده و در فاصله رکود بازار از اردیبشهت ماه تاکنون برخی از محصولات چینی کاهش قیمت بیش از یک میلیارد تومان را تجربه کرده اند. برخی محصولات برطرفدار گروه بهمن نیز نظیر دیگنیتی و فیدلیتی هم به ترتیب یک میلیارد تومان و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

جدا از این اما سیاست قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو همانند سایر بازارهای کشورمان موجب ناترازی شدید میان عرضه و تقاضا شده است و ترفندهایی نظیر سامانه یکپارچه فروش که با هدف جلوگیری از سوداگری و دلالی و همچنین ایجاد نظم در طرف عرضه خودرو بوده است نیز تا امروز تاثیر اندکی برکنترل بازار داشته است.

ناگفته نماند که دولت در مسیر پیشگیری از دلالی در فروش به نسبت گذشته موفق بوده اما دلالان سایر مسیرهای کسب سود را به سرعت شناسایی کرده اند. گواه این امر نیز شیوع سفته بازی و رونق خرید و فروش حواله خودرو در سایت های آگهی فروش خودرو است. به نوعی اختلاف قیمتی موجود بازار و کارخانه بسیاری از خودروهای داخلی اعم از پژو پارس، رانا، کوییک و بسیاری از خودروهای مونتاژی چینی موجب شده تا معامله گران برای کسب سود به دنبال خرید حواله این خودروها باشند.

شیوع بیماری سفته بازی در بازار خودرو در حالی رو به جدی شدن می رود که واردات خودروهای خارجی در روزهای اخیر اگرچه به صورت قطره چکانی اما آغاز شده و انتظار می رود رفته رفته در حجم بالاتری به گمرکات کشور سرازیر شود. پیش بینی روند قیمت ها در بازار خودرو در ماه های آتی اگرچه امری بعید است و به شاخص های متعددی بستگی دارد، در صورت ثابت ماندن رفتار فعلی بازار احتمال ثبات قیمت ها را تقویت می کند. ناگفته نماند افزایش حجم واردات خودروهای خارجی تاثیر مستقیمی بر روند قیمت ها خواهد داشت. اتفاقی که به نظر می رسد در هفته های اخیر به صورت جدی تری توسط دولت دنبال می شود و می توان انتظار داشت در نیمه دوم سال تاثیرات مثبت آن بر کنترل بازار را شاهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما