پیش بینی بورس چهارشنبه 14 تیر 1402 / غلبه تحلیل بر هیجان در بازار سهام

اقتصاد 100 - بورس تهران در جریان معاملات سه‌شنبه یک تفاوت مهم با روز‌های معاملاتی گذشته داشت. افزایش چشمگیر ارزش و حجم معاملات باعث افزایش اعتبار رشد اخیر بازار سهام شده است.

پیش بینی بورس چهارشنبه 14 تیر 1402 / غلبه تحلیل بر هیجان در بازار سهام

بورس تهران با رشد‌های متوالی خود در سه روز اخیر، در حال افزایش فاصله خود از سقف مردادماه سال 99 است. هرچه این فاصله بیشتر می‌شود، احتمال انتظار برخی از فعالان بازار مبنی بر پولبک شاخص کل به محدوده سقف سال 99 کمرنگ‌تر می‌شود. همچنین احتمال وقوع سناریوی شروع موج جنبشی بعدی شاخص کل تقویت می‌شود.

نوار صعود شاخص کل به پله‌های بالاتر روز سه‌شنبه هم ادامه یافت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 18 هزار و 695 واحدی، که معادل 0.86 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات سه‌شنبه در سطح دو میلیون و 202 هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 1.3 درصدی به سطح 773 هزار و 298 واحدی رسید.

جریان تقاضا با گذشت زمان، روندی افزایشی را تا نیمه بازه معاملاتی طی کرد. در نیمه اما شیب روند بازار کمی رو به پایین متمایل شد.

پیش بینی بورس روند بازار 13.4.1402

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را 12میلیارد و 500 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد را 10 هزار و 255 میلیارد و 300 میلیون تومان نشان می‌دهد. افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به روز‌های گذشته باعث اعتبار بیشتر رشد اخیر شده است.

با این حال بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از خروج 422 میلیارد و 400 میلیون تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

افزایش ارزش معاملات در کنار افزایش خروج پول از ب ازار سهام نشان می‌دهد بخش زیادی از افراد رشد فعلی را فرصتی برای خروج می‌دانند.

ریسک سیستماتیک، مهم‌ترین تهدیدکننده بازار

ابلاغیه‌ها و تایید و تکذیب‌های پرشمار در مورد موضوعات مختلف از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که آخرین نمونه از ابهامات موجود در بازار است، تبدیل به یکی از موارد تکراری و تلخ بازار برای سهامداران شده‌ است.

ریسک تصمیمات اقتصادی حاکمیت، ریسکی سیستماتیک است که سرمایه‌گذاری در بورس را تهدید می‌کند. روز گذشته بود که افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک و افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ گاز صنایع پتروشیمی به طور رسمی تایید شد. همچنین باید در نظر داشت نرخ هفت هزار تومانی خوراک بدون محاسبه مالیات است.

واکنش‌ها از سمت سازمان بورس و همچنین شرکت‌های پتروشیمی که روزهای گذشته صورت گرفت توانست تا حدی از هیجان شوک منفی به وجود آمده بکاهد. با این حال اما با عملی شدن این مصوبه باید شاهد به حاشیه رانده شدن گروه‌های متانول و اوره‌سازان باشیم.

با این حال به نظر می‌رسد با گذشت یک هفته از حواشی افزایش نرخ خوراک که شوک منفی شدیدی به بازار وارد کرد، تصمیمات منطقی در بازار سهام افزایش یافته و گروه‌هایی که به قیمت‌های ارزنده رسیده بودند با افزایش تقاضا مواجه شدند.

پیش بینی بورس چهارشنبه

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای مدتی است روی تراز 23.6 درصد فیبوناچی اصلاحی خود قرار گرفته است. در گزارش پیشین اشاره شد در صورتی که شاخص کل بتواند از سقف محدوده رنج خود یعنی دو میلیون و 189 هزار واحدی عبور کند تا سقف‌های بالاتر روند اصلاحی (که با دایره قرمز‌رنگ مشخص شده‌اند) پتانسیل پیشروی دارد.

در حال حاضر شاخص کل، از سقف دو میلیون و 189 هزار واحدی عبور کرده و اهداف بالاتر را در تیررس خود قرار داده است.

پیش بینی بورس شاخص کل

در این تحلیل بررسی شد که رسم یک خط رفتار برای سقف‌های مینوری ساخته شده در روند اصلاحی اخیر نشان از سیگنال مثبت دیگری برای سهامداران دارد. با بسته شدن کندل شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه، خط رفتار یادشده شکسته شده است.

در این میان نباید از این نکته غافل شد که سایه بالایی کندل روز سه‌شنبه، نشان از ضعف اندک خریداران و ظهور فروشندگان دارد. بنابراین در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، آنچه محتمل است، تعادل بیشتر بازار در دو سوی ترازوی عرضه و تقاضاست.



منبع: تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما