پیش بینی جهش‌های جدید نرخ ارز

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تثبیت نرخ ارز بر یک عدد خاص می‌تواند در بلندمدت افزایش واردات، کاهش صادرات، فشرده شدن فنر ارزی با نرخ ترجیحی و فاصله گرفتن این نرخ از نرخ بازار را به دنبال داشته باشد.

پیش بینی جهش‌های جدید نرخ ارز
به گزارش اقتصاد، «مهدی طغیانی» در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با پیامدهای تعیین نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی برای قیمت پایه کالاها اظهار داشت: ثبات در بازار ارز، یک اصل در مباحث اقتصادی است که هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تقاضا سبب ایجاد نظم شده و بازار را از نابسامانی رها می‌سازد.

وی افزود: ثبات یعنی روند‌های بازار قابل پیش‌بینی باشد و از تلاطمات و هیجاناتی که به هر دلیلی وارد بازار می‌شود و آن را از عوامل بنیادین دور می‌کند، جلوگیری شود اما بعضی معنای تثبیت را متوجه می‌شوند و گمان می‌کنند که باید نرخ ارز را بر عدد خاصی نگه داشت تا ثبات‌بخشی به بازار اتفاق بیفتد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار اقتصادی این سیاست عنوان کرد: به نظر می‌رسد که این معنای دقیق و درستی از ثبات بازار نیست چراکه وقتی ما در اقتصاد به دلایل مختلفی از جمله نقدینگی و خلق پول دچار تورم هستیم، تثبیت نرخ ارز بر یک عدد خاص می‌تواند در بلندمدت افزایش واردات، کاهش صادرات، فشرده شدن فنر ارزی با نرخ ترجیحی و فاصله گرفتن این نرخ از نرخ بازار را به دنبال داشته باشد.

اختصاص 1.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی و داروهای گران‌قیمت در سال جاری
پاسخ بانک مرکزی به شبهات ارز ترجیحی و تورم؛ دلار 28500 تومانی مانند دلار 4200 تومانی نیست

وی ادامه داد: همچنین رها شدن این فنر در اثر فشار به بازار ارز می‌تواند سبب ایجاد یک شوک جدید به بازار و سپس تأثیر نرخ ارز بر قیمت کالاها و تشدید تورم شود.

طغیانی تأکید کرد: در عین آنکه سیاست ثبات‌بخشی به بازار ارز درست بوده و باید دنبال شود اما تثبیت نرخ اسمی بر اعداد مشخص به همان میزان غلط غیرقابل توجیه است.

وی با اشاره به توزیع رانت بر اثر این سیاست ارزی بیان کرد: در صورت تعیین نرخ ترجیحی، همه کالاها با این نرخ قابل پوشش دادن نیست چرا که مقدار ارزی که با نرخ ترجیحی قابل توزیع است با تقاضای ارز در اقتصاد با یکدیگر همخوانی ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که این ارز را در اختیار دارند، هر استفاده‌ای که داشته باشند سبب سود و منفعت آنها می‌شود؛ از طرفی فاصله‌ای بین این نرخ و نرخ بازار وجود دارد که باعث می‌‌شود افراد دست به هر کاری برای دستیابی به ارز ترجیحی بزنند.

وی ادامه داد: از این رو سهمیه‌بندی رخ می‌دهد و دولت به سمت حذف برخی از دریافت نرخ ترجیحی می‌رود که این کار با هر معیاری می‌تواند دارای خطا، آمارسازی و ارائه اطلاعات غلط برای بهره‌مندی از این رانت باشد.

طغیانی با بیان اینکه ثبات‌بخشی به بازار نه از ارز بلکه از کنترل متغیرهای بنیادین اقتصادی شروع می‌شود، گفت: اگر ما بخواهیم بازار ارز باثباتی داشته باشیم باید عوامل تغییردهنده نرخ تورم را کنترل کنیم و حرکت باید از تورم به سمت نرخ ارز باشد.

وی اضافه کرد: برای این کار باید سراغ متغیرهای بنیادین اقتصادی برویم. از طرفی تدبیر، توجه به نیروهای اثرگذار و حفظ آرامش در بازار نیز نباید فراموش شود و از ایجاد تلاطم و جهش در بازار ارز باید جلوگیری کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که نرخ ارز در جهش‌ها بر تورم اثرگذار است اما این اثر کوتاه‌مدت بوده و آنچه در بلندمدت سبب ایجاد تورم در اقتصاد می‌شود، خلق پول و نقدینگی است.

وی در ارتباط با اقدامات مجلس شورای اسلامی در مقابل این سیاست ارزی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی از ابزار خود برای جلوگیری از سیاست نرخ ترجیحی جدید که منشأ جهش بعدی و توزیع رانت و فساد است استفاده می‌کند.

انتهای پیام/174/؛

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما