تنش‌های سیاسی جلوی رکوردشکنی تجارت چین و آمریکا را نگرفت

اقتصاد100- تجارت کالا بین ایالات متحده و چین در سال 2022 به یک رکورد رسید و بار دیگر یادآوری کرد که مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در دو اقتصاد بزرگ جهان عمیقا به هم مرتبط هستند در حالی که دولت های آنها در طیفی از مسائل اقتصادی و سیاسی اختلاف نظر دارند.

تنش‌های سیاسی جلوی رکوردشکنی تجارت چین و آمریکا را نگرفت

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، داده‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده روز سه شنبه نشان داد کل تجارت کالا بین دو کشور در سال گذشته به 690.6 میلیارد دلار افزایش یافت که از رکورد ثبت شده در سال 2018 فراتر رفت. این داده‌ها با تورم تنظیم نشده‌اند.

کسری سالانه تجارت کالا با چین 8 درصد افزایش یافت و به 382.9 میلیارد دلار رسید که بزرگترین رکورد پس از کسری 419.4 میلیارد دلاری در سال 2018 است.

تعمیق روابط تجاری بین کشورها به دلیل شکاف گسترده بین واشنگتن و پکن که بر سر مسائلی از جمله حقوق بشر، تجارت و رقابت برای فناوری و بازار با هم درگیر شده اند، به چالش کشیده می‌شود. این داده‌ها همچنین در بحبوحه سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی در این هفته بر فراز قلمرو ایالات متحده منتشر شد.

واشنگتن در حال ادامه اقدامتش برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری حساس نیمه‌رسانا است و تلاش می‌کند تا متحدانش را نیز به همین کار وادار کند.

کاخ سفید همچنین در تلاش است تا اتکای ایالات متحده به چین را برای کالا کاهش دهد و شرکت‌های غربی را تشویق کند تا در مناطقی که جنت یلن وزیر خزانه‌داری آنها را «شرکای تجاری قابل اعتماد» می‌خواند سرمایه‌گذاری کنند.

ارزش صادرات کالا به چین به بالاترین میزان تاریخی یعنی 153.8 میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات به 536.8 میلیارد دلار افزایش یافت که مقداری از رکورد ثبت شده در سال 2018 کمتر است.

ویلیام راینش، که به عنوان مقام ارشد بازرگانی در دولت کلینتون خدمت می‌کرد و اکنون مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، گفت: «این نشان می دهد که مصرف کنندگان ذهنیت خود را دارند. در سطح بازار، علیرغم تلاش‌های هر دو دولت، ما همچنان در حال انجام مراودات زیادی هستیم. روابط کلان چندان تغییر نکرده است و ما هنوز تجارت زیادی می‌کنیم.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما