پیش‌بینی‌های داغ بازار خودرو در هفته دوم اردیبهشت 1404 / رکود یا رونق؟

اقتصاد ۱۰۰- در حالی‌که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موجب ایجاد امید برای کاهش قیمت خودرو در بازار شده، بلاتکلیفی‌های سیاست‌گذاری همچنان ادامه دارد. در شرایط رکود تورمی و عدم انسجام تصمیم‌گیری‌ها، آینده بازار خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کاهش چشمگیر قیمت‌ها دور از دسترس به نظر می‌رسد.

پیش‌بینی‌های داغ بازار خودرو در هفته دوم اردیبهشت 1404 / رکود یا رونق؟

در حالی‌که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موجب ایجاد امید در مردم برای کاهش قیمت خودرو شده است، بازار همچنان درگیر بلاتکلیفی سیاست‌گذاری‌ها است. این بلاتکلیفی‌ها ممکن است مسیر بازار خودرو را به کدام سو سوق دهند؟

با ادامه روند مذاکرات میان ایران و آمریکا، امید به گشایش‌های دیپلماتیک در جامعه افزایش یافته و بسیاری منتظرند تا این تحولات سیاسی موجب کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار شود. اما در شرایطی که بازار خودرو همچنان درگیر رکود تورمی است و سیاست‌گذاری‌ها فاقد انسجام لازم می‌باشند، چطور می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بلندمدت امید داشت؟

بازار خودرو در تعلیق نتایج مذاکرات

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی،  گفت: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال ۱۴۰۴، بازار خودرو هنوز درگیر رکود تورمی است که ریشه در سال گذشته دارد و امسال شدت بیشتری به خود گرفته است.

او افزود: در همین حال، مونتاژکاران درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند، اما هنوز هیچ دستور مشخصی درباره تخصیص ارز به صنعت خودروسازی و واردات خودرو صادر نشده است. ثبت سفارش خودروهای خارجی همچنان در حالت تعلیق باقی مانده و روند ترخیص نیز در گمرک با کندی انجام می‌گیرد یا به‌طور کامل متوقف شده است.

نشانه‌هایی از نبود انسجام در تصمیم‌گیری‌ها

فرزانه تصریح کرد: تعیین تعرفه واردات میان نهادهای مختلف در حال چرخش است که این نشانه‌ها حاکی از نبود انسجام در تصمیم‌گیری و ضعف برنامه‌ریزی است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد بخشی از این تعلل به انتظار سیاست‌گذار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا باز می‌گردد، چرا که شواهد نشان می‌دهد دولت در پی آن است که با توجه به پیامدهای سیاسی این مذاکرات، سیاست‌های خود در حوزه صنعت خودروسازی و حکمرانی اقتصادی کشور را تجدیدنظر کند.

بقای صنعت خودروسازی در انتظار گشایش‌های اقتصادی

فرزانه معتقد است که سال ۱۴۰۴ سالی دشوار برای اقتصاد کشور خواهد بود و اگر گشایش اقتصادی ملموسی در کار نباشد، صنعت خودروسازی در بخش‌های مونتاژ و واردات تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت. حتی در صورت حصول توافق، تعدیل قیمت‌ها احتمالاً کوتاه‌مدت خواهد بود و ساختار اقتصادی کشور مانع از ریزش قابل‌توجه قیمت‌ها می‌شود.

او افزود: از منظر اقتصادی، رکود می‌تواند فرصتی برای مصرف‌کنندگان نقدی به حساب آید، اما انتظار کاهش چشمگیر قیمت‌ها در پی توافق احتمالی با آمریکا تحلیلی خوش‌بینانه و ناپایدار به نظر می‌رسد. حتی اگر توافق حاصل شود، احتمالاً تعدیل قیمت‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود و ساختار اقتصادی اجازه ریزش قابل‌توجه نمی‌دهد.

افزایش قیمت در بلندمدت اجتناب‌ناپذیر است

فرزانه اشاره کرد: بودجه ۱۴۰۴ نکته‌ای کلیدی دارد. دولت درآمدی معادل ۱۵۰ همت تنها از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است که این مبلغ بسیار قابل توجه و تأمل است.

او در پایان گفت: با در نظر گرفتن تمامی این عوامل، بازار خودرو در سال پیش‌رو و بلندمدت تحت تأثیر دو عامل اصلی قرار خواهد داشت: اول، مسائل اقتصادی سیاسی، و دوم، رویکرد مالی دولت در بودجه‌بندی سال جاری. ترکیب این دو عامل احتمال افزایش قیمت‌ها در بلندمدت را به واقعیتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌کند.

بازار خودرو تحت تأثیر متغیرهای متعدد قرار دارد و این نوسانات از فقدان برنامه‌ریزی منسجم برای صنعت خودروسازی و آثار تحریم‌های بین‌المللی و فسادهای داخلی نشأت می‌گیرد. مذاکرات بین‌المللی می‌تواند در بلندمدت به بهبود شرایط کمک کند، اما از هم گسیختگی سیاست‌گذاری‌ها پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو در کوتاه‌مدت را دشوار کرده است.

نبود انسجام در سیاست‌گذاری‌های داخلی و وابستگی سیاست‌گذار به درآمدهای حاصل از واردات خودرو، احتمال افزایش قیمت‌ها در بلندمدت را تقویت می‌کند. بازار خودرو در سال جاری با چالش‌های جدی مواجه بوده که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین نهادهای مختلف برای مدیریت آن است.

منبع: تجارت نیوز

وبگردی
    ارسال نظر