تهدید جدید برای بازار سرمایه/ مراقب بازدهی اخزا باشید

افزایش قابل توجه نرخ بازدهی اوراق دولتی، موسوم به اخزا هشدار کارشناسان بازار سرمایه را در پی داشته است.

تهدید جدید برای بازار سرمایه/ مراقب بازدهی اخزا باشید

 به گزارش اقتصاد 100، این اوراق نوعی پرداخت بدهی به صورت تنزیل شده و به وسیله اوراق بدهی از طرف دولت به پیمان‌کاران و بخش خصوصی است. مشکل تامین نقدینگی که اکثر شرکت‌ها در بخش خصوصی، با آن مواجه هستند، باعث رشد نرخ بازدهی اخزا طی دو ماه اخیر شده است.

در عین حال باید توجه داشت بخش زیادی از فعالان بازارها، نرخ بازدهی اوراق خزانه را به‌عنوان مرجع نرخ بازدهی بدون ریسک، به رسمیت می‌شناسند. از همین رو، طی مدت ۱.۵ ماه گذشته، فشار مضاعفی از این بخش به بازار سهام وارد شده است.

    علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی نیز در صفحه‌ی شخصی خود با اشاره به این موضوع نوشته است: فاجعه‌ی نرخ اخزا که این روزها با ان دست به گریبان هستیم در تاریخ اقتصادی ایران بی‌سابقه است. بعید نیست برخی افراد رانت جو به دنبال سرکوب قیمت دارایی‌ها باشند تا در نهایت پس از خالی کردن جیب ملت احتمالا با فاز انفجار قیمتی نظیر سال 1399 در بازار دارایی مواجه شویم و پس از انباشت گسترده ثروت با ادامه سیاست خائنانه ارزپاشی ده‌ها تا صدها میلیارد دلار منابع ارزی کشور را به خارج انتقال داده و بزرگترین فرار سرمایه تاریخ را رقم بزنند.

کارشناسان معتقدند اگر دولت اراده‌ای مبنی بر مدیریت ریسک تحمیل شده به بازار سرمایه از جانب اوراق خزانه‌داری داشته باشد، باید از کانال بانک مرکزی، سیاست‌هایی در راستای افزایش نرخ این اوراق و در نهایت کاهش بازدهی آن‌ها اتخاذ شود. کاهش نرخ بازدهی موثر اخزا، فرصت تنفس به قیمت سهام خواهد داد.

تسنیم نیز در گزارشی در این زمینه نوشته است: بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل مهم ریزش بازار سرمایه در این روز ها را افزایش نرخ سود اوراق اخزا عنوان می کنند.

همچنین باید توجه داشت شاخص کل به دنبال کاهش میانگین نرخ سود اوراق اخزا از نقطه حداکثری 37 درصد به حدود 33 درصد، توانست کندل های صعودی را به ثبت رساند.

اما به طور کلی بررسی روند معاملات در بازار بدهی نشان میدهد، نرخ سود این اوراق در هفته های اخیر به طور میانگین به  36 درصد رسیده است ( البته در برخی از این اوراق شاهد بازدهی بالاتری هستیم)، اتفاقی که در سال های گذشته شاهد آن نبوده ایم و یک رکورد غیر قابل انتظار ثبت شده که میتواند نشان دهنده پالسهای عمیق رکوردی در حوزه مالی کشور باشد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما