شیرخشک در کمتر از سه سال 172 درصد گران شد

قیمت یک قوطی شیرخشک در فاصله شهریور ماه سال 1400 تا اردیبهشت ماه سال 1403 بیش از 172 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد .

شیرخشک در کمتر از سه سال 172 درصد گران شد

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که فرزندآوری و تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر یکی از مهمترین برنامه‌های اعلامی دولت سیزدهم بود، قیمت شیرخشک افزایشی قابل توجه را در این دوره شاهد بود و حتی در برخی دوره‌ها کمبود شیرخشک سبب شد خانواده‌ها مجبور شوند از بازار غیررسمی نسبت به خرید شیرخشک اقدام کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوعی سهمیه‌بندی شیرخشک نیز اعمال گردید .

 بررسی‌ها حاکی از ان است قیمت هر قوطی شیرخشک 450 گرمی به طور متوسط بنا بر اعلام مرکز آمار ایران در شهریور ماه سال 1400 ، یعنی اولین ماه استقرار دولت سیزدهم در حدود 40 هزار تومان بوده است که این متوسط قیمت در اردبیهشت ماه سال 1303 به 109 هزار تومان افزایش یافته است .

 موج تورمی هیچ کالایی را در ایران مصون نگذاشته است اما در برخی کالاها از جمله شیرخشک تنها گرانی معضل متقاضیان نبوده و کمبود شیرخشک در بازار و نبود حق انتخاب برای خرید شیرخشک‌های خاص‎تر از مهمترین مشکلات تلقی می‌شده است . دولت سیزدهم با تکیه بر این نکته که رشد جمعیت در ایران اندک است، تدابیری را برای تشویق به فرزندآوری در دستور کار خود قرار داد که در عمل این تدابیر توفیق چندانی به همراه نداشت.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما