بهترین و بدترین طرح‌های اقتصادیِ مجلس یازدهم کدامند؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید بعضی از طرح‌ها در مجلس یازدهم دچار نقص‌هایی بود که به هر حال برای اقتصاد و مردم به ویژه شرایط فعلی، مشکلاتی را ایجاد می‌‌‌کرد.

بهترین و بدترین طرح‌های اقتصادیِ مجلس یازدهم کدامند؟

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بدترین طرح‌های اقتصادی از دیدگاه شما که مجلس یازدهم تصویب کرده است چه طرح‌هایی بوده است؟ به خبرنگار سایت اقتصاد 100 گفت: بعضی از طرح‌ها در مجلس یازدهم دچار نقص‌هایی بود که به هر حال برای اقتصاد و مردم به ویژه شرایط فعلی، مشکلاتی را ایجاد می‌‌‌کرد. کشورهایی که اقتصادشان دچار بحران و مشکلی است هیچ گاه شوک اقتصادی به مردم و زندگی آنان وارد نمی‌کند. بنده برخی از طرح‌ها را در تضاد با نفع مردم می‌دانم به ویژه طرح‌هایی که با فشارهای مالیاتی به زندگی مردم، مشکلات آنان را چند برابر می‌کند و به جای اینکه جلوی فرار مالیاتی گرفته شود از اقشاری که همواره در مرکز و به تعبیری در تیررس هستند و مالیات پرداخت می‌کنند، مالیات دریافت می‌کنند که در این رابطه قوانینی نوشته شد.

وی افزود: همچنین در رابطه با کسب و کار و اشتغال، طرح تسهیل کسب و کار، همچنین برای دفترخانه‌داران وکلا نیز قوانینی نوشته شد که قوانین مربوط به وکلا را دچار آسیب کرد و می‌توانست از یک سو مشکل اشتغال جوانان را حل کند و از سوی دیگر این طرح‌ها به بخشی از کسانی که شاغل هستند آسیب نرساند.

دلخوش به طرح‌های دیگری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز نتوانست اثرگذار باشد از ابتدا هم ما مخالف این طرح بودیم طرح هم اجرایی نشد چراکه قابلیت اجرایی آن دشوار است مالیات بر عایدی سرمایه هم دچار نقاط ضعف‌های بسیاری است که بنده از تریبون مجلس هم اعلام کردم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که بهترین طرح‌های اقتصادی از دیدگاه شما که مجلس یازدهم تصویب کرده است چه طرحی بوده است؟ عنوان کرد: طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن از جمله طرح‌های خوبی است که در مجلس یازدهم تصویب شده است از دیدگاه بنده این طرح می‌تواند مشکلات مردم را تا حدود زیادی در این حوزه حل کند هر چند به طور کامل نتوانست اجرا شود. بحث مالیات بر ارزش افزوده به رغم اینکه از ابتدا 4 درصد بود و بعدها کاهش پیدا کرد. به جای اینکه جلوی فرار مالیاتی گرفته شود در مجلس قانونی نوشته شد که فشار را بر اقشار مختلف جامعه اضافه کرد.

دلخوش ادامه داد: طرح «حمایت از گزارشگران فساد» یا همان طرح سوت زنی، طرح رسیدگی به لایحه قانون تجارت  از جمله طرح های خوبی بود. که بحث تجارت در کشور را حل می‌کند طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» و بحث لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا برخی اصلاحاتی که در قوانین فعلی صورت گفت از جمله اقدامات خوبی بود که در مجلس صورت گرفت.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما