اعتراف های دیرهنگام ضرغامی

وزیر میراث فرهنگی یکی از مشکلات میراث فرهنگی را عدم معرفی درست میراث و داشته های کشور عنوان کرد.

اعتراف های دیرهنگام ضرغامی

به گزارش اقتصاد100، دومین همایش تجلیل از چهره های ماندگار میراث فرهنگی عصر امروز با حضور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان در وزارتخانه میراث فرهنگی برگزار شد.

 ضرغامی در این مراسم اظهار کرد: چهره های ماندگار ما شناسنامه های ما هستند، شخصیت هایی که نه از روی تعصب به میراث فرهنگی بلکه بر اساس شناخت عمیق در این راه گام گذاشته اند و شاگردان زیادی را در نسل های مختلف تربیت کرده اند.

وی یکی از مشکلات میراث فرهنگی را عدم معرفی درست میراث و داشته های کشور عنوان کرد و گفت: اگر من در صدا و سیما تمرکزم را به جای کارهای دیگر روی معرفی درست داشته ها و میراث فرهنگی‌می گذاشتم وضع بهتر بود.

ضرغامی با بیان اینکه ما میراث فرهنگی خود را به درستی معرفی نکرده ایم، افزود: خیلی ها به من نقد دارند که چرا می روی کنار ابنیه تاریخی و پلاتو می گویی من در پاسخ می گویم من از شهید مطهری یاد گرفته ام، ایشان هم داستان راستان می نوشت هم کتاب های دیگر.

وی گفت: اینجا به نمایندگی از یک جمع بزرگ ملی مقام این پیشکسوتان و چهره های ماندگار را ارج‌ می نهیم.

ضرغامی با اشاره به میراث ناملموس اظهار کرد: ما یک‌مقدار به فرهنگ‌ ناملموس بی توجهیم و بعد از انقلاب برای آن برنامه ریزی نکرده ایم، اولین قدم این است که اشتباهات مان را بپذیریم و بعد در صدد جبران برآییم، غفلت کردیم و به زبان نیاوردیم و فکر کردیم طور دیگر می توانیم جبران کنیم اما در بخش های دیگر هم‌ موفق نبوده ایم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: امروز به جوان ها می گوییم احترام بزرگ تر را حفظ کنید  اما خود ما بزرگ ترها احترام خود را حفظ نکرده ایم، اگر وقت کنیم و توجه کنیم به جوان ها خیلی از مشکلات حل می شود، من با همه ادعایم نمی‌توانم با جوان صحبت کنم، لسان قوم را نمی دانیم و همه تریبون ها را برای خودمان نگه می داریم

وی ادامه داد: رهبری هم تأکید کردند که زبان ۴۰ سال قبل الان جواب نمی دهد، خب اگر زبان را بلد نیستید مترجم بگیرید اما یک نفر که با زبان آنها حرف می زند را تکفیر نکنید، ما خیلی جاها به دلایل اجتماعی و سیاسی حتی بزرگان را هم کنار می زنیم.

وی ادامه داد: من در مورد میراث ناملموس فرهنگی‌مان حرف می زنم، قدیم در محله ها یک سری بزرگتر بودند پهلوان زورخانه، امام جماعت، ریش سفید و... اگر اتفاقی می افتاد و او می گفت صلوات، همه چی جمع می شد،الان آن ریش سفید نیست و منجر شده هزار پرونده قضایی سر هر مسأله تشکیل شود.

وی‌گفت: بزرگتر برای خودمان نمی گذاریم این همین میراث ناملموس ماست، بخش عظیمی از میراث ناملموس ایرانیان عین اسلام است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما