مقایسه قیمت سفر به ایران با آذربایجان، ترکیه و پاکستان

سفر به ایران حتی برای اروپایی ها هم گران تمام می شود / دلایل حذف ایران از مقاصد گردشگری جوانان

اقتصاد 100- ایران مقصد محبوبی برای گردشگران اروپایی و به ویژه گردشگران جوان نیست.

سفر به ایران حتی برای اروپایی ها هم گران تمام می شود / دلایل حذف ایران از مقاصد گردشگری جوانان

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، ناآرامی‌های اخیر البته تنها دلیل کاهش گردشگران ورودی از مبادی اروپا و حتی تماشاچیان جام جهانی نیست. مجموع عواملی دست به دست هم داده تا کشور ایران؛ با وجود تعداد آثار و ابنیه تاریخی و جایگاه مهمی که در فهرست یونسکو دارد، مقصد محبوبی برای گردشگران اروپایی و به ویژه توریست‌های جوان نباشد.

فعالان عرصه گردشگری هم به این دلایل واقفند چنانکه کمتر از یک ماه قبل، رییس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار ایلنا گفته بود: «مسوولان گردشگری همواره عنوان می‌کنند که سفر به ایران ارزان است درحالی‌که قیمت سفر به ایران نسبت به سفر به کشور‌های منطقه به هیچ‌وجه ارزان نیست.

ایران نسبت به آذربایجان، پاکستان و حتی ترکیه گران‌تر است. هزینه حمل‌ونقل که سه سال قبل روزی حدود ۹۰۰ هزار تومان بود و این اواخر به یک میلیون و دویست هزار تومان رسیده بود، طی چند ماه اخیر به ۴ تا ۴ و نیم میلیون تومان رسیده و نرخ حمل‌ونقل، ۴ برابر شده است.

اتاق ۷۵۰ هزار تومانی در هتل ۵ ستاره، حدود ۳ و نیم میلیون تومان شده و هزینه غذا از ۱۷۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده. هزینه خدمات حوزه گردشگری طی چند ماهه اخیر بیش از ۳ برابر شده درحالی که رشد نرخ دلار طی سال جاری حدود ۷درصد بوده، اما در مقابل آن شاهد افزایش ۳۰۰ برابری قیمت خدمات گردشگری هستیم.

در چنین شرایطی چگونه می‌توان گفت ایران ارزان است؟ اصلا این‌گونه نیست. بسته‌های سفر به ایران گران‌ترین بسته در منطقه هستند. گردشگر ایرانی به جای سفر به کیش ترجیح می‌دهد به ترکیه سفر کند، چراکه نه تنها نرخ سفر به ترکیه از سفر به کیش مناسب‌تر است بلکه خدمات و امکانات بیشتری نیز دریافت می‌کند؛ بنابراین تماشاچیان جام جهانی قطر هم به ایران سفر نمی‌کنند، چون عموما ورزشکار و جوان هستند و ایران مقصد گردشگران جوان نیست.»

فاجعه شکست در هدفگذاری برای میزبانی تماشاچیان جام جهانی فوتبال، اوایل هفته قبل آشکار شد وقتی جمشید حمزه‌زاده؛ رییس هیات‌مدیره جامعه هتلداران حرفه‌ای کشور به خبرنگار تسنیم گفت که «با وجود تمهیدات برای اسکان و پذیرایی از ۲۰ هزار تماشاچی جام‌جهانی قطر، تاکنون (تا روز ۲۶ مهر ۱۴۰۱ و ۳۳ روز پیش از آغاز جام جهانی قطر) حتی یک رزرو نیز از سوی تماشاگران جام‌جهانی قطر در ایران انجام نشده است.»

تمهیدات اسکان بابت درآمدزایی از تماشاچیان جام جهانی قطر از سال گذشته آغاز شده بود و طبق گفته حمزه‌زاده، از ابتدای امسال هماهنگی‌هایی صورت گرفت که ۸ هزار تخت در مراکز اقامتی جزیره کیش و ۱۲ هزار تخت در سایر شهر‌های استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس و تهران برای گردشگران ورودی از مبدا قطر آماده شود، اما حالا و کمتر از یک ماه تا آغاز جام جهانی فوتبال آن‌هم در فاصله ۲۷۵ کیلومتری مرز دریایی ایران معلوم شده که اغلب تماشاگران مسابقات فوتبال ترجیح داده‌اند هزینه گران اقامت در قطر را بپردازند یا در فراغت بین مسابقات، عازم کشور‌های دیگری شوند که مشوق‌های جذاب‌تری برای‌شان درنظر گرفته، اما به خاک ایران پا نگذارند.

چند روز قبل به نقل از کمیته عالی تحویل و میراث قطر اعلام شد که ۱۳۰ هزار اتاق در مراکز اقامتی و دو کشتی کروز پهلو گرفته برای تماشاگران مسابقات آماده شده و هر شب اقامت در این اتاق‌ها حداقل ۲۶۰۰ پوند هزینه خواهد داشت مگر آنکه تماشاچیان در گروه آن ۳۶۰۰ مسافر خوش‌شانسی باشند که موفق به رزرو در دهکده چادری نزدیک به محل برگزاری مسابقات شوند که در این صورت شبی ۱۸۴ پوند برای اقامت خود می‌پردازند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما