آیا اوضاع مردم کویت واقعا کویت است؟ / مقایسه درآمد و هزینه زندگی در ایران و کویت

اقتصاد ۱۰۰- خرج و مخارج زندگی در کویت تقریبا دو برابر ایران است، اما سایت numbeo می‌گوید کویتی‌ها ماهیانه ۱۰ برابر ما درآمد دارند

آیا اوضاع مردم کویت واقعا کویت است؟ / مقایسه درآمد و هزینه زندگی در ایران و کویت
درگذشت امیر کویت ، تنها علت توجه عمومی به این کشور کوچک عربی نیست. دینار کویت با وضعیت عجیب و غریبش از سال‌ها پیش کنجکاوی ما ایرانی‌ها را برانگیخته است.

 دینار کویت را به‌عنوان قوی‌ترین واحد پول دنیا شناخته می‌شود. ارزش هر دینار کویت معادل ۳.۲ دلار آمریکا است و در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ارز ایران، این روز‌ها به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، قیمت دینار کویت را باید معادل ۱۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان در نظر گرفت. قیمت دینار کویت، هفتم اسفند سال گذشته تا ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان نیز پیش رفت. یک‌سال پیش دقیقا در همین روزها، دینار کویت ۱۲۸ هزار و ۷۹۰ تومان ارزش داشت و از ۲۲ خرداد تا الان هرگز از محدوده ۱۶۰ هزار تومان پایین نیامده است.

دینار کویت باعث شده مردم این کشور، زندگی مرفهی داشته باشند. هزینه زندگی یک‌خانوار چهار نفره کویتی بدون درنظر گرفتن اجاره مسکن، دو هزار و ۸۶۰ دلار برآورد می‌شود و هر کویتی تقریبا ۷۷۰ دلار در ماه خرج می‌کند. درآمد هر کویتی تقریبا ۱۰ برابر متوسط درآمد ماهیانه ایرانی‌هاست، اما زندگی در این کشور به‌طور کلی ۶۳ درصد بیشتر از ایران خرج روی دست مردم می‌گذارد و اجاره مسکن هم ۱۶۶ درصد گران‌تر از اجاره خانه در تهران است. جالب شد نه؟ پس بیایید مقایسه هزینه زندگی در ایران و کویت را براساس آمار‌ها و داده‌های سایت numbeo ادامه دهیم و ببینیم چقدر از افسانه‌هایی که درباره اقتصاد کویت شنیده‌ایم واقعیت دارند.

مقایسه درآمد و هزینه زندگی در ایران و کویت

درگذشت امیر کویت، شیخ نواف الاحمد الصباح، شنبه ۲۵ آذرماه در سن ۸۶ سالگی اتفاق افتاد. حاکم قبلی کویت، شیخ صباح الاحمد الصباح نیز سال ۲۰۲۰ در سن ۹۱ سالگی درگذشته بود و از حالا به بعد سکان هدایت این کشور به شیخ مشعل ۸۳ ساله سپرده می‌شود، چون طبق قوانین کویت، ولیعهد به‌طور اتوماتیک جانشین پادشاه خواهد شد.

دینار کویت و اقتصاد این کشور، برای ما ایرانی‌ها نسبت به شیوه حکمرانی، اسامی پادشاهان و مدل انتخاب جانشین در دستگاه دیوان امیری جذاب‌تر است. قیمت دینار کویت در بازار آزاد ارز ایران به ۱۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد و ارزش هر دینار کویت را در بازار جهانی ارز، معادل ۳.۲ دلار آمریکا در نظر می‌گیرند.

دینار کویت نقش پررنگی در رفاه مردم کویت ایفا می‌کند. متوسط درآمد سالانه کویتی‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، معادل ۶۹ هزار دلار برآورد شده که تقریبا به ماهی شش هزار دلار می‌رسد. بسیاری از افسانه‌ها درباره زندگی و اقتصاد کویت از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد، اما با وجود این ثروت هنگفت، کویت تقریبا به جز نفت و فرآورده‌های آن، سایر اقلام مورد نیاز زندگی مردم را وارد می‌کند.

درآمد هر نفر در کویت براساس داده‌های سایت numbeo به‌طور میانگین دو هزار و ۷۳۱ دلار برآورد شده است. این سایت گزارش‌ها و آمار‌های خود را به‌شکل آنلاین و با مشارکت کاربران جمع‌آوری می‌کند. کاربران ایرانی متوسط درآمد ماهیانه خود را ۲۶۳ دلار ذکر کرده‌اند.

درآمد ماهیانه هر کویتی تقریبا ۱۰ برابر متوسط درآمد ماهیانه ایرانی‌ها است. از سود دیگر هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در کشور کویت، دو برابر هزینه زندگی خانواده‌ای با همین میزان جمعیت در ایران محاسبه می‌شود و خرج زندگی ماهیانه هر ایرانی نیز با همین متر و معیار در مقایسه با مخارج یک نفر در کویت کمتر است.

هزینه زندگی خانواده چهار نفره در ایران، به‌طور میانگین هزار و ۲۴۰ دلار برآورد می‌شود. با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی این عدد را باید معادل ۶۲ میلیون تومان در نظر گرفت. خیلی از خانواده‌ها قطعا این عدد را در خواب و رویا هم نمی‌توانند به چشم ببینند، اما متوسط هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره در کویت دو هزار و ۸۶۰ دلار برآورد می‌شود.

مخارج زندگی یک آدم مجرد در ایران به‌طور میانگین ماهی ۳۴۶ دلار یا ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، اما همین آدم بابت زندگی در کویت، باید ماهی ۷۷۰ دلار هزینه کند که می‌شود حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

آیا اوضاع مردم کویت واقعا کویت است؟درآمد ماهیانه هر کویتی تقریبا ۱۰ برابر متوسط درآمد ماهیانه ایرانی‌ها است

مقایسه قیمت مسکن و اجاره در ایران و کویت

قیمت مسکن در ایران به‌طور متوسط متری هزار و ۴۱۱ دلار برآورد می‌شود. این عدد حاصل مشارکت کاربران سایت numbeo است و با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی باید حدود ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود. بانک مرکزی در گزارش رسمی آبان ماه خود تقریبا این عدد را تایید کرده و گفته متوسط قیمت هر مترمربع مسکن تهران، ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است.

قیمت خانه ۱۰۰ متری در ایران به این ترتیب حدود هفت میلیارد تومان می‌شود که با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی، باید ۱۴۱ هزار دلار در نظر گرفته شود. قیمت خانه در کویت چهار برابر ایران است و به متری پنج هزار ۴۹۰ دلار می‌رسد. خرید خانه ۱۰۰ متری در کویت حدود نیم میلیون دلار خرج دارد.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کویت را باید با ذکر این نکته که خانه‌های ایرانی معمولا آپارتمان هستند، ولی در کویت با این پول می‌توان خانه ویلایی خرید، به پایان می‌بریم. حالا وقت مقایسه اجاره مسکن می‌رسد.

اجاره خانه یک‌خوابه در ایران به‌طور متوسط ۳۴۵ دلار هزینه دارد. این پول معادل ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است و می‌توان آن را معادل ۵۷۵ میلیون تومان رهن کامل در نظر گرفت یا به ۲۵۰ میلیون پیش و ماهی ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اجاره تبدیل کرد. عدد ۳۷۵ میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهیانه شش میلیون تومان را هم می‌شود متصور بود.

اجاره خانه یک‌خوابه در کویت، ۲.۵ برابر گران‌تر از تهران است و به ۸۵۷ دلار در ماه می‌رسد. اجاره خانه تقریبا یک‌سوم درآمد دو هزار و ۸۳۱ دلاری مجرد‌های کویتی را می‌بلعد. اگر مجردی ساکن تهران هستید و سهم کمتری از درآمدتان را بابت پرداخت اجاره خانه صرف می‌کنید، حداقل در این بخش نسبت به کویتی‌ها وضع بهتری دارید.

اجاره خانه سه‌خوابه در ایران به‌طور متوسط ماهی ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. این عدد معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل است و بعضی‌ها آن را در قالب ۷۰۰ میلیون پول پیش و ۱۴ میلیون اجاره ماهیانه پرداخت می‌کنند.

اجاره خانه سه‌خوابه برای مستاجری که ۶۰۰ میلیون پول پیش داشته باشد، در تهران با پرداخت ماهی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است. تمام این عدد‌ها، معادل ۷۰۸ دلار هستند که به‌عنوان متوسط اجاره خانه سه‌خوابه در ایران محسوب می‌شود. اجاره خانه سه‌خوابه در کویت ماهیانه ۲.۵ برابر خانه‌ای مشابه در ایران است و به هزار و ۷۴۸ دلار می‌رسد.

مقایسه هزینه خوراکی در ایران و کویت

درآمد مردم در ایران و کویت به طور متوسط ماهی ۲۶۳ دلار و دو هزار و ۷۳۱ دلار است. ایرانی‌ها برای هر پرس غذا در رستوران نه‌چندان گرانقیمت ۳.۵ دلار، معادل ۱۷۵ هزار تومان پول خرج می‌کنند، ولی اگر در کویت زندگی می‌کردید، بابت همین پرس غذا باید دو برابر پول پرداخت می‌کردید.

قیمت همبرگر باکیفیت درجه یک در کویت دو برابر ایران است. در ایران می‌توانید با پرداخت چهار دلار، همبرگر و نوشابه بخورید. قیمت همبرگر با نوشابه در کویت برایتان هفت دلار آب می‌خورد.

قیمت گوشت گوساله در ایران به‌طور متوسط ۴۳۵ هزار تومان است. بیایید آن را معادل ۸.۷ دلار در نظر بگیریم و با قیمت گوشت در کویت مقایسه کنیم. مردم کویت برای یک کیلو گوشت گوساله تقریبا ۱۰ دلار هزینه می‌کنند که فقط ۱۵ درصد بیشتر از هزینه ایرانی‌ها برای خرید گوشت قرمز است.

قیمت یک کیلو فیله مرغ در ایران به ۳.۱۱ می‌رسد و کویتی‌ها برای همین مقدار مرغ ۵.۲۹ دلار خرج می‌کنند. این یعنی مرغ در ایران ۴۰ درصد ارزان‌تر از کویت است، ولی نمی‌توانیم خوشحالی کنیم، چون متوسط درآمد کویتی‌ها با اختلاف زیاد اجازه این کار را نمی‌دهد.

قیمت برنج در ایران گران‌تر از کویت است. علت این اتفاق را باید در تفاوت قیمت برنج درجه یک ایرانی با برنج هندی و پاکستانی جستجو کنید. قیمت برنج در ایران به‌هرحال ۲.۴۵ دلار، معادل ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه است، ولی در کویت مردم هر کیلو برنج را به‌طور میانگین دو دلار خریداری می‌کنند.

قیمت موز در ایران ۱.۴۸ دلار و در کویت ۱.۷۸ دلار است. ما برای یک بطری نوشابه ۱.۵ لیتری، ۶۵ سنت پول پرداخت می‌کنیم و همین نوشابه را در کویت ۵۵ سنت می‌فروشند. قیمت شیر با بطری یک لیتری در ایران ۶۴ سنت است و در کویت برای آن باید ۱.۵ دلار پول بدهید. پیاز، سیب‌زمینی و گوجه هم در ایران تقریبا نصف کویت قیمت دارند.

قبض خدمات در ایران ماهیانه به‌طور متوسط ۱۶ دلار خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. قبض تلفن، برق، آب، گاز، عوارض شهرداری و... را می‌توان با ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کرد. هزینه قبض خدماتی در کویت سه برابر است و به ماهی ۴۸ دلار می‌رسد.

مقایسه درآمد و هزینه در ایران و کویت

درآمد و هزینه

ایران

کویت

متوسط درآمد هر نفر

۲۶۳ دلار

دو هزار و ۷۳۱ دلار

قیمت مسکن هر مترمربع

هزار و ۴۱۱ دلار

پنج هزار و ۴۹۰ دلار

اجاره ماهیانه واحد یک‌خوابه

۳۴۵ دلار

۸۵۷ دلار

اجاره ماهیانه واحد سه‌خوابه

۷۰۸ دلار

هزار و ۷۴۸ دلار

قبض خدمات (آب، برق، گاز و...)

۱۶ دلار

۴۸ دلار

گوشت گاو یک کیلوگرم

۸.۷ دلار

۹.۹۷ دلار

فیله مرغ یک کیلوگرم

۳.۱۱ دلار

۵.۲۹ دلار

برنج سفید هر کیلوگرم

۲.۴۵ دلار

۲ دلار

بطری شیر یک لیتری

۶۴ سنت

۱.۵۵ دلار

یک وعده غذای آماده

۳.۵ دلار

۶.۴ دلار

هزینه زندگی خانواده چهارنفره

هزار و ۲۴۰ دلار

دو هزار و ۸۶۰ دلار

هزینه ماهیانه زندگی یک نفره

۳۴۶ دلار

۷۷۰ دلار

منبع: فرارو

وبگردی

ارسال نظر

 
  • مهرداد ارسالی در

    با این وجو وضع ما حتما خیلی کویته

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما