اختصاصی اقتصاد 100 / :

هشدار ترسناک مرتضی عزتی را بخوانید / طبقه متوسط در خط پایان

اقتصاد 100 - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سیاست‌های اجرایی دولت در دو سال گذشته سبب شده است بخش مهمی از طبقه متوسط فقیر شوند.

هشدار ترسناک مرتضی عزتی را بخوانید / طبقه متوسط در خط پایان

مرتضی عزتی در گفتگو با اقتصاد 100 افزود: نکته مهم این است که دولت شعارهای بزرگی را برای حل مشکل صادرات، تولید، ساماندهی بازار ارز، تامین مسکن و مهار تورم داد اما نگاهی اجمالی نشان می‌دهد هیچ یک از این مشکلات تا کنون برطرف نشده و طبقه متوسط زیر فشار شدید تورم و کاهش درآمدهایش، در حال فقیر شدن است .

او نتیجه این سیاستگذاری را خالی شدن کشور از تخصص و تجربه و سرمایه دانست و گفت: دولت تصور می‌کرد دیگران نمی‌خواهند مشکل را حل کنند، شروع به حمله به سیاست‌های پیشین کرد در حالی که اگر از نیمه دهه هشتاد یعنی از سال 1384 تا امروز را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم تنها در مقطع زمانی 1392 تا 1396 آرامشی بر کشور حکمفرما شده و طبقه متوسط توانسته است حداقلی از زندگی را برای خود فراهم کند که اتفاقا این دوره با احیای برجام و بهبود روابط خارجی ایران همزمان است.

عزتی فقیر شدن طبقه متوسط را امری ضد توسعه دانست و گفت: این اتفاق دقیقا در تعارض با شعارهای مطروحه است. طبقه متوسط مهمترین مشتری تولید داخلی است و تقاضای خریدش را در بازارهای داخلی وارد می‌کند. به عینه طبقات ثروتمند در خارج از ایران تفریح می‌کنند و طبقات فقیر نیز قدرتی برای وارد کردن تقاضا ندارند؛ در نتیجه فقیر شدن طبقه متوسط سبب می‌شود به تدریج کشور با فقر گسترده و بیکاری و مشکلات عدیده مواجه شود.

وی گفت: متاسفانه شعار حمایت از فقرا می‌دهند اما در عمل سیاست‌هایشان سبب افزایش تعداد فقرا در کشور شده است.

او تورم را اصلی‌ترین بحران دانست و گفت: در سایه تورم بالا تولید ممکن نیست و طبیعی است پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد، سرمایه‌گذاری را نیز با بحران مواجه می‌کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما