توافقنامه احداث راه آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه امضا شد

رئیسی:‌ مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است

اقتصاد ۱۰۰ - ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

رئیسی:‌ مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است

این توافقنامه امروز (چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت)  و پس از سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

رئیس‌جمهور در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت_آستارا ، گفت: راه‌اندازی مسیر رشت_آستارا جلوه‌ای از دوستی میان همه کشورها ایجاد خواهد کرد.

آیت الله رئیسی امروز( چهارشنبه )  در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت- آستا را که بصورت که به‌صورت ویدئوکنفرانس  برگزار شد ، گفت: مذاکرات و توافق اولیه این کار مربوط به دو دهه قبل یا ۲۰ سال گذشته بوده است و به دلایلی به تعویق افتاد که نباید به تعویق می‌افتاد. امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ شکل می‌گیرد و کمک به سزایی به اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد کرد.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین و باصرفه ترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است.

رئیس جمهور گفت: در این کریدور سه بخش مورد توجه است؛ بخش اول بخش شرقی مسیر است که روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و ایران هستند که امروز مورد بهره برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی مربوط به دریای خزر است و بخش سوم و بخش غربی هم نقص رشت - آستارا را داشتیم که توافق امروز این نقصان را جبران می‌کند.

رئیسی تصریح کرد: امیدواریم با این توافق همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از این توافق بهره مند شوند. جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و بین الملل قابل توجه است و اقداماتی چون مسیر چابهار - زاهدان در دستورکار است و این اقدامات با قوت دنبال می‌شود و امیدوارم سهم و جایگاه ایران در منطقه و نظام بین الملل احیا شود.

رئیسی: امیدوارم با همین مطالبی که رئیس جمهور روسیه گفت و با جدیتی که همکاران ما در جمهوری اسلامی خواهند دشت، به سرعت این کار انجام شود و احیای ظرفیت‌های ترانزیتی کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره لزوم احیای ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه تقدیر کنم. امیدوارم این اقدام در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور و کشورهای منطقه باشد. کار تجاری با حذف تعرفه با ۶ کشور عضو اتحادیه اوراسیا هم اقدام دیگری است که در دستور کار داریم.

پوتین : خط آهن رشت – آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی است

رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا با اشاره به اهمیت این مسیر، تصریح کرد: مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی می‌دهد که مسیرهای جهانی حمل و نقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت‌ بخش ترانزیت می شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این کریدور حمل و نقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما