کسری تراز تجاری سالانه ژاپن رکوردشکنی کرد

اقتصاد100- رشد صادرات ژاپن در ماه مارس آهسته بود، زیرا صادرات محموله‌های خودرو و فولاد به مقصد چین کاهش یافت که نشان‌دهنده نگرانی در مورد کاهش تقاضای جهانی در بحبوحه نرخ‌های بهره بالاتر و آشفتگی‌های بخش بانکی غرب است.

کسری تراز تجاری سالانه ژاپن رکوردشکنی کرد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، رشد واردات در ماه مارس به دلیل هزینه سنگین زغال سنگ، نفت خام و محصولات نفتی از صادرات پیشی گرفت و به رساندن کسری تجاری سالانه در سومین اقتصاد بزرگ جهان به رکورد 21.7 تریلیون ین (161 میلیارد دلار) کمک کرد. این رقم از رکورد قبلی 13.7 تریلیون ین در سال مالی 2013 فراتر رفت.

کاهش 16.5 درصدی ارزش ین نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به جای افزایش صادرات، ارزش واردات را افزایش داد زیرا صادرکنندگان ژاپنی در دوره های قبلی تقویت ین تولید خود را به خارج از کشور منتقل کرده بودند.

داده های روز پنجشنبه که توسط وزارت دارایی ژاپن منتشر شد، نشان داد که صادرات در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.3 درصد افزایش یافته است و در نتیجه 25 ماه متوالی افزایش داشته است که عمدتا به دلیل افزایش صادرات محموله های خودرو به مقصد ایالات متحده است. این بالاتر از میانگین برآورد اقتصاددانان یعنی رشد 2.6 درصدی بود، اما کمتر از افزایش 6.5 درصدی ماه فوریه بود.

تحلیلگران می گویند که با تضعیف رشد صادرات، کسری تجاری ژاپن در حال حاضر ادامه خواهد داشت.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی نورینچوکین، گفت: «مصرف چینی ها حتی پس از برداشته شدن محدودیت های کووید، فاقد قدرت است. اثرات تشدید سیاست پولی تمام عیار در غرب از تابستان گذشته در اقتصاد آنها ظاهر خواهد شد و باعث می شود صادرات ژاپن در آینده رو به کاهش باشد.»

سیاست پولی جهانی برای مهار تورم بالا، هراس از رکود جهانی را افزایش داده است، در حالی که ورشکستگی اخیر دو بانک ایالات متحده و همچنین مشکلات در بانک کردیت سوئیس، نگرانی ها در مورد بحران اعتباری را افزایش داده است.

داده های روز پنجشنبه نشان داد که واردات در یک سال منتهی به مارس 7.3 درصد افزایش یافته است که کمتر از میانگین برآورد 11.4 درصدی و پس از افزایش 8.3 درصدی ماه قبل است.

بر اساس منطقه، صادرات به ایالات متحده در سال منتهی به مارس 9.4 درصد رشد داشته است که از 14.9 درصد در ماه قبل کاهش یافته است.

داده های تجاری نشان داد که صادرات به چین، بزرگترین شریک تجاری ژاپن، در ماه مارس 7.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که چهارمین کاهش ماهانه متوالی بود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما