اعتراف صریح مدیر سازمان برنامه / تاثیر اندک دستمزد بر تورم

در نشست تخصصی «مرز تعادل میان نرخ حقوق و دستمزد و تورم اقتصادی کشور» رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور به تاثیر تنها 3 درصدی دستمزد بر تورم اعتراف کرد.

اعتراف صریح مدیر سازمان برنامه / تاثیر اندک دستمزد بر تورم

در نشست علمی تخصصی با عنوان"مرز تعادل میان نرخ حقوق و دستمزد و تورم اقتصادی کشور"  که روز سه­ شنبه 29 فروردین ­ماه 1402، به همت دفتر آموزش مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، محمّد جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به دلایل تورم در سه ماه اخیر خاطر نشان کرد: عامل تورم در سه ماهه اخیر به هیچ وجه اقتصادی نبود، بلکه عوامل دیگر موجب بروز این پدیده شد و تورم سهمگین سه ماه اخیر را شاهد بودیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت افزایش دستمزدها گفت: ما در حوزه حکمرانی اقتصاد مشکلات متعددی داریم. حالا باید بپرسیم چرا با وجود تفاهم نامه با چین، نمی توانیم از این فرصت استفاده درستی داشته باشیم. ما برای دست­یابی به رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

وی با اشاره به گزارش سال گذشته در خصوص تورم و میزان تاثیر افزایش حقوق بر تورم سال گذشته گفت: این میزان تنها سه درصد بوده است، در واقع افزایش حقوق تنها سه درصد بر تورم سال گذشته تاثیر گذار بوده است.

جعفری در خصوص اهمیت کنترل نرخ ارز گفت: ما اکنون ارز به میزان کافی داریم و بی تردید باید به سمت یک انسجام در دستگاه های اقتصادی کشور برویم تا با ارز موجود و انسجام بین دستگاهی به سمت اداره وضع کنونی گام برداریم. 

این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد کلان با اشاره به میزان تأثیر افزایش حقوق و دستمزد بر نرخ تورم، ایجاد رابطه علیت را در این خصوص اشتباه دانست و گفت: افزایش حقوق و دستمزد تاثیر مستقیمی بر بودجه می گذارد لذا شاید به ظاهر افزایش حقوق به تورم منجر نشود ولی این افزایش می تواند در ناترازی بودجه تاثیر گذار باشد و این ناترازی بودجه تاثیر مستقیم در ظهور تورم دارد.

این مسئول ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن انتقاد از برخی نگاه های کمونیستی در پرداخت ها گفت: ما باید مراقب باشیم به شکلی اقدام کنیم که نیروهای توانمند از دولت خارج نشوند تا بدین ترتیب دولت از وجود نیروهای توانمند خالی نشود.

منبع : تسنیم

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما