دادگاه لاهه در باطله با شکایت ایران از خود سلب صلاحیت کرد

اقتصاد ۱۰۰ - دادگاه لاهه در رابطه با شکایت ایران از آمریکا خود را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این شکایت اعلام کرد.

دادگاه لاهه در باطله با شکایت ایران از خود سلب صلاحیت کرد
به گزارش الجزیره دیوان بین المللی دادگاه لاهه امروز پنج شنبه در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا برای آزاد کردن نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود، اعلام کرد که این دیوان صلاحیت اعلام نظر در این خصوص را ندارد.

در بیانیه اعلام شده از سوی دیوان لاهه آمده است: ما صلاحیت رسیدگی به (شکایت مربوط به) دارایی‌های بانک مرکزی ایران را که از سوی آمریکا مسدود شده است، را نداریم. (مهر)

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند پیشتر در روز ۲۴ بهمن صدور رای درباره این شکایت را به تعویق انداخته بود.

ماجرای پرونده شکایت ایران از امریکا

ایران در شکایت خود می‌گوید که آمریکا به شکل غیرقانونی دارایی‌هایش را مسدود کرده است. در شکایت تهران تاکید شده که با توجه به دشواری‌های اقتصادی ناشی از تحریم، ایران به این دارایی‌ها نیاز دارد.

در حکم دیوان عالی آمریکا آمده بود که از محل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران که بخش بزرگی از آن متعلق به بانک ملی و باقی متعلق به دیگر نهادهاست، به بازماندگان و قربانیان حملات «تروریستی» پرداخت شود.

این حملات، شامل بمب‌گذاری در پایگاه نیروهای نظامی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ است که در جریان آن، ۲۹۹ نفر، از جمله ۲۴۱ سرباز آمریکایی کشته شدند.

یکی دیگر از این حملات نیز، انفجار پایگاه نیروهای نظامی آمریکایی در شهر خُبر عربستان سعودی است که در جریان آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند.

ایران دست داشتن در همه این حملات را رد کرده است.

استدلال حقوقی ایران برای شکایت در دادگاه لاهه

استدلال حقوقی ایران برای شکایت در دادگاه لاهه، ارجاع به پیمانی است که در سال ۱۹۵۵ (۱۳۴۴) بین دو کشور امضا شده است.

این پیمان به نام «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و کنسولی» در زمان ریاست جمهوری دوایت آزنهاور و حکمرانی محمدرضا شاه پهلوی بین دو کشور امضا شد.

در سال ۲۰۱۸، بعد از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکا دستور داد که بر اساس این پیمان، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، این کشور به طور رسمی از این عهدنامه خارج شد.

واشنگتن تلاش کرد تا جلوی بررسی پرونده جدید را در دادگاه لاهه بگیرد و وکلای این کشور استدلال کردند که ایران «دستان ناپاکی» دارد و در حملات نقش داشته است. اما دادگاه لاهه این استدلال را نپذیرفت. (منبع: انتخاب به نقل از بی بی سی)

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما