استفاده از توان دانش‌بنیان ها در کاشت یک میلیارد درخت

اقتصاد 100 - حمیدرضا سلیمانی گفت: توسعه نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کاشت یک میلیارد درخت با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

استفاده از توان دانش‌بنیان ها در کاشت یک میلیارد درخت

 «حمیدرضا سلیمانی» گفت: در حوزه مدیریت جنگل، امسال هدفگذاری کرده‌ایم در چهار تا پنج استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهنسال با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شود.

وی بیان کرد: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت آزمایشی آغاز شده است.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این‌رو در فاز نخست هدفگذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

سلیمانی افزود: بخش دیگر برنامه‌های این دفتر در زمینه توسعه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی است و در این زمینه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان دو پایلوت تاکنون اجرا شده است.

وی بیان کرد: برنامه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی که منشأ معدنی و گیاهی دارند در استان‌های کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در سطوح وسیع‌تری اجرا می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون بیش از ده‌ها محصول دانش‌بنیان به عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به صورت آزمایشی در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تأثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی در هزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

وی تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها بیان کرد و گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

سلیمانی افزود: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با زمین‌خواری، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها و تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی خواهیم داشت.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: برای اجرای این طرح، در دو بخش یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

وی بیان کرد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

سلیمانی اظهار کرد: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: نیاز است نوآوری در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی محقق شود.

سلیمانی در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری تصریح کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ در استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و ایلام نهادینه و اجرا شود.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما