یک اعتراف سنگین از مدیر وزارت نیرو / 28 نیروگاه‌ 1401 مازوت‌ سوزاندند

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی با بیان اینکه مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند از 15 اسفند ماه سال 1401 قطع شده بود، گفت: اما با این حال محدودیت‌هایی از سوی شرکت ملی گاز اعلام شد. بر این اساس هم‌اکنون 10 درصد سوخت مصرفی این واحد مازوت است که قطع کامل آن در دستور کار ویژه قرار دارد.

یک اعتراف سنگین از مدیر وزارت نیرو / 28 نیروگاه‌ 1401 مازوت‌ سوزاندند
علیرضا شیخی با تأکید بر اینکه سوخت اصلی نیروگاه حرارتی شازند، گاز است و مازوت سوخت دوم آن محسوب می‌شود، افزود: به دلیل محدودیت گاز در کشور، از اواسط آبان‌ماه سال گذشته به اجبار و علی‌رغم میل باطنی سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند به مصرف شد.

وی با ابراز ناخرسندی از اجبار برای استفاده از سوخت مازوت، ادامه داد: مسئولان نیروگاه هیچ تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارند، چرا که مازوت سوختی است که هزینه تعمیرات را افزایش می‌دهد و خطر انفجار و آتش‌سوزی در واحدها را به همراه دارد. اما سوخت گاز یک سوخت پاک است.

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی اظهار داشت: پیگیری‌های بسیاری در راستای قطع مازوت از سوی استانداری، نمایندگان مجلس و مسئولان نیروگاه انجام شد و در نهایت مقرر شد از 15 اسفندماه سال گذشته در این واحد تولیدی از گاز استفاده شود، اما با این حال شرکت گاز یک محدودیت 10 درصدی اعمال کرده است.

شیخی با اشاره به اینکه مصرف سوخت 28 نیروگاه‌ فعال کشور در سال 1401 مازوت‌ بود و این موضوع تنها مختص نیروگاه حرارتی شازند نبوده است، تصریح کرد: هجمه بسیاری برای آلودگی هوا توسط نیروگاه حرارتی شازند وجود دارد که منکر آن نیستیم اما آلاینده‌های زیاد دیگری وجود دارد که چندان به آنها پرداخته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه نیروگاه مکلف است که برق سبز تولید کند اما انتظار می‌رود شرکت نفت نیز در راستای رفع کاهش سولفور اقدامات جدی انجام دهد، بیان داشت: میزان سولفور موجود در مازوت پالایشگاه بین 2.5 تا 3 درصد است در صورتی که میزان سولفور مازوت تحویلی به کشتیرانی، 0.5 درصد است.

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی در خصوص فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند، تأکید کرد: این واحد تولیدی و صنعتی علاقمند به انجام فیلتراسیون است و در خصوص هزینه آن نگرانی وجود ندارد، چرا که بزرگترین نگرانی، تهدید سلامت مردم است و باید امنیت سلامت شهروندان تأمین شود.

شیخی با بیان اینکه مستندات پیگیری فیلتراسیون در این نیروگاه وجود دارد، ابراز داشت: برای رفع این مشکل با کشور کره، چند کشور اروپایی و همچنین دانشگاهای داخلی مذاکره و بررسی لازم صورت گرفته است. اما این بحث مطرح شده است که فیلتراسیون برای نیروگاه‌هایی قابل انجام است که در کنار دریا باشد.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که انجام این طرح نیازمند 20 حلقه چاه عمیق آب است که این امکان در دشت آبی شازند وجود ندارد. از سوی دیگر با اجرای این طرح، روزانه 60 تا 70 کمپرسی ترکیبات آهکی و گچی تولید می‌شود که دفن آن نیز با مشکلات فراوانی همراه است و معضل جدید دیگری با خاک فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی با اشاره به این موضوع که استفاده از انرژی‌های پاک باید در اولویت قرار گیرد، گفت: ایجاد نیروگاه خورشیدی و سایر نیروگاه‌های انرژی پاک و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش با جدیت پیگیری می‌شود.

شیخی افزود: از سوی دیگر چنانچه نیروگاه‌های کلاس F در این واحد تولیدی ایجاد شود، به مرور نیروگاه‌های واحدهای بخار کنار می‌روند و نیروگاه‌های کلاس F سیکل ترکیبی جایگزین می‌شود که نیاز است در این راستا محیط زیست تعامل و همکاری لازم را به کار گیرد.

وی به جایگاه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در کشورهای پیشرفته اشاره داشته و ادامه داد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F در کشورهای اروپایی مورد توجه است و این نیروگاه‌ها بدون آلودگی و دارای راندمان 60 درصد است. این در حالی است که راندمان نیروگاه حرارتی شازند به 40 درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی اظهار داشت: سال 1401 علیرغم کاهش نقدینگی، تعمیرات به موقع انجام شد، لوازم‌ مورد نیاز خریداری شد و تولید برق ثابت و مستمر ادامه داشت. با این رخداد نه در تابستان به بخش خانگی و نه در زمستان به هیچ بخشی، محدودیت و خاموشی اعمال نشد.

شیخی تصریح کرد: برای جلوگیری از مازوت‌سوزی و اثرات ناشی از آن بر سلامت جامعه نیاز است از ظرفیت دانشگاهیان و صاحب‌نظران بیش از پیش بهره‌گیری شود و راهکارهای جدیدی در این خصوص ارائه گردد. در این رابطه مسئولان نیروگاه شازند آمادگی کامل برای همکاری با پژوهشگران و صاحبنظران را دارند.

وی بیان داشت: بنا به نظر کارشناسان امر، جانمایی نیروگاه از ابتدا اشتباه بود اما هم‌اکنون بهره‌بردار، وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند که کمترین میزان آلایندگی در شهرهای اراک و شازند و سایر نقاط استان ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق منطقه مرکزی در پایان اضافه کرد: سال 1401 در نیروگاه حرارتی شازند حدود 8 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده است و این انرژی در استان مرکزی به طور کامل تأمین شد. 

منبع : ایلنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما