آغاز واکنش ها به تصمیم شورایعالی کار / چرا فقط کارگران؟!

اقتصاد 100 - ساعت 3 بامداد حداقل حقوق سال 1402 اعلام شد، اما افزایش 21 تا 27 درصدی برای جامعه کارگری ناکافی بوده و واکنش ها نسبت به تصمیم اتخاذ شده است.

آغاز واکنش ها به تصمیم شورایعالی کار / چرا فقط کارگران؟!

در حالی شب گذشته بالاخره ماراتن مزدی بعد از ساعت‌ها چانه‌زنی میان نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران به پایان رسید که حداقل دستمزد 1402 کارگران با افزایش 27 درصدی همراه شد و به پنج میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید.

پیشتر اعداد و ارقام دیگری برای افزایش دستمزد مطرح شده بود؛ از 20 تا 24 درصد. ظاهرا دولت در نشست قبلی شورای عالی کار پا را در یک کفش کرده بوده که دستمزد به مانند حقوق کارمندان با افزایش 20 درصدی همراه شود اما همین پافشاری از سوی این نهاد، واکنش منفی نمایندگان کارگری را به دنبال داشت و آنها به ناچار جلسه را ترک کردند.

اما آنگونه که در خبرها آمده بود در نهایت با حضور وزرای کار و اقتصاد، نمایندگان جامعه کارگری به نشست برگشتند و دولت با افزایش 24 درصدی حقوق و دستمزد کارگران موافقت کرد اما در آخر نتیجه نهایی به یکشنبه‌شب موکول شد. در جلسه یکشنبه هم با افزایش 27 درصدی حقوق موافقت شد.

از همان آغاز مذاکرات مزدی، مخاطبان تجارت‌نیوز نسبت به این خبر واکنش نشان داده و نگرانی خود را از بابت این موضوع که آیا حداقل مزدی که برای سال 1402 تعیین خواهد شد، می‌تواند عقب‌ماندگی‌های معیشتی آنها را جبران کند یا خیر، ابراز کردند. در ادامه، برخی از این واکنش‌ها آمده است.

واکنش مردم چیست؟

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز به موضوع تورم اشاره داشته و در این باره نوشته است: «دولت می خواد هزینه نا کارمدی در کاهش تورم را از جیب کارگر بده».

دیگری به دست خالی کارگران اشاره کرده و در این باره معتقد است: «کارگر سنوات بعد از بازنشستگی ندارد و با دست خالی بازنشسته میشود. برای هیچ کارگری تا حالا وامی کم درصد با مبلغ بالای ۳۰۰ و۴۰۰ میلیون پرداخت نشده که از حقوقش ۱۰٪ درصد به عنوان قسط کم کنن. اگر یک کارگر یک وام ۱۰ میلیونی بخواهد باید از هفتخوان گذر کند. حالا همین دولتی ها برای چندرغاز دستمزد کارگر این همه چونه میزنن».

مخاطب دیگری به تفاوت وضعیت زندگی کارگران و کارمندان اشاره و در این باره نوشته: «خب یک فیش حقوقی کارمند رو با کارگر مقایسه کنید ببینید مزایای کارمندان رو… والبته ماهم مثل اون کارمندان لیسانس داریم».

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز یک پیشنهاد برای دولت دارد: «راهکار اقتصادی در همه جای دنیا برای جلوگیری از تورم و نقدینگی پایین آوردن قیمت کالاهاست نه افزایش هرساله حقوق کارمندان و کارگران، زیرا افزایش هرساله حقوق کارگران و کارمندان باعث افزایش نقدینگی و افزایش تورم می شود».

مخاطب دیگری نوشته: «خدایی خنده آوره….سالی حداقل ۴بار جنس کارخونه گرون میکنن بعد نمیگن تورم ایجاد میشه بعد میگن پول نداریم به کارگر بدیم ولی تا حرف از ۴۰ ۵۰ درصد افزایش حقوق کارگر میشه میگن تورم ایجاد میشه!!!!!».

بعدی هم بر وضعیت دشوار معاش کارگران تاکید داشته و نوشته است: «با این حقوق میشه فقط زنده بمونی نه زندگی کنی».

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه بهمن ماه به 47 درصد رسیده و البته نرخ تورم نقطه‌ای بدتر است؛ بیش از 50 درصد! با پیش‌بینی تداوم نرخ بالای تورم در دو سال آینده، نگرانی‌ها از بابت کاهش قدرت خرید کارگران در سال 1402 و اینکه بازهم آنها از تامین حداقلی‌های زندگی خود برنیایند، افزایش یافته است.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز